| 
| Jesteś: główna / wyniki / szczegóły CZESŁAW WĘGLARZGAJDOSKU Z GAJDAMI
 Wydawca: Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Bialej
   Album prezentuje twórczość Czesława Węglarza, znakomitego żywieckiego instrumentalisty, który gra i śpiewa repertuar typowy dla Żywiecczyzny. 
 Muzyka ludowa tego regionu wyróżnia się przede wszystkim swoją dwudzielnością, tj. trybem lidyjskim i tzw. skalą góralską, wytwarzaną za pomocą instrumentów dętych używanych przez pasterzy. Niektóre melodie charakteryzują się swobodnym rytmem; wykonywane są bez wyraźnego pulsu. W innych dominuje metrum dwudzielne, gdyż jest to metrum większości tańców żywieckich. Można też usłyszeć metrum zmienne oraz, choć nie w liczbie dziesięciu, metrum kwintowe. Częstą praktyką w wykonaniu pasterzy są improwizowane wtrącenia kończące pieśń, zwane wyskaniami, oraz krótkie, opadające, glissandowe zakończenia melodii.
 
 Czesław Węglarz gra na różnych instrumentach solo (piszczałki, trembity, rogi, okaryny i dudy) lub w duecie ze skrzypcami swojej córki, co tworzy unikalny i charakterystyczny rodzaj współpracy. Owa heterofonia tworzona jest przez instrumentalistów, którzy w rzeczywistości grają tę samą melodię, jednak wykonują ją i ozdabiają w różny sposób. Melodie prowadzone przez dudy i skrzypce różnią się nie tylko bogactwem figuracji, ale także do pewnego stopnia rytmem, co wynika z różnic w wykonaniu melodii. W większości utworów zwrotka wokalna zmienia się z wersją instrumentalną. Skrzypek śpiewa grając w duecie, natomiast w utworach solowych wykonywanych na instrumentach dętych i piszczałkach (zarówno gajdach, jak i dudach) wokalistą jest Czesław Węglarz. Zachowuje on charakterystyczny dla tego regionu styl śpiewu; wykonywany z dużą swobodą, wysokim dźwiękiem, niekiedy w tempie rubato, ozdobiony końcowym glissando. Liczne melodie oparte są na starodawnej skali z czwartym stopniem skali podniesionym o pół stopnia (lidyjskiej), typowej dla obszaru Karpat. Pod względem tekstowym pieśni poruszają tematykę społeczną i pasterską, mogą być zabawne lub związane z rozbójnikami.
 
 Niektóre nagrania prezentują klasyczne instrumenty pasterskie, które kiedyś można było usłyszeć na otwartej przestrzeni, zwykle na halach, ze względu na ich głośność, takie jak trembity i rogi, a także okaryny, piszczałki z jednym otworem lub sześcioma bocznymi otworami, których muzyk używa do grania melodii obyrtek (jednego z najpopularniejszych tańców regionalnych). Nagrania ukazują styl wykonawczy i repertuar, które należą do starszego folkloru i stanowią o odrębności tradycji muzycznej Żywiecczyzny.
 
| 
 | 
Ej, wesołoś, wesołośChłodziła po groniuBaco nas, baco nasBaciarka z LalikBiła mie mamulka, a biłaMelodia sygnałowaEj, gołuśniański poleSła dziewcyna koło młynaMy som chłopcy śtyrzeDolino, dolinoA cóześ ty za biśtygonJo jes chłopiec łod polanyUwiód ześ mie, uwiódHory, moje horyEj, moja mamulinkoJako tez to wojna byłaKrakowiak z SzaregoEj, z góry jedź, z góry jedźEj, na dolina, dolinaZagroj mi, muzyckoMelodia sygnałowa 2Nie bójze sie, nie bójEj, puście nos ta, puściePilsko, nase PilskoEj, nie było mie domaŁobuwojcie, chłopcy kiyrpceNie bydzie, nie bydzieEj, gajdosku z gajdami / U potocka bioły domPokwolony Jezus ChrystusZadudoj, dudoskuBacujem, bacujemMiało dziywce łogródecekJedzze, furmanickuŁodpiscie, łodkozcieA nie dudoj, dudoskuHojze sobie, hojEj, śtyrze bracio byliMoja mama co miała / Zalycoł sie, zalycoł obyrtkiChoćbyk spałaMelodia sygnałowa 3 |  | skład: Czesław Węglarz
 dudy żywieckie - 3, 13, 20, 28, 35
 dudy żywieckie, śpiew - 9, 24, 30
 gajdy - 1, 5, 8, 11, 12, 15, 17, 33, 36
 gajdy, śpiew - 18, 23, 26, 39, 31
 okaryna - 29
 okaryna, śpiew - 7, 25
 piszczałka jednootworowa - 4
 piszczałka jednootworowa, śpiew - 2, 10, 14, 19, 22, 27, 34, 37
 piszczałka sześciootworowa - 16, 32, 38
 róg pasterski - 6
 trombita - 21
 trombita, dzwonki pasterskie - 40
 
 Katarzyna Rodak
 skrzypce, śpiew - 1, 5, 8, 11, 13, 15, 18, 20, 23, 26, 28, 31, 33, 35, 39
 |  |  |