główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2002  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

PERCIVAL SCHUTTENBACH
TUTMESZ-TEKAL (DEMO)

Wydawca: Red Baaron Studio

  Percival Schuttenbach, to czołówka polskiego folk-metalu, żywiołowe połączenie rodzimej kultury z mocnymi brzmieniami, niesamowite koncertowe show oraz oryginalne instrumentarium. Historia zespołu zaczęła się w maju 1999 roku w Lubinie, gdy Mikołaj Rybacki (gitarzysta) i jego siostra Kornelia (basistka) przyjęli do zespołu wiolonczelistkę Katarzynę Bromirską. Każda z tych osób wniosła cząstkę siebie i własnych upodobań do zespołu, co wpłynęło na jego brzmienie: Kornelia i Mikołaj, wcześniej będący członkami grupy Rivendell, wnieśli podstawy folkowe, Katarzyna (wykształcona muzycznie) dodała elementy muzyki klasycznej. Trzeci element, czyli ciężkie riffy i przesterowane gitary, były domeną zarówno Mikołaja, jak i Katarzyny - oboje bowiem byli fanami muzyki metalowej w różnych postaciach. Te trzy podstawowe elementy zmieszane z całą gamą innych "przypraw" muzycznych tworzyły muzykę Percivala, której styl ogólnie można określić jako oscylujący w granicach folk-metalu. Podstawowym założeniem grupy był ciągły rozwój, zarówno w sztuce tworzenia utworów i technice gry na instrumentach, jak i w każdym innym aspekcie związanym z byciem dobrym muzykiem.

"Każdy, kto usłyszał pochodzący z Lubina zespół Percival Schuttenbach, z pewnością określi go jako oryginalny. Sami o sobie członkowie grupy mówią, że grają kontaminację folku, metalu i klasyki z domieszką eksperymentów elektroniczno-rytmiczno-harmonicznych. I rzeczywiście - potwierdza to wydana przez nich własnym sumptem płyta demo: "Tutmesz-Tekal". Ten jakże dziwacznie brzmiący tytuł został zaczerpnięty z fantastycznego opowiadania autorstwa samych muzyków. Nie tylko tytuł jawi się tajemniczo, a przede wszystkim zawartość albumu. Najbardziej trafnym określeniem dla muzyki Percivala byłoby miano "syntetyczna" czy też pełna kontrastów, z mocnym naciskiem na eksperymenty brzmieniowe i harmoniczne. Dwanaście utworów to podróż przez niezbadane zakątki różnych kultur, krain, głównie tych…fantastycznych.
Już pierwszy na krążku „Sargon” wprowadza słuchacza, poprzez dźwięki wydobywane z djembe, w pełen kolorytu świat muzyki folk i etno. Style zmieniają się tutaj jak w kalejdoskopie – mamy podkład rytmiczny rodem niemal z electro, potem zaś wstawki niczym z progresywnego metalu, po czym znów wracają elektroniczne sample. Nie trzeba przekonywać, iż efekt takiego kolażu jest intrygujący (...) ...kompozycja (już z „etnicznymi” wokalami) – „Vypraulyala maci syna” - to pochodząca z Białorusi pieśń ludowa, nagrana przy współudziale chóru Kniażyc (...) W folkowo-progresywne rejony muzyczne kierujemy się z powrotem wraz z „Moribuką” – kompozycją pochodzącą z najwcześniejszych nagrań Percivala (...)
Kompozycje układają się w jedną, choć zmienną, ale opowiadającą o tym samym historię – opowieść o ezoterycznym świecie z pogranicza legend, mitów, magii i snów…"

(Minawi, darkplanet.pl)

  1. Sargon
  2. Dla Natalii
  3. Gdy rozum śpi
  4. Atak Maszyn
  5. Ptaszkowi
  6. Tutmesz-Tekal
  7. Folk Kalifornijski (cover SLAYER, MEGADETH, DEATH)
  8. Vypraulyala Maci Syna
  9. Sng Gfx 4
  10. Moribuka
  11. Żyn Czyn Czyn
  12. Nilfgaard
skład:
Katarzyna Bromirska - wiolonczela, keyboard
Kornelia Rybacka - bas, kontrabas, djembe, sopiłka, dzwonki, głos
Mikołaj Rybacki - gitara, gitara akustyczna, głos, programowanie

gościnnie:
Martyna Pietras - śpiew
Witold Kozłowski - terurka
Chór Kniażyc - śpiew