|
a przed wirtu@lnymi gęślami... | |
|
| folkowe płyty wydane w roku 2002 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA MUZYKI TRADYCYJNEJ PIEŚNI POLSKIE - KOŁYSANKI Wydawca: Fundacja Muzyka Kresów
Druga (po "Pieśni Polskie") płyta Fundacji Muzyka Kresów.
Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej powstał w 1999 roku w Lublinie z inicjatywy Fundacji Muzyka Kresów. Założycielami i liderami zespołu są Jan Bernad i Monika Mamińska. Zespół wyłonił się spośród uczestników prowadzonych przez fundację w całym kraju od końca lat dziewięćdziesiątych zajęć warsztatowych. Przez warsztaty i szkoły letnie przewinęło się blisko tysiąc osób, a przez zespół od początku jego istnienia kilkudziesięciu wykonawców z całego kraju – uczniów, studentów ludzi wykonujących różne zawody. Głównym celem zespołu jest zachowanie i twórcza kontynuacja polskich pieśni tradycyjnych. W toku intensywnych, długotrwałych zajęć laboratoryjnych członkowie zespołu przyswoili sobie archaiczne techniki białego śpiewu, charakteryzującego się naturalnym, surowym brzmieniem, specyficznym sposobem oddychania i estetyką odległą zarówno od śpiewu bel canto, jak i muzyki popularnej.
Członkowie zespołu terminowali również u wybitnych śpiewaków ludowych i najlepszych fachowców rekonstruujących technikę archaicznego śpiewu z Polski, Ukrainy, Białorusi, Rosji i Litwy. Wśród nich byli znakomici etnomuzykolodzy i praktycy z powodzeniem prowadzący własne zespoły śpiewu tradycyjnego. Rekonstrukcja pieśni wiąże się ze skrupulatnymi badaniami terenowymi, kwerendami w archiwach i bibliotekach. Członkowie zespołu nagrali dwie płyty: „Pieśni polskie” i „Kołysanki”.
"Nie ma ludu, który by nie znał śpiewu nad usypiającym dzieckiem, podobnie jak nie ma matki, która nie czułaby potrzeby kołysania swego dziecka i zwracania się do niego słowem lub pieśnią. Kołysanka jest, najwyraźniej, jedną z najwcześniejszych praktyk muzycznych. Rozbrzmiewała u kołyski człowieka i kolebki ludzkości.
(...) Ponieważ kołysanie jest formą powtarzającego się cyklicznie ruchu wahadłowego, zatem towarzyszące mu reakcje głosowe będą się również cyklicznie powtarzać; ponieważ kołysanie jest formą ruchu łagodnego (o niedużej amplitudzie wychyleń), przeto i dźwiękowa rozpiętość towarzyszących mu reakcji głosowych będzie też niewielka; ponieważ kołysanie jak wszelki ruch wahadłowy uspokaja się i zamiera, zatem i towarzyszące mu reakcje głosowe będą w takim wypadku coraz słabsze i rzadsze, aż znikną zupełnie. Nie kołysze się wszystkich dzieci. Nie kołysze się noworodka. Nie śpiewa mu się na razie kołysanek; od niepamiętnych czasów nad jego spokojnym snem czuwały surowe zakazy prawa obyczajowego. Chroniono noworodka nad rzuceniem nań uroku, przed wpływem złych duchów, przed zamówieniami i zaklęciami czarownic, a także przed zawistnymi sąsiadami (...)" (fragment komentarza do płyty autorstwa Krzysztofa Bilicy)

|
- Kołysz mi się, kołysz, kolibeńko sama
- Siedza mi sie, siedza, kurzy mi się kurzy
- Lulaj, lulaj małe dziecię, Panu Bogu cię polecę
- Uśnij, że mi, albo mi urośnij
- Aaa kotki dwa, sare bure obydwa
- Uśnij mi, uśnij, mój ty janiołecku
- Aaa lulunia, malenejka dziecina
- Oj lulaj że mi lulaj, ty moje dzieciątejko
- Kołysz mi się kołysz, oj conad wodo stoisz
- Lulaj, lulaj dziecia, lulaj, siwe ocka pozatulaj
- Lulaj, lulaj, lulaj, lulaj, siwe ocka pozatulaj
- Oj lulaj, że mi lulaj, a siwe ocka stulaj
- Luli, luli, luli, przylecieli kury
- Lulaj, że mi lulaj, modre ocka stulaj
- A uśnij, że mi uśnij, a siwe ocka stuśnij
| skład: Olga Chojak - śpiew (3, 5, 8)
Ewa Grochowska - śpiew (4, 6, 10)
Anna Jakowska - śpiew (7)
Jagna Knittel - śpiew (12)
Klaudia Niemkiewicz - śpiew (2)
Justyna Piernik - śpiew (11)
Zuzanna Skolias - śpiew (1, 15)
Katarzyna Słonecka-Wąs - śpiew (9)
Agnieszka Szokaluk - śpiew (13)
Monika Walenko - śpiew (14)
Jan Bernad - prowadzenie zespołu |
|
|
|