główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 a przed wirtu@lnymi gęślami... 
  folkowe płyty wydane w roku 2002  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

THE MAGIC CARPATHIANS PROJECT
ETHNOCORE 3: VAK

Wydawca: Fly Music

  Po pięciu studyjnych płytach, Anna Nacher i Marek Styczyński przygotowali koncertowy, prawie akustyczny i wysmakowany zestaw nagrań-rejestracji, dokonanych w kilku różnych miejscach. Jednym z nich jest Galeria "Browarna" Andrzeja Biernackiego w Łowiczu, urządzona w starym kościele ewangelickim z jego surowością i specyficzną akustyką. Anna Nacher wybrała tę właśnie przestrzeń dla rejestracji głosowego happeningu "Jasno - Ciemno" i nagrania utworów, dla których zasadniczą inspiracją była ważna dla muzyków trasa koncertowa w USA i samochodowa włóczęga po Teksasie, Nowym Meksyku, Arizonie i Kalifornii w marcu 2001 roku. Świątynia - studnia Kund w Varanasi sprowadza nas pod ziemię, w dziedzinę Pramatki- Gangesu, do miejsca tajemnych kobiecych rytuałów. Prolog płyty został nagrany właśnie w tym niezwykłym miejscu podczas podróży autorów Projektu do Indii w 1999 roku. Dwa z dziesięciu utworów zawartych na płycie, to zapis muzycznych prac z Galerii "Stary Dom", urządzonej w 200-letnim rodzinnym domu Marka Styczyńskiego, a remixowanych w San Francisco i Los Angeles przez tamtejszych muzyków związanych ze sceną drone music i environment music.

Na płycie słyszymy głos we wszelkich możliwych przejawach, głos w procesie, głos renegocjujący granice cielesności - i nic dziwnego, gdyż VAK to imię wpływowej i szanowanej emanacji boskiej siły shakti - personifikacji muzyki wokalnej i patronki muzyków. VAK- Sarasvati, w swej symbolicznej, indyjskiej manifestacji unosi się nad panoramą Karpat na okładce płyty pokazując jak bliska jest swoista ludowa estetyka (odpustowa i na pozór kiczowata, ale skrywająca ekspresję artystyczną o zaskakującej szczerości) geograficznie odległych miejsc.

"Płyta ma 75 min.(!) i została zbudowana w symboliczny sposób : prowadzi nas od podziemnej studni Kund, poprzez gorzkie lamentacje, pełne napięcia i odwagi, intuicyjne kreowanie rzeczywistości do dziedzińca na świętym wzgórzu Svajambhu w Kathmandu, z którego wraz z niewiarygodnie "krakowskimi" (co chyba nie jest przypadkowe) gołębiami ulatujemy wprost do nieba. Dla autorów niebiańska dziedzina musi wiąże się z tradycją Karpat po ich słowackiej stronie, na co wskazuje użyte w tytule słowo "travnica". Oznacza ono stare pieśni o charakterze magicznym praktykowane przez Słowaków od zamierzchłych czasów. Wraz z ostatnim utworem powracamy na ziemię ale jakby ciekawszą i bardziej intrygującą...
"VAK" jest ostatnią częścią tryptyku "ethnocore" i ujawnia surowsze brzmienie oraz fascynację autorów projektu jeszcze inną wersją procesu technologicznego: cytowaniem rzeczywistości dźwiękowej wraz z jej pęknięciami, niejednorodnością i chropowatością. "VAK" jest - jak poprzednie albumy - zapisem drogi i rodzajem przewodnika. Jest to kompaktowa płyta o winylowym brzmieniu, płyta dająca oczyszczająco autentyczne świadectwo istnienia czegoś ważnego, czegoś co nie uległo tandetnej muzyce masowej. "VAK" to płyta, którą niektórzy znienawidzą a wielu pokocha za prostotę, szczerość i talent."
(The Wire, Issue 222, August 2002)

  1. VaKund
  2. hard time
  3. A/T/M
  4. fish/wish
  5. / dark /
  6. n'est-ce pas?
  7. / light /
  8. that island which is not one
  9. golden travnica
  10. green travnica
skład:
Anna Nacher - głos, teksty, gitara 12-strunowa, e-gitara, field recordings/ voice, lyrics, 12-string guitar, e-bowed guitar, field recordings
Marek Styczyński - fujara pasterska, sygnałówka, didjeridu, wiolonczela, czynele tybetańskie, field recordings / Slovakian pastoral fujara, signalling trumpet, didjeridu, cello, Tibetan cimbals, field recordings
Tomasz Radziuk - akustyczna gitara basowa fretless, bas Kramera / Kramer bass guitar, acoustic fretless bass guitar

gościnnie:
Ola Yaromova (Le Plastic Mistification) - wiolonczela, głos, harmonijki ustne / cello, voice, harmonica
Tomasz Jurecki - didjeridu, fujara pasterska / Slovakian pastoral fujara)
Piotr Golonka -głos, perkusjonalia, harmonijka / voice, hermonica, objects