logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

PIOTR DAMASIEWICZ INTO THE ROOTS
ŚWITANIE

Wydawca: L.A.S. listening and sounding & Polskie Radio S.A.

  Piotr Damasiewicz powraca z Into the Roots. Artysta połączył kolejny raz góry z jazzem i muzyką świata, czego efektem było powstanie wyjątkowego albumu – „Świtanie”.

"Piotr Damasiewicz zaprasza nas do kolejnego rozdziału swych fascynujących muzycznych podróży (...) Kompozycje, które proponuje Damasiewicz organicznie wchodzą w świat muzyki tradycyjnej i choć przemawiają niekiedy własnym, powiedzmy nowoczesnym, współczesnym, jazzowym językiem, jednocześnie pozostają w nieustającym dialogu, więcej nawet: w nieustającym interpretowaniu ludowego, tradycyjnego tematu. Tyle, że czyni się to na własną odpowiedzialność, a więc też własnym językiem i przy użyciu najbliższych sobie środków artystycznej ekspresji. (...) Punktem wyjścia albo główną inspiracją jest tu muzyczna tradycja Beskidów, a potem szerzej - Karpat, które są „tylko” początkiem muzycznej drogi. Damasiewicz czuje się w górskich przestrzeniach i tamtejszym środowisku jak u siebie. Znalazł tam „swoje miejsce”. Po raz kolejny realizuje artystyczny projekt wspólnie z artystami ludowymi z Suchej Beskidzkiej, która niemal stała się swoistym symbolicznym centrum na mapie jego twórczych peregrynacji z Into The Roots. Tradycyjna muzyka polskich gór nie jest tu więc ozdobnikiem albo tylko pretekstem dla swawolnego improwizowania. Cała ta opowieść wywodzi się stamtąd i wątki beskidzkiej muzyki, oczywiście również przetwarzane przez członków jego zespołu, są tu stałym punktem odniesienia. Są niczym żywe źródło, wokół którego toczy się pasjonujący twórczy dialog pomiędzy tym, co dawne, a dzisiejszą współczesną narracją. Cechą, która charakteryzuje lidera i jego kolegów jest wielka uważność, ale i nieomal czułość w stosunku do ludowej muzyki. Przy tym wszystkim Damasiewicz – zafascynowany i przejęty ową tradycją – nie udaje, że jest muzykiem wiejskim, dlatego też tworzy własną, tak wyraziście osobną całość.

Owa tradycyjna beskidzka nuta pojawia się tu w oryginalnym, naturalnym – chciałoby się powiedzieć, brzmieniu, w wykonaniu tamtejszych artystów, znanych już z wcześniejszych dokonań Into The Roots. (...) Są i goście specjalni. Michał Żak – flet, szałamaja, cymbały – który przynosi akcenty południowo-wschodnich obszarów Europy oraz Katarzyna Karpowicz, która grając na koto prowadzi nas wręcz ku dalekiej Japonii. Powstaje z tej niezwykłej kooperacji szerokie spektrum brzmieniowe, a poszczególne instrumenty mają szansę ukazać zarówno swe walory solistyczne, jak i możliwości grania w sekcji, akompaniując czy towarzysząc improwizacjom innych. Damasiewicz z partnerami wędrują zatem z rejonu Karpat Zachodnich – Polski i Słowacji, z okolic Babiej Góry i rejonu Suchej Beskidzkiej, z Orawy – wzdłuż karpackiego łuku, szerokim gestem sięgając po inne inspiracje, zmieniając czasami kierunki. Podążają zatem ku południu i wschodowi. Pojawia się więc także w ich graniu powiew muzyki japońskiej wraz z brzmieniem wspomnianego już klasycznego instrumentu koto, który dominuje w dwóch utworach. Nikogo chyba nie zdziwi też przekonanie, że w sensie idei twórczość ta wiele zawdzięcza muzyce afrykańskiej. I jednym z wielu aspektów tego powinowactwa jest instrumentarium, zwłaszcza wykorzystywane przez zespół od dawna brzmienie marokańskiego guimbri. Sam lider przyznaje zresztą, że muzyka z Afryki była podstawowym spoiwem łączącym członków jego tria, poszerzonego dziś okazjonalnie do kwartetu. Te echa różnorodnych muzycznych poszukiwań – zarówno stylistycznych – jak i geograficznych czy kulturowych, tradycyjnych wynikają z niezwykłej aktywności trębacza. Jego wędrówki po świecie – pewnie banalne to, ale może warto ów banał wyrazić – nie mają wymiaru turystycznego. To raczej coś na kształt podróży badawczych, połączonych z odkrywaniem i absorbowaniem określonych elementów innych kultur, innych wrażliwości. Nie dla taniej egzotyki, ale dlatego, że pozwalają artyście odnaleźć w sobie nowe przestrzenie wrażliwości, współtworzyć jego muzyczny świat (...)"
(Tomasz Janas)

  1. Nasa Krówka
  2. Świt
  3. W ogrodzie rózo
  4. Kumiko
  5. Kolisecko moja
  6. Nagare
  7. Nów
skład:
Piotr Damasiewicz – trąbka, harmonium, perkusjonalia, głos
Zbigniew Kozera – kontrabas, guimbri, harfa afrykańska
Paweł Szpura – perkusja
Miachał Żak – shawm, drewniany flet poprzeczny, młotek ceramiczny
Katarzyna Karpowicz – koto
Alicja Krzeszowiak – śpiew
Kamila Krzeszowiak – śpiew
Paulina Kaźmierczak – śpiew, skrzypce
Krzysztof Ryt – altówka pięciostrunowa
Marek Ryt – dudy, fife, róg francuski