|  | 
| WIRTU@LNE GĘŚLE |  |  |  |  
|  | plebiscyt na folkową płytę roku 2022 |  |  | 
| Jesteś: główna / wyniki / szczegóły CHŁOPI - WESELE BORYNY
Wydawca: Fundacja Muzyka Zakorzeniona
   Jak mogła brzmieć muzyka łowickiej wsi w czasach opisanych przez Władysława Reymonta w powieści “Chłopi”? Wykorzystując naszą wiedzę, doświadczenie i nagrania archiwalne, postanowiliśmy odtworzyć fragmenty wesela Boryny i zilustrować reymontowską narrację. Czy przełożona na współczesny język, wierna dawnym brzmieniom muzyka może zainteresować dzisiejszych słuchaczy?
 "Punkt styczny "Chłopów i niniejszej płyty stanowi wesele – najpełniejsze i najbogatsze w zjawiska muzyczne wydarzenie dawnej wsi, w którym jak w soczewce skupia się cała lokalna kultura muzyczna, symboliczna i obyczajowa. Utrwalone przez Reymonta wesele Jagny i Macieja, jakkolwiek będące fikcją literacką, datować możemy na podstawie opisanych wydarzeń towarzyszących między końcem lat 70. XIX wieku, a pierwszą dekadą wieku XX. Te ramy czasowe znakomicie ujmują dwa opisy wiejskich wesel Księżaków – Oskara Kolberga oraz Henryka Świątkowskiego – które są dla tej płyty istotne. Repertuar pochodzi głównie z nagrań archiwalnych, dokumentujących wykonania i repertuar mieszkańców interesującego nas regionu z pierwszej połowy XX wieku." (dr hab. Tomasz Nowak)
 
 "Wydaliśmy profesjonalnie zrealizowaną płytę, która pokazuje, jak muzyka łowicka mogła brzmieć w czasach Reymonta, kiedy na polską wieś nie dotarła jeszcze harmonia trzyrzędowa. Przed harmonią na w regionie łowickim królowały skrzypce, basy, bębenki. Repertuar zawarty na płycie pochodzi z trzech źródeł. To nagrania realizowane w latach 50. W ramach Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru. Drugie źródło to antologia pieśni Mariana Moskwy, trzecie – przekaz ustny muzykantów z regionu. Na albumie „Chłopi – wesele Boryny” znalazły się zarówno melodie obrzędowe, jak i taneczne. Z pewnością warto zwrócić uwagę na fakt, że zostały one zagrane i zaśpiewane przez młodych twórców i kontynuatorów muzyki tradycyjnej, którzy przywracają ją do żywego kontekstu. Chcieliśmy, by nagrania te były ubrane w kontekst. Dlatego poprosiliśmy dr. Hab. Tomasza Nowaka, muzykologa z Uniwersytetu Warszawskiego, by napisał tekst o łowickim weselu, o tym, jak koresponduje ono z nagraniami, które znalazły się na płycie oraz opisami wesela w książce Reymonta." (Piotr Baczewski)
 
 Kapela Napięcie wykonuje muzykę regionu rawskiego i łowickiego oraz prowadzi warsztaty tańców tradycyjnych. Zespół inspiruje się ludowymi mistrzami tych regionów, między innymi Janem Lewandowskim, Franciszkiem Maradzieckim czy Andrzejem Leszczyńskim. Czerpiąc z ich wirtuozerii i swobody improwizacji przeprowadza słuchaczy i tancerzy przez całe spektrum polskich tańców - od rozmarzonych kujawiaków po ogniste mazurki. Poszukując nowych jakości brzmieniowych kapela sięga po historyczne instrumentarium z przełomu XVIII i XIX wieku.
 Kapela Kożuch (dawniej Gęsty Kożuch Kurzu) istnieje od 2011 roku. O powstaniu kolektywu zdecydowała pasja do melodii z pogranicza dwóch regionów: łęczyckiego i łowickiego. To właśnie stamtąd wywodzą się muzyczni przewodnicy Kożucha – skrzypek, Tadeusz Kubiak oraz harmonista, Sławomir Czekalski. Ponadto w repertuarze zespołu można usłyszeć również melodie pochodzące z opoczyńskiego, sieradzkiego czy rawskiego.
 Joanna Skowrońska, to etnolożka i śpiewaczka. Pochodzi z Ozorkowa. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce, głównie w Łęczyckim i na Dolnym Śląsku. Badania nad pieśniami obejmują zarówno nagrania terenowe, kwerendy archiwalne i źródłowe, rejestrację, a także działalność wydawniczą, warsztatową i koncertową. Autorka Archiwum Łęczyckiego i Pieśni z zeszytów . Obecnie skupia się na nauce śpiewu od wiejskich śpiewaczek i śpiewaków oraz na dokumentacji ostatnich już depozytariuszy tradycji.
 Róża Martyna Grabowska, to śpiewaczka i skrzypaczka, muzycznie związana z regionem rawskim oraz regionem łowickim. Uczyła się m.in. u harmonisty Czesława Kocemby oraz z archiwalnych nagrań skrzypków, takich jak Stanisław Skiba, Jan Makowski czy Stanisław Klejnas. Swój repertuar śpiewaczy zawdzięcza w szczególności zbiorom rodzinnym, jak również nagraniom z udziałem Walerii Czubak oraz Marianny Woźniak.
 
| 
 | 
Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - DrużbyNapięcie - mazurek - Po kielichuJoanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk - Zawarujże panno młodoNapięcie - ZalotnyJoanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Maria Stępień - A usiądźże Ty MarysiuNapięcie - WirującyKożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - marszRóża Martyna Grabowska, Maria Stępień, Jakub Korona - A otwórzcieJoanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk - Pomalutku rozpletajcieNapięcie - ZamówionyNapięcie - kujawiak - Pod stołemKożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Oj, weseleJoanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Joanna Stępień - KołaczKożuch - Od KlejnasaJoanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Joanna Stepień - Dobranoc Ci panna młodaRóża Martyna Grabowska, Maria Stepień, Jakub Korona - oberkiRóża Martyna Grabowska, Maria Stępień, Jakub Korona - A ja krzyczęKożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Na czepekKożuch - wiązankaKożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Siedzi ptaszek na topoli |  | skład: kapela Kożuch:
 Joanna Gancarczyk – śpiew (1, 3, 5, 9, 12, 13, 15, 18), basy (14, 19)
 Maria Stępień – skrzypce (1, 7, 12, 13, 14, 18, 19, 20), śpiew (5, 13, 14, 15, 18), basy (8, 16)
 Marcin Lorenc – skrzypce (1, 7, 12, 20)
 Jakub Korona – baraban (1,7, 8, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20), śpiew (14)
 
 kapela Napięcie:
 Łukasz Nizik - skrzypce (2, 4, 6, 10, 11)
 Patryk Petersson - klarnet historyczny (2, 4, 6, 10)
 Jakub Owczarek - basy (2, 4, 6, 10, 11)
 Maria Nizik - baraban (2, 4, 10), bęben obręczowy (6)
 
 Róża Martyna Grabowska - skrzypce (16, 17), basy (1, 7, 12, 18, 20) i śpiew (8, 17)
 Joanna Skowrońska - śpiew (1,3, 5, 7, 9, 12, 13, 15, 18, 20)
 |  |  |  |