Jeste¶: główna / wyniki / szczegóły DRZEWIE NUTY ORAWSKIE Wydawca: Instytut Sztuki PAN oraz Muzeum - Orawski Park Etnograficzny
Nagrania archiwalne tradycyjnych pie¶ni i muzyki Górnej Orawy ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN.
Orawa to ziemia pogranicza, zamieszkuj± j± Górale Orawscy, stanowi±cy odrębn± grupę etnograficzn±, z ciekaw± i specyficzn± kultur±. Kultura muzyczna Orawy do¶ć póĽno doczekała się historycznych Ľródeł fonograficznych.
Pierwsze fonograficzne echa Górnej Orawy możemy odnaleĽć w nagraniach dokonanych tuż przed pierwsz± wojn± ¶wiatow± przez Juliusza Zborowskiego w Nowym Targu. Niestety na Orawę w okresie międzywojennym nie dotarli z fonografem badacze i dopiero lata 50. ubiegłego wieku, a więc ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego przyniosła pierwsze plony fonograficzne z interesuj±cego nas obszaru – s± to prace dokumentalne członków Ekipy Krakowskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego, które prezentujemy w niniejszym wydawnictwie. Nagrań dokonano tylko w pięciu miejscowo¶ciach: w 1952 r. w Piekielniku – a więc w miejscu, gdzie Orawa graniczy z Podhalem Niżnym (te wpływy podhalańskie s± wyraĽnie słyszalne w nagraniach z tej miejscowo¶ci), a w kolejnym roku w Lipnicy Wielkiej i Małej oraz w Zubrzycy Górnej i Dolnej.
Celem niniejszego wydawnictwa jest dostarczenie repertuaru wraz z jego zarejestrowan± warstw± stylistycznego wykonania jako zachowanego, powojennego korpusu Ľródeł dla historii muzyki orawskiej. Płytę niniejsz± otwieraj± nagrania z Piekielnika, gdzie usłyszymy muzykę, w której chyba najliczniej współistniej± cechy orawskie i podhalańskie. Pie¶ni orawskie pozbawione s± refrenów i przybieraj± najczę¶ciej postać dwuwersowej lub czterowersowej zwrotki o dwunastu lub (rzadziej) sze¶ciu sylabach w wersie. Charakterystyczne jest występowanie pie¶ni wykonywanych po słowacku. ¦piew na głosy, w równoległych tercjach, zdarza się w¶ród orawskich wykonawców, ale zwykle w zwrotach kadencyjnych lub na niewielkich odcinkach durowych melodii, co także odróżnia ten region od Podhala. Węgierskie wpływy można zauważyć w tańcach – zarówno w sposobie gry, gdzie czasem orawscy muzycy próbuj± wykrzesać w swej muzyce temperament i charyzmę węgierskich kapel, ale też w nazewnictwie – na Orawie ciarda¶ oznacza jednak tańce o wołoskim rodowodzie.

|
- Ozwodna Jescek nie tańcował, ej dopiero zacynam
- Krzesany Kieby¶ se był nie wymy¶loł
- Puoniechajmyz kuochanecki, weĽmy sobie ciupazecki (wariant Marsza Chałubińskiego)
- Sabałowa Ej, krzyzu na Giewoncie, ej, nie zapuomnym uo cie
- Ej, nie ta mi je rózo, ej, có sie w polu huzio
- Puo cóze¶ tu przysła, siwo mgła, siwo mgła
- Polka drobna
- Dalij, chłopcy, dalij, kolebka sie wali
- Zielony trownicku, ej, jo sie na cie gniywom
- Puowiydz mi, chłopoku, puowiydz mi dokładnie
- W studni woda dudni, ej, nie bedym je brała
- Takie mi kochanek puozdrowienie posłoł
- Niy mogym, niy mogym do wiyrska wychuodzić
- Ked sa żytko zeleniało z jara pri potoczku
- Zielona Dziadusiowa Ta wodzicka bystro spod wiyrsycka wysła, ni mogem jom zastawić
- Polka weselna
- Pytacka Moje kuochanecki, ej, dały¶cie sie mi znać
- Pytacka Kiedy jo se uumrym, ej, pozdrówcie dziywcyne
- Zadudoj, dudosku, na mojym sałasku
- Walczyk słowacki
- Kie cie bedo cepić, spoĽryj do tragarza
- Ozwodna Ej, nie pudym ku tobie, zielony gojiku
- Siwodo, siwodo, siwodzicko wodo
- uOto dzień chwały, ¶więty nasz patronie
- Dunajeckie równie, zakuopiańskie turnie
- Nie pudem ku tobie, sama przydzies ku mnie
- Stara polka
- Ta lipnicko nuta nika nie zaginie
- Szkoda tia, szuhajku, że za wodom bywasz
- Lipnica, Lipnica, to piykne miastecko
- Panie Jezusicku, dej ta nam pogodę
- Pytaj± sie ludzie, gdzie sie plotki bierom
- Sabała, Sabała, Sabałowe dzieci
- Na lipnickiej [wodzie] jeleń wode pije
- W lesie koło młyna ro¶nie jarzębina, nie me j± kto wyr±bać
- Nie znam, nie znam, czo mam robić, czy wandrować, czy sa żenić
- Ta matka szczę¶liwa, co ma syna księdzym
- Jesce sie nie wydom, jesce roczek poczkom
- Z góry, chłopcy, z góry, od wy¶niego kóńca
- Ej, idom se g±s-icki z wysokiej turnicki, ej i tak sobie gęgaj±
- Znom takiego ptoska w lesie, có dwojakie jojka niesie
- Nie bede jo siecki rzezoł, bo jo mały pachołek
- Ciarda¶ orawski W piecu mróz, w piecu mróz, na nolepie rosa
- Byłak na sałasie, nie dali mi syra
- Piórecko mi dała, wiyrsycek zerwała
- Ni mom nic, ni mom nic, ej, woda mi zabrała
- Kopała studniczku, kopała studniczku, pozerała do nie, aka je hlboka, aka je sziroka (wariant
nuty Janosikowej)
- Ej, Giewoncie, Giewoncie, odmalować dom cie
- Polka
- Przyjechalimy tu po wodzie, po lodzie
- A jo sobie z góry jade, trzaski zbiyrom, na wóz kłade
- Niesem ci piórecko na piórecku hocki
- Ładna parka, ładna, nie trza je malować
- Dobrze wam, muzycy, na stolicy siedzieć
- Poleczka cygańska Rum ta dra ta
- Zatańcuj se, młodo, w tyj ¶tofowej sukni
- Dy sie ty, młody pon, duzo nie zubuozys
- Polka
- Kie jo se zajade do nieba na krowie
- Kie jo se zajade do piekła na uo¶le
- Zahucały hory, zahucały lasy, dzie sie popodziały moje młode casy
- Zahuczały góry, zahuczały lasy, gdzieze sie podziały moje młode czasy
- Nie bede jo w polu orał ani siał
- Kie jo pasła bydło, widziałak strasydło
- Ja som baca welmi stary, ja uż idiem prestawa»
- Ej, z mojego Janicka bedzie setny zbójnik
- Poďme, chlapci, poďme zbija», bo ňemame za čo pija» (wariant Marsza Chałubińskiego)
- Ciarda¶ orawski Pytajom sie ludzie, kany jo mam pole
- Wszeci pani kazali, żeby diewcza zwiazali na retiażku
- Zabili Janicka przy zielonej studni
- Smutny jo se, smutny, bo mie maj± zabić
- Ej, rogate koziny posły do doliny
| skład: [1-4, 7, 15-18, 20, 22]
Stanisław Zapotoczny, ur. w 1918 r., Piekielnik – ¶piew (1-4, 15-18, 22), skrzypce (7, 15-18, 20, 22)
Józef Zapotoczny, ur. w 1914 r. – skrzypce prym (1-4, 7, 15-18, 20, 22), ¶piew (15-18, 22)
Józef Szczerba, ur. w 1917 r. – skrzypce sekund (1-4, 7, 15-18, 20, 22), ¶piew (7, 15-18, 22)
Ignacy Nowak, ur. 29 lipca 1924 r., zm. 24 kwietnia 2017 r. – bas (1-4, 7, 15-18, 20, 22), ¶piew (7, 15-18, 22)
[9, 13, 24-26]
Józef Bana¶, ur. w 1928 r. – ¶piew
Edward Gogolak, ur. 23 wrze¶nia 1930 r., zm. 13 grudnia 1990 – ¶piew
Tadeusz Mi¶kowiec, ur. w 1929 – ¶piew
Stanisław Szuba, ur. 13 paĽdziernika 1933 r., zm. 01 paĽdziernika 2005 r. – ¶piew
Władysław Pieróg, ur. w 1933 r. – ¶piew
[27, 36, 43, 49, 55, 63, 68]
Józef Kostyra, ur. w 1911 r. – skrzypce (27, 36, 43, 49, 55, 63, 68), ¶piew (36, 43, 63, 68)
Jan Kidoń, ur. 1908 r., zm. 1987 r. – skrzypce sekund
Ignacy Kostyra, ur. w 1907 r. – basy
[5, 6, 8, 10, 14, 19, 21, 23]
Anna Wesołowska, ur. w 1929 r., Piekielnik – ¶piew
Maria Cabała, ur. w 1932 r., Piekielnik – ¶piew
[28, 60, 61, 65, 67, 69]
Rozalia Pakosz, ur. w 1888 r., Lipnica Mała, zam. Ochotnica Górna – ¶piew
[29, 37, 41, 42, 51, 57, 59, 64, 70, 72]
Anna Pakosz, ur. w 1917 r., Lipnica Mała – ¶piew
[30-32, 38, 44, 45, 47, 56]
Maria Zubrzycka, ur. w 1929 r., Zubrzyca Dolna, zam. Lipnica Mała – ¶piew
[33, 39, 40, 46, 50, 58, 66]
Stefan Pastwa, ur. w 1922 r. Lipnica Wielka, zm. w 1974 r. – ¶piew, skrzypce
[52, 53]
Emilia Omylak, ur. w 1934 r., Lipnica Mała – ¶piew
[62]
Emilia Omylak, ur. w 1934 r., Lipnica Mała – ¶piew;
Anna Pakosz, ur. w 1917 r., Lipnica Mała – ¶piew;
Maria Zubrzycka, ur. w 1929 r., Zubrzyca Dolna, zam. Lipnica Mała – ¶piew
[34, 35]
Grupa dziewcz±t – ¶piew (nagr. 4 grudnia 1953 r. w Piekielniku)
[48, 71]
Grupa dziewcz±t – ¶piew (nagr. 4 grudnia 1952 r. w Piekielniku)
[54]
Grupa dzieci – ¶piew (nagr. 4 grudnia 1953 r. w Piekielniku) |
|
|