|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2022 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły TULEJE CICHE MIEJSCA Wydawca: Gusstaff Records
Gusstaff i muzyka ludowa? A dlaczego nie, szczególnie, gdy w takim wykonaniu. Z jednej strony pięknie minimalistycznym (kontrabas, perkusja, głos) a z drugiej radykalnym w brzmieniu. Tuleje, to jednak nie jest zespół stricte ludowy, ani tym bardziej folklorystyczny. To muzyka korzeni miejsca, w którym żyją, w ich bardzo autorskiej, współczesnej wersji.
Zespół Tuleje współtworzą Gosia Zagajewska, Ksawery Wójciński oraz Wojtek Kurek. Ich autorskie opracowanie muzyki ludowej ze wschodniej Wielkopolski przesiąknięte jest głębokim szacunkiem dla oryginalnego materiału, a jednocześnie daje wyraz ich subiektywnemu spojrzeniu na tradycję. Spojrzeniu odważnemu, pełnemu odniesień do jazzu, bluesa, muzyki dawnej, jak i swobodnej improwizacji. Repertuar powstał w oparciu o melodie ludowe z okolic Konina – z miejscowości Babiak, Kramsk i Osiek Wielki. Podstawę repertuaru stanowi tu zbiór „Folklor muzyczny z okolic Konina”. Jego inicjatorem jest Krzysztof Pydyński, muzykolog oraz dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej w Koninie. Publikacje te zawierają bogaty materiał muzyczny pochodzący z terenów dotychczas pomijanych przez badaczy. Właśnie do tych, wydawałoby się archaicznych, melodii Gosia Zagajewska napisała autorskie teksty, doskonale wpisujące się w ich klimat. Są one silnie inspirowane archaicznymi pieśniami, zarówno ich warstwą dźwiękową jak i słowną.
Artyści w unikatowy sposób łączą tradycję z nowoczesnością, pozwalając poezji współczesnej wybrzmieć z nieopisaną siłą, dzięki melodiom zachowanym na archiwalnych nagraniach. Twórcy wywodzący się przede wszystkim ze świata improwizacji i jazzu proponują nową, nieoczywistą i bezkompromisową reinterpretację muzyki tradycyjnej, nastrojem i brzmieniem luźno nawiązując do takich twórców jak Tom Waits czy Nick Cave. Aranżacje w dużej mierze oparte są na rytmie, transowości, zapętleniu, ale także na improwizacji, z której w znacznym stopniu wywodzi się tradycja wiejskiego muzykowania. W swej surowości te nowo powstałe kompozycje nawiązują bardzo mocno do muzyki ludowej, oddają jej swoisty hołd i wyrażają ogromny szacunek wobec źródła, z którego czerpią.

|
- Bylina (na podstawie pieśni „Teściowo sie cieszy” z miejscowości Babiak)
- Dziczka (na podstawie pieśni „Czemu żeś mnie, matuleńko, za mąż wydała” z miejscowości Osiek Wielki)
- Witułka (na podstawie pieśni „Dolino, dolino” z miejscowości Babiak)
- Ruta (na podstawie pieśni „Czymu nie uorzesz, Jasieńku” z miejscowości Kramsk)
- Paproć (na podstawie pieśni „Wyszła dziewczyna, wyszła jedyna” z miejscowości Babiak)
- Grzybnia (na podstawie pieśni „Sieczka nie uowies” z miejscowości Babiak)
- Wiśnia (na podstawie pieśni „Wyjechoł pan z chartami na pole” z miejscowości Babiak)
- Len (na podstawie pieśni „Jakżem sobie jechoł przez góry doliny ” z miejscowości Osiek Wielki)
| skład: Gosia Zagajewska - śpiew, teksty
Ksawery Wójciński - kontrabas
Wojtek Kurek - perkusja |
|
|
|