|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2022 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły PRZEMYSŁAW STRĄCZEK CULTURAL CONCEPT Wydawca: Music Corner Records / Voicemusic
Przemysław Strączek konsekwentnie realizuje projekty międzykulturowe z muzykami z różnych regionów globu w myśl idei, że twórcze i kreatywne działania muzyczne zbliżają ludzi nawet z odległych zakątków świata. Jego najnowsza płyta "Cultural Concept" jest wynikiem wieloletniej współpracy muzyków z Polski, Senegalu, Tajwanu i Kolumbii. Jest kolejną próbą połączenia współczesnego jazzu z elementami tradycyjnej muzyki etnicznej, w której każdy muzyk ma własną przestrzeń do wyrażania swojej tożsamości i swobodnej ekspresji. Tworzenie programu na płytę odbywało się w warunkach totalnego lockdownu podczas pandemii przy zamkniętych granicach. W tym kontekście album stał się swoistym manifestem wolności i przekraczania pewnych barier w dążeniu do osiągnięcia nowej jakości.
"Cultural Concept" to koncepcja łącząca elementy etniczne różnych krajów w sferze muzyki opartej na improwizacji, elementach jazzu i muzyki etno, w której każdy muzyk ma własną przestrzeń do swobodnej ekspresji. Międzykulturowa formacja prezentuje muzykę napisaną na etniczne instrumentarium, do których należą: mongolski matoquin, afrykańska kora, azjatyckie erhu, kolumbijskie instrumenty perkusyjne. Muzycy grający na egzotycznych instrumentach pojawią się w towarzystwie polskich instrumentalistów jazzowych.
"Materiał zarejestrowany na płycie Cultural Concept jest wynikiem kilkuletniej współpracy lidera z poszczególnymi muzykami, którzy w różnych konfiguracjach wspierali go na scenie. Uprzednie wypracowanie kierunku współpracy podczas występów na żywo było kluczowym elementem projektu z uwagi na całkowicie odmienne zaplecze kulturowe zaproszonych twórców. Dość powiedzieć, że reprezentują oni aż cztery kontynenty - Europę, Azję, Afrykę oraz Amerykę Południową. Należy podkreślić, że choć, jak wspomniałem, koncertowali w różnych zestawieniach, dla lidera stanowią pełnoprawny zespół, a nie grupę okazjonalnie zapraszanych gości.
Obok typowych dla jazzu środków wyrazu odnajdujemy tutaj szereg etnicznych instrumentów o specyficznym brzmieniu, utrudniającym proste połączenia. Wielkie uznanie należy się Strączkowi za to, jak płynnie korzysta z tego bogactwa, nie bojąc się eksperymentować ze stylistyką. Znakomicie słychać to w Imaginarium, gdzie zestawił tradycyjne dźwięki z elektrycznymi, nadając melodii, zwłaszcza w solówkach, drapieżny charakter. Utwór wypełnia dodatkowo wokal Diebaté w języku mandingue, myląc całkowicie tropy klasyfikacyjne. Kiedy dodać, że poprzedza go utwór o swojsko brzmiącym tytule Slavic March, a album kończy napisana przez Senegalczyka, oparta na rytmie bębna, kompozycja Sankoi, otrzymujemy prawdziwy kulturowy galimatias. Ideą autora było właśnie zerwanie z prostym szufladkowaniem i stworzenie uniwersalnego języka, w którym wszyscy artyści, niezależnie od ich dziedzictwa, będą czuli się swobodnie." (Jakub Krukowski, JazzPress)

|
- Sphere Frequencies
- Around the Stone
- Connections
- Slavic March
- Imaginarium
- Brak
- Improvisation
- Sankoi
| skład: Przemysław Strączek – gitara, kompozycje
Kandara Diebate (Senegal)– kora, śpiew
Chiao-Hua Chang (Tajwan)– erhu, matoquin, śpiew
Marcin Kaletka – saksofon sopranowy i tenorowy
Maciej Kitajewski – gitara basowa, kontrabas
Edilson Sanchez-Moyano (Kolumbia) – instrumenty perkusyjne, bęben kolumbijski allegre
Patryk Dobosz – perkusja |
|
|
|