|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2024 | |
MARIA POMIANOWSKA, SIMULTANEO NOWE OBLICZA TRADYCJI Wydawca: Fundacja Polihymnia / Polskie Radio
Międzynarodowe inspiracje, natchnione kompozycje, wybitni wykonawcy. Nowa płyta wirtuozki instrumentów etnicznych Marii Pomianowskiej i wokalnego oktetu Simultaneo, to bilet do azylu, w którym harmonię ośmiu ludzkich głosów dopełnia brzmienie najbardziej polskich „skrzypiec” na świecie - suki biłgorajskiej.
„Nowe oblicza tradycji” - projekt pod niewyszukanym, za to wiele mówiącym tytułem - wymyślił dyrygent Karol Kisiel, szef oktetu wokalnego Simultaneo: Chodziło o ukazanie suki biłgorajskiej w otoczeniu chóralnego (choć w kameralnej formie) środowiska dźwiękowego, stworzonego przez twórców z Polski, Serbii i Łotwy. Kompozytorzy zaproszeni do współpracy niemal od zera poznali naturę brzmieniową suki i jej techniczne uwarunkowania; dzięki temu niespotykana konfiguracja instrumentalno-wokalna stała się dla nich inspiracją, nie zaś ograniczeniem. Międzynarodowy eksperyment przerodził się w wieloczęściowe, ale spójne i nastrojowe - i przystępne dla słuchacza - dzieło sztuki muzycznej.
"Sześć pieśni sobie śpiewanych” Anny Rocławskiej-Musiałczyk, to cykl krótkich, polirytmicznych utworów, w których praktycznie nie ma głosów solowych (z wyjątkiem części trzeciej, gdzie sopranistka śpiewa solo białym głosem). Suka i śpiewacy dopełniają się, przenikają, szukają wspólnych przestrzeni - mówi Maria Pomianowska. - Z kolei w „Anielskich zaklęciach” Aleksandry Vrebalov z Serbii suka dominuje. Rolą oktetu, bardzo trudną, bo kompozytorka połączyła techniki współczesne z estetyką znaną z kościołów wschodnich, jest stworzenie dla solistki dźwiękowej poduszki. „Fortuna” Uģisa Prauliņša z Łotwy, to najbardziej folkowy i urozmaicony utwór na płycie. Także najbardziej wirtuozerski i „skrzypcowy”, stylistycznie odważny. No i jak finezyjnie został tu użyty tekst Jana Kochanowskiego! "Skargę" i "Podróż" napisałam w czasie pandemii, chcąc nie chcąc odcinając się od wielu bodźców zewnętrznych. Dałam poprowadzić się suce, nie myślałam o niczym, co już znam i na co dzień wykonuję. Melodie same ze mnie wypłynęły i… zostały ze mną, jako część repertuaru koncertowego."

|
„Sześć pieśni sobie śpiewanych” (Anna Rocławska-Musiałczyk)
- Zachwyt ducha do Ducha Najświętszego - prolog
- Modlitwa poranna
- O miłości miłośna
- Pieśń chwalebna wzywa wszelkie stworzenie, iżby chwaliły Boga
- Modlitwa południowa
- Modlitwa wieczorna
- Skarga (Maria Pomianowska)
- Anielskie zaklęcia (Aleksandra Vrebalov)
- Podróż (Maria Pomianowska)
- Fortuna (Uģis Prauliņš)
| skład: Maria Pomianowska - suka biłgorajska
Oktet Wokalny Simultaneo pod dyr. Karola Kisiela:
Magdalena Łaszcz, Alicja Giętkowska-Liguz - soprany
Ksenia Sawczenko, Joanna Ślesicka - alty
Jan Suchorzewski, Tomasz Grygo - tenory
Paweł Nodzak - baryton
Mateusz Kempa - bas |
|
|
|