logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

MARIA POMIANOWSKA, SIMULTANEO
NOWE OBLICZA TRADYCJI

Wydawca: Fundacja Polihymnia / Polskie Radio

  Międzynarodowe inspiracje, natchnione kompozycje, wybitni wykonawcy. Nowa płyta wirtuozki instrumentów etnicznych Marii Pomianowskiej i wokalnego oktetu Simultaneo, to bilet do azylu, w którym harmonię ośmiu ludzkich głosów dopełnia brzmienie najbardziej polskich „skrzypiec” na świecie - suki biłgorajskiej.
Nowe oblicza tradycji” - projekt pod niewyszukanym, za to wiele mówiącym tytułem - wymyślił dyrygent Karol Kisiel, szef oktetu wokalnego Simultaneo: Chodziło o ukazanie suki biłgorajskiej w otoczeniu chóralnego (choć w kameralnej formie) środowiska dźwiękowego, stworzonego przez twórców z Polski, Serbii i Łotwy. Kompozytorzy zaproszeni do współpracy niemal od zera poznali naturę brzmieniową suki i jej techniczne uwarunkowania; dzięki temu niespotykana konfiguracja instrumentalno-wokalna stała się dla nich inspiracją, nie zaś ograniczeniem. Międzynarodowy eksperyment przerodził się w wieloczęściowe, ale spójne i nastrojowe - i przystępne dla słuchacza - dzieło sztuki muzycznej.

"Sześć pieśni sobie śpiewanych” Anny Rocławskiej-Musiałczyk, to cykl krótkich, polirytmicznych utworów, w których praktycznie nie ma głosów solowych (z wyjątkiem części trzeciej, gdzie sopranistka śpiewa solo białym głosem). Suka i śpiewacy dopełniają się, przenikają, szukają wspólnych przestrzeni - mówi Maria Pomianowska. - Z kolei w „Anielskich zaklęciachAleksandry Vrebalov z Serbii suka dominuje. Rolą oktetu, bardzo trudną, bo kompozytorka połączyła techniki współczesne z estetyką znaną z kościołów wschodnich, jest stworzenie dla solistki dźwiękowej poduszki. „Fortuna” Uģisa Prauliņša z Łotwy, to najbardziej folkowy i urozmaicony utwór na płycie. Także najbardziej wirtuozerski i „skrzypcowy”, stylistycznie odważny. No i jak finezyjnie został tu użyty tekst Jana Kochanowskiego! "Skargę" i "Podróż" napisałam w czasie pandemii, chcąc nie chcąc odcinając się od wielu bodźców zewnętrznych. Dałam poprowadzić się suce, nie myślałam o niczym, co już znam i na co dzień wykonuję. Melodie same ze mnie wypłynęły i… zostały ze mną, jako część repertuaru koncertowego."

    Sześć pieśni sobie śpiewanych” (Anna Rocławska-Musiałczyk)
  1. Zachwyt ducha do Ducha Najświętszego - prolog
  2. Modlitwa poranna
  3. O miłości miłośna
  4. Pieśń chwalebna wzywa wszelkie stworzenie, iżby chwaliły Boga
  5. Modlitwa południowa
  6. Modlitwa wieczorna
  7. Skarga (Maria Pomianowska)
  8. Anielskie zaklęcia (Aleksandra Vrebalov)
  9. Podróż (Maria Pomianowska)
  10. Fortuna (Uģis Prauliņš)
skład:
Maria Pomianowska - suka biłgorajska

Oktet Wokalny Simultaneo pod dyr. Karola Kisiela:
Magdalena Łaszcz, Alicja Giętkowska-Liguz - soprany
Ksenia Sawczenko, Joanna Ślesicka - alty
Jan Suchorzewski, Tomasz Grygo - tenory
Paweł Nodzak - baryton
Mateusz Kempa - bas