logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

MARIA POMIANOWSKA & FRIENDS
DANCE OF SUKA

Wydawca: ForTune

  Dance of Suka jest kontynuacją mojego autorskiego projektu zrealizowanego w 2016 roku jako The Voice of Suka. Dance... zakłada prezentację tańców dawnych z okresu pomiędzy XIII a XVII wiekiem, rozpisanych na zespół zrekonstruowanych staropolskich fideli kolanowych – sukę biłgorajską, sukę mielecką, fidel płocką, sukę basową, wspak oraz bębny i kontrabas modyfikowany. Oryginalne utwory twórców muzyki dawnej są tu pretekstem do zaprezentowania przez zaproszonych do projektu wybitnych instrumentalistów ich własnych wizji tej muzyki. Współcześnie, szczególnie w czasach globalizacji, muzyka sprzed 600 czy 400 lat może stać się szansą zachowania prawdy w sztuce. Takiej, która wyrażana jest spontanicznie i pozostawia rys bezinteresowności w akcie twórczym. Istnieje wiele wspaniałych nagrań zespołów instrumentów dawnych, które mogą być wzorem dla interpretacji dotyczącej estetyki dźwiękowej sprzed wieków. Mój pomysł był nieco inny. Opierał się na związkach dawnych tańców z muzyką chłopską. Wieki XIII – XVII to powolny proces tworzenia się granicy pomiędzy twórczością ludową a dworską. Fascynacja dawnością, specyficznością i prostotą muzyki ludowej jest dla mnie jak poszukiwanie śladu archetypu muzycznego. Twórczość ludowa ma swoje własne, autonomiczne piękno. Być może dlatego od wieków była obiektem zainteresowań profesjonalnych kompozytorów. Improwizacja, na której w dawnych czasach artyści opierali swoje wykonawstwo, stała się ważnym aspektem naszej interpretacji dzieł zaczerpniętych z tabulatur lutniowych i organowych. Rozbudowane improwizacje wychodzą jednak daleko poza ramy stylistyczne i techniczne epok między XIII a XVII wiekiem. Zapisy nutowe większości dawnych tańców otrzymałam od jednego z najwybitniejszych w Polsce interpretatorów muzyki dawnej – Jacka Urbaniaka. Utwory zaczerpnięte są z wielu źródeł, m.in. z tabulatury organowej Jana z Lublina, tabulatury gdańskiej, Vietoris Codex, rękopisu Biblioteki Jagiellońskiej, Matthaeusa Waisseliusa i Wojciecha Długoraja. Całość brzmi bardziej w stylu trance’n’roll niż salonowo. Jest to spotkanie mistrzów, muzyczna przygoda, wzbogacona istotnie przez element twórczy każdego występującego na płycie instrumentalisty.

Maria Pomianowska

  1. Oberek Pandemiczny Maria Pomianowska
  2. Dance II Anonim (XVII)
  3. Rondeau Fi, Maris De Vostre Amour Adam de la Halle (XIII)
  4. Praesulis Eminenciam Piotr z Grudziądza (XV)
  5. Moja Pani Matko Anonim (XVII)
  6. Lamento Di Tristano & La Rotta Anonim (XIV)
  7. Poloness Serra Anonim (XVII)
  8. Tourdion Anonim (XVI)
  9. Dance IX Anonim (XVII)
  10. Wyrwany Anonim (XVII)
  11. Dance XI Anonim (XVII)
  12. Dzikość Maria Pomianowska
skład:
Maria Pomianowska - suka biłgorajska, suka mielecka, fidel płocka
Karolina Hulbój - wiolonczela, wspak
Sebastian Wypych - kontrabas
Arad Emamgholi - daf
Wojciech Lubertowicz - bębny obręczowe

opracowanie:
Maria Pomianowska (03, 04, 06, 08, 10)
Jacek Urbaniak (07, 11)
Maria Pomianowska & Jacek Urbaniak (02, 05, 09)