|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2024 | |
LUMPEKS POLONEZ Wydawca: Umlaut Records (France)
Lumpeks, francusko-polski kwartet wykonujący muzykę na styku jazzu i polskiej tradycyjnej muzyki tanecznej, powraca z drugą płytą "Polonez". Zespół, który koncertuje po całej Europie, coraz odważniej zgłębia polską muzykę tradycyjną, łącząc ją z free jazzem, improwizując i eksperymentując. Lumpeks nie boi się muzyką ludową bawić, rozkładać ją na części pierwsze, analizować założenia i płynąć z jej nurtem. Repertuar na album „Polonez” zrodził się podczas badań terenowych zorganizowanych w marcu 2021 roku wśród muzyków różnych pokoleń. Kontynuując przekaz ustny, zespół Lumpeks swobodnie improwizuje przy melodiach tanecznych i tradycyjnych pieśniach ludowych. Sugestywny tytuł nawiązuje zarówno do popularnego tańca w repertuarze tradycyjnych muzyków, jak i do słynnego modelu samochodu z lat 80., będąc ukłonem w stronę podróży zespołu po wiejskich terenach Ziemi Radomskiej.
„Polonez”, to pomysł lidera kwartetu, basisty Sébastiena Beliaha, by w bogate i nieoczekiwane spotkanie z polską wokalistką i perkusistką Olgą Kozieł zaangażować dwóch utalentowanych muzyków kolektywu Umlaut. Budując swój repertuar z anonimowego zasobu staropolskich melodii ludowych i przemieniając ich prastare formy i rytmy za pomocą wyrafinowanych faktur współczesnego jazzu, kwartet Lumpeks prezentuje brzmienie i nastroje łatwo wymykające się populistycznej i ludycznej „modzie na folklor”. Powstały ciekawe, utrzymane w założonej konwencji, nagrania doskonale wpasowujące się w sesje folkloryzującego jazzu. Rytmy mazurków i innych tradycyjnych tańców w magiczny sposób odnajdują nieoczekiwaną aktualność." (Dionizy Piątkowski, era jazzu)
Lumpeks, to francusko-polski zespół założony przez francuskiego kontrabasistę mieszkającego w Warszawie – Sébastiena Beliah. Założył Lumpeks zapraszając dwóch francuskich wybitnych improwizatorów sceny jazzowej – są nimi Pierre Borel (saksofon) oraz Louis Laurain (trąbka) oraz utalentowaną śpiewaczkę i barabanistkę Olgę Kozieł. Zespół tworzy rozważne połączenie jazzu i polskiej, wiejskiej muzyki tanecznej. Z tego połączenia znoszącego granice, powstał osobliwy styl żonglujący energetyczną improwizacją jazzową i siłą polskiej muzyki tanecznej.
"Lumpeks skupia się na muzycznym spotkaniu tradycyjnej muzyki polskiej z jazzowymi idiomami - hipnotyczne rytmy mazurków spotykają się z potężną ekspresją free improv, a grzeszne melodie oberków znajdują nowe światło w tej orkiestracji. Nie reinterpretują, ale grają po swojemu. Szukają punktów wspólnych między folkiem a jazzem: swung time, tripletowe rytmy, frenetyczne skrzypce grające jak wolny saksofon, zwracanie uwagi na szczegóły i improwizowanie. Nie można ich nazwać zespołem folkowym, ale raczej reinkarnacją kwartetu Ornette’a Colemana, improwizującego na wsi w centralnej Polsce, z innymi instrumentami w składzie. Grupa nie poprzestaje na tradycyjnych melodiach, do których przygotowuje jazzowe aranżacje. Skupiają się na detalach i unikalnym brzmieniu instrumentów, próbując je odtworzyć, grając hałaśliwie jak wiejscy skrzypkowie, dając się ponieść jazzowemu szaleństwu muzyki ludowej." (The Quietus, "Spadkobiercy Ornette szaleją na polskiej wsi.")

|
- Tête deux chevals
- Le souterrain
- Sobota na basenie
- Dimanche au téléphone
- Kujawiak kombinowany
- Double polka
- Będziemy się krężyli
- Café des sports
- Piątek w domu
- Kmita
| skład: Louis Laurain - kornet, wabik, drone box
Pierre Borel - kornet, wabik, drone box
Olga Kozieł - śpiew, bębenek obręczowy, baraban, trąbka
Sébastien Beliah - kontrabas, basy, klarnet, drone box
gościnnie:
Maria Stępień - skrzypce (5) |
|
|
|