Dosłownie „fado” oznacza „przeznaczenie”, czyli „fatum” i odznacza się smutnym, melancholijnym nastrojem melodii i tekstów, które przenoszą nas w świat utkany z miłości, tęsknoty, troski, ale też radości i nadziei. Portugalczycy mawiają do siebie: „takie jest twoje fado przyjacielu, takie jest twoje przeznaczenie”. Muzyka fado jest dla wielu z nich życiowym drogowskazem. Na płycie "Playing fado" Piotr i Wiesława Lemańscy zabierają nas do XIX-wiecznej Lizbony, gdzie w portowych dzielnicach Alfama i Mouraria kształtowała się portugalska tradycja muzyczna.
Album zawiera utwory pisane bezpośrednio na gitarę portugalską, jak i instrumentalne wersje utworów z repertuaru Amálii Rodrigues, czy Marizy. Większość aranżacji koncepcyjnie oparta jest na charakterystycznym brzmieniu tradycyjnych zespołów fado, a wykorzystanie klawiszowego syntezatora pozwoliło zastosować nowocześniejsze rozwiązania harmoniczne i w konsekwencji uzyskać bardziej współczesne brzmienie, doskonale wpasowujące się w klimat tej muzyki. Naturalny rozwój muzyki fado sprawił że w połowie XX wieku gitara portugalska przekształciła się z instrumentu akompaniującego w instrument solowy, a wielu wirtuozów gitary stało się również twórcami utworów, które z upływem lat na trwałe weszły do wykonawczego kanonu muzyki fado. Wielkie zasługi na tym polu miał Carlos Paredes – kompozytor i wirtuoz gitary portugalskiej i to jego kompozycje, oprócz utworów autorstwa innych słynnych gitarzystów, można usłyszeć na tej płycie.
Piotr Lemański – jazzowy gitarzysta – ma na swoim koncie współpracę z większością muzyków stanowiących czołówkę polskiej sceny jazzowej. Zafascynowany muzyką fado, rozpoczął kilka lat temu intensywną naukę gry na gitarze portugalskiej i obecnie jest jednym z nielicznych, grających solowe koncerty gitarzystów fado, mieszkających w północnej części Europy. Obecnie gra na gitarze zbudowanej przez jednego z najlepszych portugalskich lutników – Rajmundo Tereso.
Wiesława Lemańska – muzyczny pedagog i pianistka, miłośniczka muzyki klasycznej, jazzowej oraz folkowej. Zafascynowana również muzyką fado, od kilku lat towarzyszy mężowi w penetracji portugalskich klimatów, dokonując transkrypcji utworów fado na gitarę i instrumenty klawiszowe.