|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2024 | |
JOLANTA KOSSAKOWSKA SOLÓWA Wydawca: CM Records
Solowy debiut Jolanty Kossakowskiej, frontmenki folkowego zespołu Mosaik i artystki znanej z projektów punk folkowych R.U.T.A. i Pochwalone. Jolanta Kossakowska jest też laureatką Złotych Gęśli, nagrody specjalnej Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja. Na płycie "Solówa" znalazły się jej autorskie utwory na głos, smyki i inne instrumenty akustyczne. 11 autorskich piosenek, które zawiera "Solówa", składa się na pełną mocy i autentyczności opowieść Jolanty Kossakowskiej o emocjonalnych krajobrazach. Teksty mówią między innymi o miłości i jej braku, o podróżach na koniec świata, o samotności, o odnajdowaniu światła i nadziei w najgłębszym mroku. Album zawiera akustyczne utwory w stylu retro-etno, w których brzmią echa muzyki tradycyjnej, dawnej, dalekich etnicznych inspiracji, bujających groovów, poetyckiej melancholii i tęsknoty za bezkresną przestrzenią.
W dniu premiery odbył się też akustyczny koncert w warszawskiej Pracowni Duży Pokój. Jolanta Kossakowska świadomie wybrała taką przestrzeń, w której jej muzyka doskonale zabrzmi bez nagłośnienia. Artystce, która zaśpiewała większość utworów z SOLÓWY akompaniując sobie na skrzypcach bądź fideli średniowiecznej, towarzyszyło dwóch muzyków, którzy brali udział w nagraniu płyty – gitarzysta Przemysław Piłaciński oraz trębacz Michał Michota, znany z formacji Dubska, z którym Jolanta Kossakowska spotkała się w post punkowym projekcie Pochwalone. Przemysław Piłaciński jest kojarzony bardziej z muzyką eksperymentalną, psychodeliczną i mocnym uderzeniem (Syrbski Jeb, Signal to Noise Ratio). Szerokie horyzonty jego wyobraźni muzycznej słychać także na SOLÓWIE, gdyż to właśnie on był jednym z realizatorów i odpowiada za ostateczny kształt brzmieniowy albumu.
Na płycie "Solówa" jest więcej muzycznych spotkań z ciekawymi muzykami. Brzmienie części utworów wzbogacił Paweł Zalewski, grający na wiolonczeli barokowej. To muzyk wszechstronny, świetnie odnajdujący się w muzyce dawnej (gra również na violi da gamba) i rockowej, i obecny na scenie alternatywnej ze swoim zespołem Alters. Na "Solówie" usłyszymy też wybitną multiperkusjonistkę Patrycję Betley, związaną ze sceną folkową i jazzową. Jeśli chodzi o instrumenty etniczne, to w piosenkach Jolanty Kossakowskiej słychać nie tylko bogaty arsenał perkusyjny, ale też tak egzotyczne instrumenty jak indyjskie harmonium, na którym w jednym z utworów zagrała Maria Białota (udzielająca się w Warsaw Gamelan Group, ale też w psychodeliczno-rockowej grupie Signal to Noise Ratio) oraz kanun, czyli turecką cytrę, na której zagrała Magdalena Tejchma, obecnie dziennikarka mocno zaangażowana w muzykologiczne badania terenowe w różnych częściach świata.

|
- Fiordy
- Chmiel
- Haneczka
- Blonde
- Traumlied
- Twój głos
- Spalona ziemia
- La Lune
- Czy to już?
- Camino blues
- Żałoba
| skład: Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce barokowe, fidel średniowieczna, wiolonczela (7,9,10,11), fortepian, ukulele
Paweł Zalewski – wiolonczela barokowa (1,2,3,4)
Michał Michota – trąbka (3,4)
Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne (1,2,4,5,11)
Przemysław Piłaciński – gitara elektryczna (2,6)
Magdalena Tejchma – santur (11)
Maria Białota – harmonium (9) |
|
|
|