logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

JOLANTA KOSSAKOWSKA
SOLÓWA

Wydawca: CM Records

  Solowy debiut Jolanty Kossakowskiej, frontmenki folkowego zespołu Mosaik i artystki znanej z projektów punk folkowych R.U.T.A. i Pochwalone. Jolanta Kossakowska jest też laureatką Złotych Gęśli, nagrody specjalnej Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja. Na płycie "Solówa" znalazły się jej autorskie utwory na głos, smyki i inne instrumenty akustyczne. 11 autorskich piosenek, które zawiera "Solówa", składa się na pełną mocy i autentyczności opowieść Jolanty Kossakowskiej o emocjonalnych krajobrazach. Teksty mówią między innymi o miłości i jej braku, o podróżach na koniec świata, o samotności, o odnajdowaniu światła i nadziei w najgłębszym mroku. Album zawiera akustyczne utwory w stylu retro-etno, w których brzmią echa muzyki tradycyjnej, dawnej, dalekich etnicznych inspiracji, bujających groovów, poetyckiej melancholii i tęsknoty za bezkresną przestrzenią.

W dniu premiery odbył się też akustyczny koncert w warszawskiej Pracowni Duży Pokój. Jolanta Kossakowska świadomie wybrała taką przestrzeń, w której jej muzyka doskonale zabrzmi bez nagłośnienia. Artystce, która zaśpiewała większość utworów z SOLÓWY akompaniując sobie na skrzypcach bądź fideli średniowiecznej, towarzyszyło dwóch muzyków, którzy brali udział w nagraniu płyty – gitarzysta Przemysław Piłaciński oraz trębacz Michał Michota, znany z formacji Dubska, z którym Jolanta Kossakowska spotkała się w post punkowym projekcie Pochwalone. Przemysław Piłaciński jest kojarzony bardziej z muzyką eksperymentalną, psychodeliczną i mocnym uderzeniem (Syrbski Jeb, Signal to Noise Ratio). Szerokie horyzonty jego wyobraźni muzycznej słychać także na SOLÓWIE, gdyż to właśnie on był jednym z realizatorów i odpowiada za ostateczny kształt brzmieniowy albumu.
Na płycie "Solówa" jest więcej muzycznych spotkań z ciekawymi muzykami. Brzmienie części utworów wzbogacił Paweł Zalewski, grający na wiolonczeli barokowej. To muzyk wszechstronny, świetnie odnajdujący się w muzyce dawnej (gra również na violi da gamba) i rockowej, i obecny na scenie alternatywnej ze swoim zespołem Alters. Na "Solówie" usłyszymy też wybitną multiperkusjonistkę Patrycję Betley, związaną ze sceną folkową i jazzową. Jeśli chodzi o instrumenty etniczne, to w piosenkach Jolanty Kossakowskiej słychać nie tylko bogaty arsenał perkusyjny, ale też tak egzotyczne instrumenty jak indyjskie harmonium, na którym w jednym z utworów zagrała Maria Białota (udzielająca się w Warsaw Gamelan Group, ale też w psychodeliczno-rockowej grupie Signal to Noise Ratio) oraz kanun, czyli turecką cytrę, na której zagrała Magdalena Tejchma, obecnie dziennikarka mocno zaangażowana w muzykologiczne badania terenowe w różnych częściach świata.

  1. Fiordy
  2. Chmiel
  3. Haneczka
  4. Blonde
  5. Traumlied
  6. Twój głos
  7. Spalona ziemia
  8. La Lune
  9. Czy to już?
  10. Camino blues
  11. Żałoba
skład:
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce barokowe, fidel średniowieczna, wiolonczela (7,9,10,11), fortepian, ukulele
Paweł Zalewski – wiolonczela barokowa (1,2,3,4)
Michał Michota – trąbka (3,4)
Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne (1,2,4,5,11)
Przemysław Piłaciński – gitara elektryczna (2,6)
Magdalena Tejchma – santur (11)
Maria Białota – harmonium (9)