|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2024 | |
KATARZYNA KAPELA I PATRYCJA BETLEY SZLAK NADZIEI Wydawca: Katarzyna Kapela, Patrycja Betley
"Szlak Nadziei", to projekt pod wodzą Katarzyny Kapeli, skrzypaczki, performeki i śpiewaczki. Album jest muzyczną podróżą śladami uchodźców. Źródłem inspiracji były akcenty muzyczne z trasy tzw. „szlaku nadziei” (za Norman Davies), którą pokonali Polacy w latach 40-tych XX wieku: od Kresów Wschodnich, przez Związek Sowiecki, Persję, Królestwo Iraku, Palestynę, aż po Liban, kraje wschodniej Afryki i Indie. Wśród inspiracji nie zabrakło również współczesnych wątków związanych z kryzysem uchodźczym w Europie i na świecie.
"Niezwykłą płytę przygotowały dwie artystki świetnie znane (nie tylko) na folkowych scenach: Katarzyna Kapela (m.in. Sutari, Kapela Brodów) oraz związana przez lata z Poznaniem Patrycja Betley (m.in. Danar, Same Suki, zespół Karoliny Cichej, znana też ze współpracy z Kayah czy Leszkiem Możdżerem). Ich płyta jest z jednej strony po prostu zbiorem pięknych, często przejmujących utworów, z drugiej - tworzy formę pewnego koncept albumu, zamkniętej, poruszającej całości, mającej wielką wartość zarówno w swej strukturze narracyjnej, jak i na poziomie czysto muzycznym. To muzyczna podróż śladami uchodźców - w sensie podstawowym przypominająca wędrówkę Polaków w latach 40. ubiegłego wieku. Jak same artystki piszą - to uchodźczy szlak nadziei (odwołujący się do terminologii Normana Daviesa): "od Kresów Wschodnich, przez Związek Sowiecki, Persję, Królestwo Iraku, Palestynę, aż po Liban, kraje wschodniej Afryki i Indie". Ale to bolesna wędrówka otaczająca również swą uwagą współczesny kryzys uchodźczy - w Europie i na świecie. Takiej koncepcji sprzyja stosunkowo surowe, kameralne brzmienie, wykorzystujące ograniczony zasób instrumentów i świadomie ograniczający ekspresję wykonawczą. To nie ma być popis i pokaz muzycznego bogactwa. To ma być - i jest - wciągająca opowieść włączająca elementy "napotykanych" na drodze kultur: żydowskiej, perskiej, kurdyjskiej, hinduskiej. Świetna rzecz - godna uwagi nie tylko z powodu jej muzycznych walorów." (Tomasz Janas, kultura.poznan.pl)
Kasia Kapela - współzałożycielka żeńskiego trio Sutari eksperymentującego z różnymi technikami wokalnymi, polifonią i polską muzyką tradycyjną. Założycielka rodzinnej Kapeli Timingeriu grającej muzykę żydowską, cygańską i bałkańską.
Patrycja Betley - tworzy „melodie w rytmie”, łącząc etniczne instrumenty perkusyjne z klasycznymi zestawami perkusyjnymi i elektroniką, co stanowi fuzję, która definiuje jej brzmienie. Współtworzy czołowe polskie zespoły muzyki world, takie jak Karolina Cicha & Spółka, duet Betley/Miró, Kayah & Transoriental Orchestra, trio jazzowe Możdżer/Betley/Smoliński.

|
- Deportacja
- Czarna Rzeka
- Żydowska
- Pogrzebowa
- Kołysanka Kurdyjska
- Azadi
- Wyliczanka Indyjska
- Miłość w Bejrucie
- Ptaki Granicy
- Zikr
- Qom Moro Dshubho
| skład: Kasia Kapela - vocal, shruti-box, baritone violin, kankles, hungarian zither
Patrycja Betley - udu, cajón, bodhran, frame drum, polish drum, handpan, doira, daff, bendir, tombak, flute, electronic music
Szymon Wildstein - electronic music (1,8)
Matin Nikookar - music production, electronic music (6)
Zbigniew Kozera - gimbri (10), double bass, tar (11)
Anna Zubrzycki - vocal (2)
Husam Tunjal - vocal (9) |
|
|
|