|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2020 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły KAKOFONIKT & CHÓR POGŁOSY WYRAJ Wydawca: Requiem Records
Album "Wyraj" odwołuje się do starosłowiańskich wątków mitologicznych opisujących sakralne działanie enteogenów – psychoaktywnych substancji, które rozumiane są jako źródło konstytutywnego przeżycia religijnego. To myślenie Słowian o świętości jako jedności z naturą będącej interfejsem jaźni, skonfrontowane zostało z wypracowanymi na gruncie chrześcijańskim zestawie gestów i formuł celebracji świętości (wraz z całym zestawem infra-cytatów z średniowiecznej i wczesnobarokowej muzyki mszalnej). Chrześcijaństwo, przez wyzierające z niego szczątki duchowości kultury Słowian, niczym serpent przetrawiło siebie samo. Polska kultura chrześcijańska zawsze była hybrydyczna, rezonując wraz z nigdy nie zeszlifowanymi do końca, kaleczącymi krawędziami cielesnego doświadczania sacrum, magicznymi praktykami i sieciami semantycznymi wykraczającymi poza prawdy Pisma Świętego. Na płycie koncentrujemy się na ukazaniu duchowego wyczerpania współczesności, gdzie zespół staje są uczestnikiem nowego ruchu, wyrywającego się z silnie umocowanej instytucjonalnie dystrybucji wiedzy metafizycznej i spekulatywnego, przesyconego symbolizmem praktyk. Psychonauci - nowi wierni, szukają tego obszaru sprzed transformacji, sfery autentycznego doświadczania, do którego nachalnie wzdychają w stanie nieznośnej tęsknoty.
Inkorporowanie najstarszych źródeł polskiej tożsamości narodowej może odbywać się na wiele różnych sposobów, nie tylko tych zawłaszczonych przez narracje nacjonalistyczne. Słowiańska psychodeliczność mieści w sobie silny i wciąż aktualny potencjał duchowości praktycznej, którą uprawiamy poprzez transgresywne i eskapistyczne, nowoczesne technologie, w aktach nierzadko kompulsywnych i pozbawionych stelażu filozoficznego. Utwory na albumie próbują uchwycić tę audio-wizję przedziwnego misterium naszych czasów na skraju kataklizmu, w narastających lękach i niepokojach wciąż nieskatalizowanego przesytu i pustki nowego, niezaktualizowanego do naszych czasów i naszej sytuacji homologicznego systemu wartości. Przenosimy się zatem na romantycznie zatęchłe bagna, tańczymy i śpiewamy na mokrym ściernisku, w oparach smogu, stymulowani najeżonymi prądem głośnikami i biciem w bębny przy odurzającym jazgocie odpadków kultury nadmiaru.
Zespół kakofoNIKT od trzynastu lat porusza się na styku takich taktyk jak free improvisation, noise, industrial. W 2018 roku, (dzięki interwencji festiwalu Sonus ex Machina), zespół spotkał się z liczącym kilkadziesiąt osób Chórem WSJO Canto-Cantare, działającym od 1996 roku, a od 2016 roku pod dyrygenturą poszukującej i niezwykle żywiołowej Joanny Sykulskiej (wcześniej dyrygentki Chóru Czarownic) – by pracować wspólnie nad nowym elektryzującym projektem, łączącym mitologię słowiańską, ludową rytualność, średniowieczne i renesansowe tradycje chóralne, wglądy botaniczne, historyczne i psychonautyczne w sferę rodzimej flory i mykoflory psychoaktywnej oraz sonorystyczne, eksperymentalne, ale też folkowe techniki muzyczne. Szkielet muzyczny oparty został na fundamentach harmonicznych kompozytorów takich jak Guillaume de Machaut, Giovanni Pierluigi da Palestrina czy Wacław z Szamotuł, na nowo opracowanych i przełożonych na środki muzyki elektronicznej.

|
- Dronologia
- Mak Tatarak
- Sporysz
- Muchomor
- Łysiczka
- Lulek
- Już się zmierzcha
| skład: Chór Pogłosy w składzie:
Jagoda Nowak, Małgorzata Kapała, Zuzanna Bajew, Julia Wiergowska, Justyna Grzesik, Wiktoria Machnicka, Malwina Bleja, Ewa Tracz, Jędrzej Michalski, Dorota Modrzejewska, Konrad Handschuh, Oliwia Jóźwiak, Dominika Krzyżańska, Hanna Górnicka–Holeczek, Weronika Balcerek, Kornelia Kondracka, Kamila Majka, Tycjan Taszarek, Antonina Bajew, Daria Lisiecka, Paulina Malanowska–Urbaniak, Karolina Jujeczka, Joanna Hirsch, Dawid Kajczyk, Malwina Bleja
Christos Leontis, Aleksandra Anioła, Arkadiusz Kos - soliści
Joanna Sykulska - dyrygentka
kakofoNIKT w składzie:
Patryk Lichota – syntezatory, laptop, saksofony, theremin
Michał Joniec – złom, polski bęben obręczowy, perkusjonalia, floor tom
Hubert Wińczyk – elektronika, obiekty, nagrania terenowe, drumla
instrumentaliści:
Tomasz Citak – altówka, śpiew
Malwina Paszek – lira korbowa, śpiew solo
Dominika Szelążek – baraban, polski bęben obręczowy, werbel, tamburyn, śpiew solo
Maja Wąż – muszla, obiekty, śpiew solo |
|
|
|