logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2025
główna
o gęślach
GŁOSOWANIE
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2023  
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2024  
Jesteś: główna / głosowanie / szczegóły

WERONIKA GROZDEW & MUSOS
WANDERING SONGS

Wydawca: ForTune

  Wandering Songs to album z przesłaniem tyleż osobistym, co uniwersalnym. To swoisty pamiętnik z pieśniami, które przywędrowały do mnie dzięki ludziom, których spotkałam na swojej drodze. Wszystkie pieśni odwołują się do tego, co jest mi bliskie, co mnie ukształtowało i uwrażliwiło na świat muzyki i muzykę świata. To, co szczególnie zapadło w moją pamięć to muzyka domowa, pełna wspólnego śpiewu - nie było wieczoru, żeby Mama nie śpiewała mi i moim braciom do snu, wszystkie święta i rodzinne spotkania są "ośpiewane". Dzięki Tacie poznałam porywającą i archetypiczną wręcz w swej melodyjności muzykę grecką, która płynęła z czarnych płyt i z taśmy, kiedy przyglądałam się jak tworzy w swojej pracowni. Bułgarską, choć nasiąkałam nią już jako dziecko, odkryłam sama, kiedy moją pasją stała się etnomuzykologia, a zaraz potem odważyłam się wydać z siebie "szopski głos". Wandering Songs układają się w pewien uniwersalny obraz ludzkiego, przede wszystkim kobiecego życia i w narrację wypowiedzianych - czasem wprost, innym razem ukrytych za metaforą - pragnień, lęków, smutków, radości, czułości. W pieśniach są wszystkie czasy, wszystkie miejsca, głosy i słowa dawne i obecne, kompozycje i improwizacje, antycypacje i tradycje. Pieśni wędrują, to - jak powiedział Wilhelm Tappert - "najbardziej niestrudzeni turyści świata". Dziś, w dobie kolejnych wielkich ludzkich migracji, jeszcze bardziej to sobie uświadamiamy.

Muzycy również kreują swój świat wędrując - zarówno w sensie geograficznym, jak i stylistycznym. Świadomie bądź intuicyjnie tworzą sploty i znaczą ścieżki brzmień w rzeczywistościach, w których się pojawiają, ale którymi także przesiąkają. Z tego powstają ich własne osobne ekspresje. Wandering Songs tworzą artyści o niezwykle bogatych doświadczeniach i pasjach muzycznych. O każdym z nich można by napisać oddzielne rozdziały albo i całe książki. Pochodzą z różnych muzycznych światów, z różnych pokoleń, a mimo to potrafią znaleźć wspólny język w graniu, nie tracąc przy tym nic ze swojej indywidualności. To dzięki nim znowu wybrałam się w drogę z moimi pieśniami, zafascynowana, jak bezgranicznie piękną przestrzeń dla nich otworzyli - i muzyczną, i ludzką. Wszystkim, od których wzięłam lub dostałam pieśni, jak też tym, którzy niosą swoje pieśni po drogach i bezdrożach Ziemi i je "udomowiają", tę płytę dedykuję.

Weronika Grozdew-Kołacińska

  1. Źródło*
  2. Giarem Giarem
  3. Oberek Bartosza
  4. Pod Borem Sosna
  5. Omorfi Poli
  6. A Za Lasem
  7. Oczekiwanie
  8. Horo Jowe
  9. Droga
  10. Spotkanie
* W utworze wybrzmiewają dwa tradycyjne śpiewy: szopski (Graowo) weselny "More, majkia Jana" i dalmatyński (Dugopolje) miłosny "Izwir woda izwirala", które zdobi się charakterystycznymi ornamentami: tresene i ojkanje, opartymi na technice "potrząsania głosem".
skład:
Weronika Grozdew-Kołacińska - śpiew
Marta Maślanka - dulcymer (cymbały górskie), bęben obręczowy (3), śpiew (2,3)
Dorota Błaszczyńska-Mogilska - skrzypce, śpiew (2,4,6)
Kacper Malisz - skrzypce, skrzypce barytonowe (4,9)
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka, śpiew (4)
Bartłomiej Pałyga - wiolonczela, gadułka, śpiew gardłowy – sygyt i kargyraa (7)
Wojciech Pulcyn - kontrabas
Wojciech Lubertowicz - bębny obręczowe, darbuka (bęben kielichowy), ney (piszczałka bliskowschodnia, 1), duduk (9)

gościnnie:
Zosia Zaborowska & Kacper Siejkowski - śpiew (1)
Rafał Grozdew - śpiew (2,5,9)
Grażyna Auguścik - śpiew (7)
Sylwia Świątkowska - fidel płocka (9)

oraz
Bartosz Niedźwiecki – muzyka (3,7,9,10)
Aleksandra Bilińska – muzyka (4,6)
Jarosław Bester – aranżacje (1,2,5,8)