|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2024 | |
WERONIKA GROZDEW & MUSOS WANDERING SONGS Wydawca: ForTune
Wandering Songs to album z przesłaniem tyleż osobistym, co uniwersalnym. To swoisty pamiętnik z pieśniami, które przywędrowały do mnie dzięki ludziom, których spotkałam na swojej drodze. Wszystkie pieśni odwołują się do tego, co jest mi bliskie, co mnie ukształtowało i uwrażliwiło na świat muzyki i muzykę świata. To, co szczególnie zapadło w moją pamięć to muzyka domowa, pełna wspólnego śpiewu - nie było wieczoru, żeby Mama nie śpiewała mi i moim braciom do snu, wszystkie święta i rodzinne spotkania są "ośpiewane". Dzięki Tacie poznałam porywającą i archetypiczną wręcz w swej melodyjności muzykę grecką, która płynęła z czarnych płyt i z taśmy, kiedy przyglądałam się jak tworzy w swojej pracowni. Bułgarską, choć nasiąkałam nią już jako dziecko, odkryłam sama, kiedy moją pasją stała się etnomuzykologia, a zaraz potem odważyłam się wydać z siebie "szopski głos". Wandering Songs układają się w pewien uniwersalny obraz ludzkiego, przede wszystkim kobiecego życia i w narrację wypowiedzianych - czasem wprost, innym razem ukrytych za metaforą - pragnień, lęków, smutków, radości, czułości. W pieśniach są wszystkie czasy, wszystkie miejsca, głosy i słowa dawne i obecne, kompozycje i improwizacje, antycypacje i tradycje. Pieśni wędrują, to - jak powiedział Wilhelm Tappert - "najbardziej niestrudzeni turyści świata". Dziś, w dobie kolejnych wielkich ludzkich migracji, jeszcze bardziej to sobie uświadamiamy.
Muzycy również kreują swój świat wędrując - zarówno w sensie geograficznym, jak i stylistycznym. Świadomie bądź intuicyjnie tworzą sploty i znaczą ścieżki brzmień w rzeczywistościach, w których się pojawiają, ale którymi także przesiąkają. Z tego powstają ich własne osobne ekspresje. Wandering Songs tworzą artyści o niezwykle bogatych doświadczeniach i pasjach muzycznych. O każdym z nich można by napisać oddzielne rozdziały albo i całe książki. Pochodzą z różnych muzycznych światów, z różnych pokoleń, a mimo to potrafią znaleźć wspólny język w graniu, nie tracąc przy tym nic ze swojej indywidualności. To dzięki nim znowu wybrałam się w drogę z moimi pieśniami, zafascynowana, jak bezgranicznie piękną przestrzeń dla nich otworzyli - i muzyczną, i ludzką. Wszystkim, od których wzięłam lub dostałam pieśni, jak też tym, którzy niosą swoje pieśni po drogach i bezdrożach Ziemi i je "udomowiają", tę płytę dedykuję.
Weronika Grozdew-Kołacińska

|
- Źródło*
- Giarem Giarem
- Oberek Bartosza
- Pod Borem Sosna
- Omorfi Poli
- A Za Lasem
- Oczekiwanie
- Horo Jowe
- Droga
- Spotkanie
* W utworze wybrzmiewają dwa tradycyjne śpiewy: szopski (Graowo) weselny "More, majkia Jana" i dalmatyński (Dugopolje) miłosny "Izwir woda izwirala", które zdobi się charakterystycznymi ornamentami: tresene i ojkanje, opartymi na technice "potrząsania głosem". | skład: Weronika Grozdew-Kołacińska - śpiew
Marta Maślanka - dulcymer (cymbały górskie), bęben obręczowy (3), śpiew (2,3)
Dorota Błaszczyńska-Mogilska - skrzypce, śpiew (2,4,6)
Kacper Malisz - skrzypce, skrzypce barytonowe (4,9)
Aleksandra Demowska-Madejska - altówka, śpiew (4)
Bartłomiej Pałyga - wiolonczela, gadułka, śpiew gardłowy – sygyt i kargyraa (7)
Wojciech Pulcyn - kontrabas
Wojciech Lubertowicz - bębny obręczowe, darbuka (bęben kielichowy), ney (piszczałka bliskowschodnia, 1), duduk (9)
gościnnie:
Zosia Zaborowska & Kacper Siejkowski - śpiew (1)
Rafał Grozdew - śpiew (2,5,9)
Grażyna Auguścik - śpiew (7)
Sylwia Świątkowska - fidel płocka (9)
oraz
Bartosz Niedźwiecki – muzyka (3,7,9,10)
Aleksandra Bilińska – muzyka (4,6)
Jarosław Bester – aranżacje (1,2,5,8) |
|
|
|