Jesteś: główna / wyniki / szczegóły STEFAN NOWACZEK SKRZYPEK Z PODŁĘŻA Wydawca: Województwo Mazowieckie
Powiśle Maciejowickie to kilkadziesiąt wsi położonych w dolinie Wisły na jej prawym brzegu pomiędzy Tarnowem koło Wilgi na północy a Paprotnią koło Stężycy na południowym-wschodzie. Jego centrum stanowią Maciejowice – dawne miasteczko, parafia i ośrodek targowy. Jest to teren typowo rolniczy, położony w dolinie rzeki, graniczący z pasem lasów ciągnących się wzdłuż Wisły, zwanym "Borami". Miejscowi nauczyli się życia w sąsiedztwie kapryśnej rzeki, na ziemi, która „sama rodzi” i przyjmując t, co rzeka dawała, i z pokorą oddając to, o co się upomniała. Wisła współcześnie oddzielona od lądu wałami, dawniej regularnie „topiła”, jak tu się mawia, zasilając pola w dolinie żyznymi madami. Była też oknem na świat i tętniącą życiem arterią komunikacyjną.
Na rzece kwitła żegluga, pływały drewniane promy, baty, szkuty, różnej wielkości łódki. Ludzie przeprawiali się przez wodę na tzw. Zawiśle na targi do Magnuszewa, Ryczywołu i Kozienic, muzykanci pływali grywać na wesela i zabawy, można było też popłynąć parowcem do Warszawy, żeby sprzedać ser, masło, mleko, grzyby. W krajobraz Powiśla wpisani byli też flisacy, zwani orylami, spławiający drewno w dół rzeki. Zatrzymywali się czasem na bindugi w okolicy. Wisłą wędrowała zapewne i muzyka.
Powiśle Maciejowickie jest zagłębiem starych melodii typu mazurkowego, nazywanych tu powiślakami, niekiedy zawiślakami lub rzadziej oberkami śpiewanymi. Nie zachowało się ich wiele na pozostałym obszarze Mazowsza południowo-wschodniego, a ich obecność na Powiślu jest ewidentnym łącznikiem z tradycją Małopolski północnej i dowodem na pograniczny charakter tego mikroregiomu. Miejscowe powiślaki stanowią muzyczną "specjalność" Powiśla Maciejowickiego. […] Wszystkie te melodie pochodzą od śpiewu, dawniej tancerze dośpiewywali skrzypkowi w czasie tańca. Często powiślaki grywane były w wiązankach po kilka, aby urozmaicić sytuację muzyczną.

|
- Powiślak "Tadra, moja tadra, cóż ja będę jadła"
- Wiązanka powiślaków
- Polka z radia
- Powiślak "Oj, żeby na Powiślu woda nie topiła"
- Polka od Maciejowic na harmonii
- Oberek Pobożnego z Samogoszczy
- Polka Żydóweczka Pobożnego z Samogoszczy
- Fokstrocik
- Powiślak
- Oberek "Spod Maćkowej gruszki"
- Powiślak z basowaniem
- Powiślak smutny
- Powiślak "Dokąd idziesz, kobito, do stodoły po żyto" na dwoje skrzypiec
- Polka od Maciejowic na skrzypcach
- Dyngus "A dajcie nam, dajcie kieliszek gorzałki"
- Wiązanka powiślaków i oberków
- Fokstrot "Chachary"
- Powiślak "Dokąd idziesz, kobito, do stodoły po żyto" z harmonią
- Powiślak "Zawróć bydła od stawidła, niech się nie bodzie, nie bodzie"
- Polka techniczna
- Tango
- Wiązanka powiślaków
- Polka żydowska "Żydóweczko, chodź na bez"
- Powislak przejściowy
- Fokstrot
- Powiślak
- Polka żydowska "Żydóweczka Łajka"
- Wiązanka powiślaków i oberków
- Wiązanka powiślaków
- Fokstrot
- Powiślak "Żeby na Powiślu woda nie topiła, to by powiślanka we złocie chodziła"
| skład: Stefan Nowaczek - skrzypce (1-3, 6-8, 11-16, 19, 20, 22-25, 27-29, 31), harmonia trzyrzędowa (4, 5, 17, 18, 21, 26, 30), śpiew (1, 15, 19, 23, 27, 31), opowieści
Henryk Kowalczyk - bęben obręczowy (4, 5, 8, 9, 14, 16, 20, 22, 26, 29), łyżki (8)
Mateusz Niwiński - skrzypce (4, 5, 8, 9, 13, 17, 18, 21, 24-26, 30), basetnia (1-3,6, 7, 12, 14-16, 19, 22, 24, 28, 31)
Agnieszka Niwińska - bęben obręczowy (1-3, 6, 7, 10, 12, 13, 15, 19, 23-25, 27, 28, 31), baraban (17, 18, 21, 30) |
|
|