|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2020 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły MUZYKA SPOD RADOMIA Wydawca: Fundacja Muzyka Zakorzeniona
Składanka "Muzyka spod Radomia". Motywem przewodnim płyty jest muzyka radomska i różne jej odsłony, ale jest też drugi motyw. To młodość. Stad grają tam kapele rodzinne albo kapele mistrzów z uczniami i lokalni młodzi muzykanci, a także ci z innych miast, zafascynowani muzyką radomską
"Radomskie to jeden z najbardziej żywych muzycznie regionów etnograficznych w Polsce. Ojcem chrzestnym renesansu tamtejszych tradycji muzycznych oraz wzrostu zainteresowania nimi w kontekście ogólnopolskim i regionalnym został prof. Andrzej Bieńkowski, który od lat 80. XX w. niestrudzenie je dokumentuje i popularyzuje. Młodzi ludzie z całej Polski, poruszeni jego filmami i opowieściami, od trzech dziesięcioleci pielgrzymują do zamieszkałych w podradomskich wsiach skrzypków, harmonistów i śpiewaczek. Te międzypokoleniowe i międzyregionalne spotkania na powrót ubierają lokalne tradycje muzyczne w żywy i naturalny kontekst – tańca, gromadnego śpiewu i przede wszystkim spotkania wiejskiej wspólnoty.
Po latach muzycznego postu na parkiety wiejskich remiz w okolicach Przysuchy, Potworowa, Przytyka i Iłży ponownie wkroczyły oberki, mazury i polki, a moda na zabawy przy wiejskiej muzyce zaczęła rozlewać się na całą Polskę. Dziś melodie spod Radomia są znane i grane nawet w dużych miastach – zarówno przez zapraszanych na miejskie zabawy wiejskich muzykantów, jak i ich uczniów oraz naśladowców.
Ta płyta jest jak zdjęcie. Krótka chwila utrwalona na nagraniach. Nie ukazuje pełnego krajobrazu muzycznego tworzonego dziś przez osoby grające muzykę tradycyjną zaczerpniętą z podradomskich wsi, a stanowi jedynie jego wycinek – pulsującą życiem i zadziwiającą różnorodnością eklektyczną mozaikę kilku muzycznych światów, które warto poznać." (Muzyka Zakorzeniona)

|
- Kuba Zimończyk - dwa obery od Piotra Gacy
- kapela Jana Adamczyka - mazur "Za stodołą, za węgłem"
- kapela Jana Adamczyka - mazur "Chodziła Kasia po ogień"
- kapela Jana Adamczyka - mazur
- kapela Jana Adamczyka - mazur "Oj, gdzie pójdę, gdzie pójdę"
- Mariza Nawrocka / Mateusz Niwiński - mazury z przyśpiewkami
- kapela Niwińskich - polka żydowska od Piotra Gacy
- kapela Niwińskich - wiązanka melodii od Piotra Gacy
- kapela Kwapińskich - oberek "Witam ja Was wszyściuchnych"
- kapela Kwapińskich - polka "Na tatarczysku"
- kapela Kwapińskich - oberek "Tadra, moja tadra"
- kapela Kwapińskich - oberek "Grubego"
- kapela Metysława - ober ciągły od Jana Gacy
- kapela Wiesławy Gromadzkiej - ober ciągły "Jakbym się opiła"
- kapela Wiesławy Gromadzkiej - fokstrot "Chłopoki, chłopoki"
- kapela Wiesławy Gromadzkiej - ober ciągły "Kare kunie, kare"
- Antek Hasso-Agopsowicz / Martyna Róża Grabowska - dwa rdzuchowiaki od Jana Gacy
- Martyna Róża Grabowska / Antek Hasso-Agopsowicz - mazurek po nieboszczyku Tomciu
- Mateusz Pytkowski / Stanisław Bielawski - ober ciągły
- Witold Roy Zalewski - Na zielonej murawce
- Witold Roy Zalewski / Dominika Oczepa - Pisali chłopcy do Rzymu
- Patryk Walczak - półpolka/monopolka
- Paula Kinaszewska / Bartłomiej Woźniak - mazur "Kiecocha"
- Paula Kinaszewska / Bartłomiej Woźniak - techniczny ober od Władysława Kosylaka
- kapela Ulewińskich - chłop od Edwarda Dziarmagi
- kapela Ulewińskich - polka "Na piecu siedziała"
- kapela Ulewińskich - oberek "Oj, szalał konik, szalał"
- kapela Bursów - mazurko-polka
- kapela Bursów - oberko-mazurek
- Mateusz Kowalski - oberki śpiewane po Janie Gacy
| skład: Kuba Zimończyk – harmonia trzyrzędowa 120-basowa
Kapela Jana Adamczyka w składzie:
Kacper Ciaś – harmonia pedałowa 24-basowa
Jan Adamczyk – skrzypce, śpiew
Katarzyna Zedel – bęben obręczowy
Mariza Nawrocka/Mateusz Niwiński:
Mariza Nawrocka – śpiew
Mateusz Niwiński – skrzypce
Kapela Niwińskich w składzie:
Mateusz Niwiński – skrzypce
Agnieszka Niwińska – bęben obręczowy
Jan Tarkowski – basetla
Kapela Kwapińskich w składzie:
Zdzisław Kwapiński – saksofon, skrzypce, śpiew
Michał Kwapiński – akordeon
Mirosław Kwapiński – baraban
Kapela Metysława w składzie:
Jakub Szwachla – skrzypce
Anna Blachowska – basy
Beata Smolik – baraban
Kapela Wiesławy Gromadzkiej w składzie:
Wiesława Gromadzka – harmonia pedałowa, śpiew
Monika Maciejczak – skrzypce
Mateusz Berliński – bęben obręczowy
Martyna Róża Grabowska/Antek Hasso-Agopsowicz:
Martyna Grabowska – skrzypce, bęben obręczowy
Antoni Hasso-Agopsowicz – skrzypce, bęben obręczowy, śpiew
Mateusz Pytkowski/Stanisław Bielawski:
Mateusz Pytkowski – harmonia trzyrzędowa 120-basowa
Stanisław Bielawski – bęben obręczowy
Witold Roy Zalewski – śpiew, akordeon
Witold Roy Zalewski/Dominika Oczepa:
Witold Roy Zalewski – śpiew, akordeon
Dominika Oczepa – bęben obręczowy
Patryk Walczak – akordeon
Paula Kinaszewska/Bartosz Woźniak:
Paula Kinaszewska - skrzypce
Bartłomiej Woźniak – bęben obręczowy, śpiew
Kapela Ulewińskich w składzie:
Maciej Ulewiński – akordeon
Marysia Ulewińska – baraban
Kapela Bursów w składzie:
Bartłomiej Bursa – skrzypce
Cezary Bursa – bęben obręczowy
Wioletta Fijalkowska – wiolonczela
Mateusz Kowalski – skrzypce, śpiew
koncepcja i przygotowanie płyty:
Piotr Baczewski/Jan Wroński/Monika Gigier/Bartosz Suchy |
|
|
|