|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2020 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły BESTER QUARTET BAJGELMAN. GET TO TANGO Wydawca: PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne - Anaklasis
Panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych międzywojennych szlagierów oraz tang z getta zaprezentowana została na najnowszej płycie wydawnictwa Anaklasis. Album "Bajgelman. Get to Tango" jest próbą odczytania twórczości Dawida Bajgelmana – współczesnym językiem muzyki XXI wieku. Opracowania i aranżacji wybranych utworów podjął się Jarosław Bester. W podróż po twórczości jednego z najsłynniejszych żydowskich twórców dwudziestolecia międzywojennego zabiorą nas znakomici muzycy w towarzystwie gwiazdorskiej obsady wokalnej. Historia Bajgelmana opowiedziana jest charakterystycznym brzmieniem Bester Quartet (...), wzbogaconym o wkład znamienitych gości: wiolonczelisty Krzysztofa Lenczowskiego, trębacza Michała Bylicy oraz — a może przede wszystkim — czołówki polskich wokalistów jazzowych: Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.
Na płycie "Bajgelman. Get to Tango" utwory z czasów międzywojnia przeplatają się z muzycznymi zapiskami z łódzkiego getta. (...) Wspólnym mianownikiem albumu jest tango, muzyczny język zrodzony w ubogich dzielnicach Buenos Aires, powstały ze spotkania latynoskiego temperamentu z instrumentarium i bagażem doświadczeń emigrantów z Europy Środkowo-Wschodniej przełomu XIX i XX wieku.
Muzyka żydowska to ogromny zbiór, w którym mieszczą się: muzyka chasydzka, sefardyjska i mizrachi, muzyka wiejska i miejska, religijna i świecka, dawna i najnowsza, dziecięca wyliczanka i symfonia. Istotna część tego zbioru powstawała i rozbrzmiewała przez stulecia na ziemiach polskich. Nosili ją w sobie polscy Żydzi: kompozytorzy, poeci, kantorzy i piosenkarze. Zagłada odebrała im życie i głos. Po latach nieobecności muzyka żydowska wraca do polskiej kultury. Album "Bajgelman. Get to Tango" odsłania przed nami kolejny tomik z tej ciemnej sali biblioteki niepamięci.
Dawid Bajgelman urodzony w 1888 roku łódzki kompozytor, specjalizował się w adaptowaniu żydowskiej tradycji muzycznej na potrzeby operetki i kabaretu. W getcie założył orkiestrę symfoniczną, nie przestawał komponować. Nie przetrwał Zagłady, zginął w obozie koncentracyjnym. Na szczęście znów żyje jego muzyka. Jarosław Bester, autor nowych aranżacji, nie tylko ją przypomniał, ale wydobył na światło dzienne jakość tych kompozycji, nie ustępujących w niczym twórczości Jerzego Petersburskiego czy Henryka Warsa.

|
- Der Weg Cum Glik (Droga do szczęścia)
- Nit Kajn Rozinkes (Nie ma już rodzynek), sł. Jeszajahu Szpigel
- Klejner Wolkn (Mała chmurko), sł. Abraham Joachimowicz
- Grzech, sł. Walery Jastrzębiec-Rudnicki
- Cygajner Lid (Cygańska pieśń, sł. Dawid Bajgelman)
- Ich Ganwe In Der Nacht (Kradnę nocą, sł. Mosze Broderson)
- Kinder Jorn (Dziecięce lata, sł. Dawid Bajgelman)
- Jidn Szmidn (Żydzi kują, sł. Mosze Broderson)
- Josl-ber (Patriota, sł. Icyk Manger)
- Mach Cu Di Ejgelech (Oczęta swoje zmruż, sł. Jeszajahu Szpige)
| skład: Bester Quartet w składzie:
Jarosław Bester - akordeon
Dawid Lubowicz - skrzypce
Maciej Adamczak - kontrabas
Ryszard Pałka - instrumenty perkusyjne
gościnnie:
Grażyna Auguścik - wokal
Dorota Miśkiewicz - wokal
Jorgos Skolias - wokal
Krzysztof Lenczowski - wiolonczela
Michał Bylica - trąbka |
|
|
|