|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2013 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły EUGENIUSZ WILCZEK KOZDO MUZYKA JES PIYKNO... Wydawca: Bukowiańskie Centrum Kultury „Dom Ludowy” w Bukowinie Tatrzańskiej
Płyta wydana z okazji jubileuszu 55–lecia pracy artystycznej wybitnego podhalańskiego prymisty Eugeniusza Wilczka (1943–2015). Jest niejako podsumowaniem jego muzycznego dorobku. Zawarte nagrania pochodzą z lat 1970-1992.
Eugeniusz Wilczek urodził się w Bukowinie Tatrzańskiej i tam mieszkał na Rusińskim Wierchu. Pochodził z rodziny góralskiej o tradycjach pasterskich i rzemieślniczych. Mając 22 lata musiał objąć niewielkie gospodarstwo po zmarłym przedwcześnie ojcu i zająć się pasterstwem. Na halach miał dużo swobodnego czasu, który zazwyczaj spędzał na graniu na skrzypcach. "Casu beło sporo wyobyrtać niejedną nuciske”. A grać już umiał doskonale, bo naukę gry na skrzypcach rozpoczął mając 9 lat. Jego nauczycielką była jedna z najznakomitszych ludowych artystek z Podhala Bronisława Konieczna „Dziadońka”, która z kolei podglądała grę samego Bartusia Obrochty. W „szkółce” na Olszańskim Wierchu, gdzie mieszkała Bronisława Konieczna, Wilczek był jednym z najzdolniejszych uczniów. Mając 13 lat zaczął grać z samą nauczycielką, a w 15 roku życia został przyjęty do kapeli Zespołu Regionalnego „Podhale”. Niekiedy grał jako solista.
Zajmował się chałupniczo wykonywaniem zdobionych przedmiotów ze skóry, które sprzedawał turystom i do Cepelii. Miał także uzdolnienia w zdobnictwie w metalu i w snycerstwie, choć tymi dziedzinami twórczości nie zajmował się zawodowo. Nade wszystko przedkładał muzykę, która była dla niego nie tylko wielkim przeżyciem i popisem, ale i wielką pasją. W jego wykonaniu można usłyszeć tradycyjne nuty muzyki góralskiej oraz jego własne improwizacje mocno osadzone w miejscowym folklorze. Sam o tym mówił: "kazdo muzyka jes fajno ino jątrza piyknie wykołysać”. Benedykt Kafel, działacz regionalny, współorganizator "Sabałowych Bajań” dodaje: Wilczek „był dużej miary artystą, który posiadając znakomitą technikę wykonawczą sprawiał jednocześnie, że grane przez niego poszczególne nuty układały się w różne wariantowe ujęcia”.

|
- Nuty ozwodne (lata 70-te)
- Hej, z bukowiańskik wiyrchów (lata 70-te)
- Pod nasymi Tatrami (wiersz Józefa Pitoraka); Hej, pokiel góry stojom; Nuty
- sabałowe (lata 70-te)
- Tota to nucicka; Kochałak cie, chlopce (1976 rok)
- Pre zielone jare zytko; ozwodno "do góry" (lata 70-te)
- "Sabałowe Bajania" (1989 rok)
- Idźciez gonski w diabły; Leć głosie po lesie (1976 rok)
- Nuty sabałowe (lata 70-te)
- Nuty krzesane: "po śtyry", "grzibowo", "wiecno" (lata 70-te)
- "Rosicka"; "matejowo"; "zielono dziadusiowo" (lata 70-te)
- Nuty krzesane: "ze staryj", Sto se jedna (1992 rok)
- Nuty sabałowe (27.03.1977)
- Nuty do zbójnickiego (27.03.1977)
- Nuty do zbójnickiego (1992 rok)
- Nuta ozwodno; Tońcyli zbójnicy; Hej, Janicku serdecko (1992 rok)
- Wy dalekie miasta (1976 rok)
| skład: Muzyka:
Eugeniusz Wilczek (ur. 1943) - skrzypce prym (1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15), skrzypce solo (6)
Jan Czernik Gracka (1933-1991) - skrzypce pierwszy sekund (3, 4, 7)
Adam Kuchta (1935-2003) - skrzypce drugi sekund (3), skrzypce drugi prym (4, 7) basy (12, 13)
Antonina Bafia (1948-1996) - skrzypce sekund (3, 4, 7, 12, 13)
Stanisław Haładyna Dejcok (1935-1995) - basy (3, 4, 7)
Józef Koszarek (ur. 1939) - skrzypce drugi sekund (12, 13)
Stanisław Pietras (ur.1961) – skrzypce pierwszy sekund (11, 14, 15)
Edward Bafia (ur. 1973) - skrzypce drugi sekund (11, 14, 15)
Stanisław Łukaszczyk Głowoń (ur. 1964) - sekund (11, 14, 15)
Andrzej Pietras (ur. 1959) – basy (11, 14, 15)
śpiew:
Maria Stasik Kowolka (ur. 1945) - śpiew pierwszy głos (2, 3, 4), śpiew drugi głos (7)
Bronisława Głód Polaniorka (ur. 1938) - śpiew pierwszy głos (4, 7, 16)
Józef Koszarek (ur. 1939) - recytacja (3), śpiew (3, 12) |
|
|
|