|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2017 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły PROJEKT ARBORETUM MAZURŸ, WARNIJOKI, JADŹWIĘGI, PRŪSAI Wydawca: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej
Pierwsza płyta Projektu Arboretum pt. „Mazurÿ, Warnijoki, Jadźwięgi, Prūsai”, jest muzyczno-słownym hołdem, który autorzy pragną złożyć dawnym mieszkańcom Polski północnej. Znalazło się na niej 18 utworów i kompozycji oraz recytatorskie wprowadzenie do albumu. Dopełnieniem tego kolekcjonerskiego wydawnictwa jest ilustrowana starymi zdjęciami Mazurów i Warmiaków zbiór opowiadań, ukazujący poszczególne utwory w kontekście etnograficznym, historycznym i baśniowym. Płyta stanowi wybór utworów z repertuaru Projektu Arboretum, na który składa się już blisko 50 kompozycji i hybrydowych aranżacji ludowych pieśni tradycyjnych Warmii, Mazur, Kurpiów, Suwalszczyzny i Podola.
W 2013 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej zainicjowała autorski koncert muzyki hybrydowej Projekt Arboretum, który realizowany jest w Amfiteatrze nad Jeziorem Czos w Mrągowie. Ten autorski spektakl współtworzony jest przez polsko-kanadyjską kompozytorkę i wokalistkę jazzową Olę Turkiewicz oraz Jacka „Wiejskiego” Górskiego, producenta, scenarzystę i reżysera wydarzenia. Projekt doskonale wpisuje się w definicje m.in.: muzyki źródeł, elektronicznej, współczesnej i jazzu, a także kultury wysokiej.
Projekt Arboretum to jedno z niewielu wydarzeń, które twórczo interpretuje spuściznę kulturową obszarów wiejskich dawnej Rzeczypospolitej, przez co jest wydarzeniem wyjątkowym na Warmii i Mazurach. Jego twórcy, sięgając wprost do XIX- i XX-wiecznych źródeł, pomijają deformacje narosłe w okresie „cepelizacji” kultury ludowej w latach PRL. Dzięki tym cechom, już od pierwszej edycji, Projekt Arboretum stał się rozpoznawalnym warmińsko-mazurskim produktem regionalnym.
Inspiracją muzyczną Projektu są zapisy dawnych pieśni ludowych oraz gwara regionalna, utrwalone przez wybitnych etnografów i językoznawców, jak m.in.: Oskar Kolberg, Krzysztof Mrongowiusz, Wojciech Kętrzyński, Józef Gąsiorowski, Władysław Gębik, Witold Doroszewski i wielu innych. Kolejnymi inspiracjami Projektu Arboretum są: natura, dziedzictwo krajobrazowe oraz zaginione cywilizacje Prusów i Jaćwingów, których pradawna mowa rekonstruowana jest na potrzeby nowych kompozycji Projektu Arboretum. Dopełnieniem powyższych źródeł są nagrania archiwalne pieśni ludowych pochodzące z okresu międzywojennego oraz z połowy XX wieku. Efektem tych zabiegów było wypracowanie własnego stylu, który twórcy określili mianem muzyki hybrydowej.
Powstający w ramach Projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji. Istotą tego niekomercyjnego gatunku jest łączenie różnych, często odmiennych nurtów muzycznych w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna i elektroniczna. O różnorodności tego stylu dobitnie świadczą inspiracje polonezem i tangiem z jednej strony oraz nawiązania do muzyki techno-house, reggae i punk-rocka z drugiej. W kompozycjach i aranżacjach wykorzystywane są także odgłosy natury, cywilizacji a także nagrania archiwalne, jak m.in. wypowiedzi postaci historycznych.

|
- Prolog. Dziedzictwo
- Rozdział I. Z czterech stron świata
- Rozdział II. A ty ptasku krogulasku
- Rozdział III. Ptak śpiewa o poranku
- Rozdział IV. Z tamtej strony jeziorecka
- Rozdział V. Arboretum
- Rozdział VI. Leć głosie po rosie & Kochać i tracić
- Rozdział VII. Dadaju, jezioro moje & Pabrzegi o zmierzchu
- Rozdział VIII. Dziewecka płakała
- Rozdział IX. Chodzony niewieści
- Rozdział X. Leszy
- Rozdział XI. Pisała dziewcyna do Jasiecka listek
- Rozdział XII. Modre uocka jidźta spać
- Rozdział XIII. Wyszymory i Brzeginie
- Rozdział XIV. Z tamtej strony jeziora
- Rozdział XV. Kiedy wódkę piją
- Rozdział XVI. Kiedy przebije się źródło
- Epilog. Tańczące drzewa
| skład: Ola Turkiewicz – śpiew, recytacje, kompozycje, aranżacje, podkłady i efekty elektroniczne, elektroniczna okaryna
Justyna Czerwińska – śpiew
Paweł Iwaszkiewicz – flety etniczne
Wojciech Hartman – skrzypce
Paweł Jabłoński – akordeon
Marcin Riege – fortepian i instrumenty klawiszowe
Krzysztof Kowalewski – gitary
Marcin Ritter – bas i kontrabas
Radosław Bolewski – perkusja
Bogusz Wekka – bonga, konga, rain stick, darbuka, tamburin, shakery, trójką, rattle |
|
|
|