logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2020
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
regulamin
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  folkowa płyta roku 2019  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

LEON LEWANDOWSKI
LEON LEWANDOWSKI. SKRZYPEK ZNAD PROSNY

Wydawca: Fundacja Dorzecze Prosny i Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona

  Stworzenie rzetelnej, bogatej i barwnej monografii tego ostatniego weselnego skrzypka w Kaliskiem było dla nas, badających mikroregion Dorzecza Prosny celem, do którego dążyliśmy od lat. Wymagało to czasu oraz dogłębnego zbadania będącej w dyspozycji tego muzykanta spuścizny pokoleń. Wiemy, że jest on spadkobiercą nuty skrzypków urodzonych nad Prosną w połowie XIX wieku. Operuje archaiczną manierą i zaniechanymi dawno skalami modalnymi. Smyczkowanie, nieoczywiste podziały rytmiczne w ramach melodii trójmiarowych, zbieżność z zapisami Oskara Kolberga i Jarosława Lisakowskiego, to czynniki, które nakazują ostrożne i nacechowane szacunkiem podejście do tej materii.

Wybraliśmy nagrania, które z jednej strony przedstawiają postać wiejskiego muzykanta, z drugiej definiują styl charakteryzujący mikroregion. Nagrania nie powstały jednego dnia, zarejestrowano je w ciągu kilkuletniej pracy nad repertuarem obrzędowym i tanecznym skrzypka i ucznia. Te najlepsze i najbardziej wartościowe powstały w momentach zaistnienia szeregu sprzyjających okoliczności. Potrzebne do tego są osobiste i przyjacielskie relacje, zażyłość, dzięki której stajemy się uczestnikami chwil niedostępnych dla tych "z zewnątrz" i spoza rodziny. Podczas badań udało się ostatecznie skompletować cały repertuar weselny 90-letniego Leona Lewandowskiego.

Nagrania są fascynujące. To efekt wieloletniej pracy, której celem było odtworzenie weselnego sposobu gry Leona Lewandowskiego. Prezentują cały wachlarz umiejętności skrzypka; istnieje zasadnicza różnica pomiędzy skrzypcowym solo, do tak zwanego "posłuchu" a grą z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, na której skrzypek może się oprzeć, adresowaną do żywego odbiorcy, jakim jest tancerz. Aby właściwie ocenić wirtuozerię skrzypka, nagrania solo z ciekawymi wariantami są niezbędne. Jednak w tym drugim przypadku zawołany muzykant weselny zaczyna szarżować i odsłaniać rąbek tajemnicy muzykanckiego rzemiosła. Publikujemy takie nagrania po to, aby ukazać coś więcej, niż melodię, żeby pokazać "żywioł gry", siłę frazy i sposób ogrywania tematu muzycznego.

Mateusz Raszewski

  1. Polka i oberek
  2. Owijak, Inka
  3. Polka, idźcie chłopcy do diabła
  4. Okrągły, jechałem z góreczki
  5. Owijak po Olejniku
  6. Polka, u dziada siwa broda
  7. Marsz do ślubu
  8. Owijak po Janiaku
  9. Strojenie basów 2-strunowych
  10. Okrągły, mamusiu moja
  11. Owijak, kłóciła się matka z córką
  12. Owczarek
  13. Okrągły, jak jo jechał do Kalisza
  14. Polka łobuzerska
  15. Owijak, żebyś była moją
  16. Polka, gdowa dom buduje
  17. Owijak od Kakawy
  18. Polka, jo z wesela jadę
  19. Okrągły, mój koń nieborak
  20. Ober po Adamkach
  21. Basowanie, oberek i polka
  22. Owijak, zawracaj od komina
  23. Okrągły po Olejniku
  24. Oberek
  25. Owijak po Piskule
  26. Powolniak weselny
  27. Okrąglak od Janowa
  28. Polka od Zagórnej
  29. Wiązanka kaliskich owijaków
skład:
Leon Lewandowski - skrzypce, śpiew, basy, organki
Mateusz Raszewski - skrzypce, basy, bębenek
Marcin Małecki - basy, baraban
Piotr Rogaliński - bębenek, baraban
Zenon Kucharski - akordeon guzikowy
Jan Kucharski - baraban