logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  folkowa płyta roku 2018  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

SOBIESCY
ZACHOWANE W DŹWIĘKACH

Wydawca: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Instytut Sztuki PAN

  Wydawnictwo multimedialne pt. "Sobiescy - zachowane w dźwiękach" jest publikacją towarzyszącą wystawie o tym samym tytule. Do książki dołączono 2 płyty: płyta audio - "Sobiescy - zachowane w dźwiękach. Nagrania archiwalne ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN."; płyta z filmem "Melodie, które nie zaginą" reż. Stanisława Grabowskiego (1958 r. Wytwórnia Filmów Oświatowych).
Wystawą „Sobiescy – zachowane w dźwiękach” Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu upamiętnia wybitnych polskich etnomuzykologów, małżeństwo Jadwigę i Mariana Sobieskich, autorów dorobku naukowego o znaczeniu fundamentalnym dla rozwoju polskiej etnomuzykologii, jednych z głównych inicjatorów oraz organizatorów ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (AZFM), której celem było utrwalenie jak najpełniejszego obrazu polskiej muzyki tradycyjnej, w okresie powojennym będącej już w fazie postępującego zaniku.

Książka "Sobiescy – zachowane w dźwiękach" jest pierwszą publikacją w muzealnictwie polskim poświęconą dwójce wybitnych etnomuzykologów. To kompleksowe źródło wiedzy – które łączy w sobie treści biograficzne, szczegółową dokumentację prac przy zbieraniu źródeł fonograficznych oraz bogaty zasób unikalnych zdjęć. Ważnym osiągnięciem Państwa Sobieskich, opisanym obszernie w publikacji była zainicjowana i zorganizowana przez nich w latach 1950-1954 ogólnopolska Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego, której głównym celem było dotarcie do najstarszych informatorów i muzykantów, by zarejestrować ich unikalny śpiew, grę, czy opowieści. Akcja ta zakończona została dużym sukcesem, w jej realizację zaangażowano 300 osób, a w efekcie zebrano 41 000 utworów na 2 000 taśm. Dzisiaj zbiory re znajdują się w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk.