|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2006 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły MAZEL UN BRUKHE Wydawca: Tylko Muzyka
Mazel powstał w 1998 roku. Ma na swoim koncie poważne sukcesy w interpretacji tradycyjnej muzyki klezmerskiej. Koncertując na terenie Danii i południowej Skandynawii Mazel zapoznaje słuchaczy z odczytaną na nowo muzyką nieistniejącego już świata żydowskich miasteczek, dworskiego wesela z żydowską kapelą, emigranckiej nostalgii. Z zespołem występowali różni soliści, m. in. znana aktorka sztokholmskiego Dramaten, Basia Frydman. W 2003 muzycy zespołu zostali zaangażowani przez wybitnego tancerza duńskiego Alexandra Koelpina do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Tanecznym w Kopenhadze. Opracowana przez Mazel oprawa muzyczna do "Domu Lalek" Ibsena spotkała się z ogromnym uznaniem.
"Wielkie szczęście, że istnieją ludzie, którzy swoją muzyką nadają nowe znaczenie utworom pokrytym patyną lat. Mogło by się wydawać, że tradycyjny repertuar klezmerski stanowi “zamkniętą księgę”. A jednak… Trzymają Państwo w ręku album pełen “żywej”, wiarygodnej i bardzo emocjonującej muzyki - muzyki zespołu Mazel.
Coraz częściej powraca się dziś do repertuaru klezmerskiego. Współcześnie obserwujemy dwa skrajne nurty wykonawstwa tej muzyki: tradycyjny i postępowy. Jest jednak także nurt pośredni, czerpiący z repertuaru tradycyjnego, ale poprzez nowe pomysły aranżacyjne i niebanalne interpretacje - od kanonu wykonawczego odbiegający. Tę właśnie grupę reprezentuje duński zespół Mazel.
Pod względem repertuarowym najnowsza płyta “Mazel un brukhe” skomponowana jest świetnie. Zarówno piosenki, jak i tradycyjne melodie instrumentalne zaaranżowane są w zupełnie wyjątkowy sposób. Do perełek z pewnością zaliczyć trzeba opracowany na nowo temat z “Listy Schindlera” oraz dwie autorskie kompozycje zespołu (“Tante Dreidl” oraz “Punkt”), które doskonale wpisują się w stylistykę albumu. Na płycie znajdziemy więc zarówno utwory instrumentalne, jak i pieśni. Kolejne kompozycje skontrastowane są ze sobą nie tylko pod względem wyrazu i tempa, ale także aranżacji i instrumentarium, co powoduje, że płyta słuchana w całości nie nuży. Co więcej - każdy utwór z osobna przewiduje porcję niespodzianek.
Na muzyczną wielobarwność z pewnością wpłynęło rozległe wykształcenie i doświadczenie członków zespołu, a także ich odmienne korzenie. Artyści poruszają się więc świetnie nie tylko w klezmerskim świecie dźwiękowym, ale także w klasycznym oraz w folkowym repertuarze różnych rejonów świata. Tę wielokulturowość muzyczną silnie odczuwamy także na tej płycie.
David Krakauer powiedział kiedyś, że wykonując muzykę klezmerską należy pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza z nich to kontynuacja tradycji żydowskiej skojarzonej z kształtem melodycznym, ornamentyką i sposobem frazowania oraz repertuarem. Druga dotyczy nowych kompozycji, które dla zachowania tradycji, winny być improwizacją na bazie starych melodii. Mazel oba te postulaty realizuje, co więcej – dociera do słuchacza bardzo indywidualną i wysublimowaną muzyką - wymykającą się utartym konwencjom, muzyką będącą wynikiem własnych poszukiwań twórczych." (Magdalena Gaisek)
|
- Tante Dreidl / Ciotka Dreidl (M.Moeller)
- Doina/Di Saposhkelekh / Sprzedawać buciki (trad.)
- I grine kuzine / Niewinna kuzynka (Schwartz/Leiserowitz)
- A heyser bulgar / Gorący bułgar (trad./H.Kandel)
- Temat z Listy Schindlera (J. Williams)
- Freylekh / Radość (trad.)
- Papir iz dokh vays / Biały jest papier (trad.)
- Honga (trad.)
- Khosidl / Mały chasyd (trad.)
- Yidl mitn fidl I Jidl ze skrzypkami (I.Manger/A.Ellstein)
- Punkt (C.Mathiesen)
- Silver Wedding / Srebrne wesele (trad./Curtis)
- Oyfn pripetshik / Na kominku (M.Warshavsky)
| skład: Anna Gwozdz - skrzypce
Claus Mathiesen - klarnet
Rasim Durakovic - akordeon
Michael Moeller - kontrabas, gitara, mandolina, buzuki
Ronen Thalmay - śpiew
gościnnie:
Benita Haastrup - instr. perkusyjne |
|
|
|