logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KUKAYA
KUKAYA BILI

Wydawca: 1000HZ

  „Kukaya Bili”, to druga płyta północno-malawijskiej grupy Kukaya, którą dowodzi Emmanuel Mlonga Ngwira – śpiewak, bębniarz, tancerz oraz syn tradycyjnego znachora, leczącego swoich pacjentów za pomocą tańca vimbuza, pozwalającego opętanym na przepędzenie duchów.

"Dzięki polskiej oficynie 1000Hz prowadzonej przez Piotra Cichockiego przenosimy się po raz kolejny do Malawi i uczestniczymy w niecodziennym transie, rytuale i rytmicznej medytacji. Nagrania terenowe, surowość i autentyczność biją z każdego utworu. Hipnotyzujące repetycje osadzone m.in. w stylu vimbuza – ciągle używanego w północnym Malawi jako zaklęcia przeciw złu – mieszają się tu z innym wpływami lokalnymi (ingoma, mitungo i beni), tworząc oryginalną i niepowtarzalną opowieść."
(Łukasz Komła, Nowa Muzyka)

Nowy album Kukaya, ponownie wykonany w formule studia na przedmieściach Mzuzu, przedstawia zespół podążający za ulubioną, tradycyjną muzyką w coraz głębszym kierunku. Tym razem lider Emmanuel Mlonga Ngwira i jego muzycy odeszli od prostej prezentacji dziedzictwa kulturowego swojego regionu. Zamiast tego sięgnęli po konkretne motywy stylu vimbuza z północnego Malawi, jakim są "uroki przeciwko złu". Jest to związane z trudnym okresem w życiu Ngwiry, który w ostatnich latach, pomimo relatywnego sukcesu pierwszego albumu, stracił dom i napotkał wiele egzystencjalnych wyzwań.
Dlatego zespół prezentuje swój najbardziej transowy i medytacyjny charakter. Muzycy zaprezentowali trzy najdłuższe tematy (utwory 1, 4 i 7) oraz utwór „Pasi Paliwaya” w opracowaniu na głosy, łączący hipnotyzującą powtarzalność z transcendentną dbałością o szczegóły dźwiękowe. Taki występ wynikał jednocześnie z lokalnego sposobu wykonywania muzyki, ale także z nowych fascynacji lidera muzyką elektroniczną i jazzem. Pozostałe trzy utwory to lokalne pieśni ingoma, mitungo i beni, również związane z magią. Mogą to być eliksiry miłosne („Roda…”) lub zaklęcia związane z tańcami malawiskimi („Gologolo” opowiada o tancerzu, który potrafi grać jak jaszczurka dzięki potężnym amuletom). W kilku piosenkach zespół śpiewa nazwiska darczyńców, którzy wsparli produkcję albumu.
Nagranie, podobnie jak na pierwszym albumie, jest osadzone w dźwiękowym środowisku podmiejskiego życia - jest dziecięcy śmiech, pianie koguta czy odległy młyn. Wirtuozeria i energia występu w tym codziennym kontekście dowodzi, że zespół z niecierpliwością wyczekuje okazji do zaprezentowania swojej muzyki publiczności spoza Malawi.

  1. Ululani Mayele (Reveal Your Magic) - Vimbuza 11:13
  2. Karuma Nkhamtondoli (the Biting Lizard) - Ingoma 02:26
  3. Roda Kumtima Wane Tutute (Roda Soothes My Heart) - Mitungo 09:15
  4. Nkhalowanga Ine Mchalo (You Used to Bewitch People in Our Country) - Vimbuza 10:51
  5. Pasi Paliwaya (There Is a Wire Underground) - Koro Vimbuza 06:55
  6. Gologolo (the Sleeker) - Beni 06:53
  7. Anyamnyirongo Kale Mkakana (Last Time You Denied, Mrs Nyirongo) - Vimbuza 10:55
skład:
Emmanuel Mlonga Ngwira - voice, drums
Clement Chibango Kaunda - drums
Gift Mjima - drums
Ezekiel Nyirenda - drums, backup vocals

oraz
Piotr Dang Cichocki - producer, mixer