logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KRAKOWITZ
RE:INTERPRETACJE (EP)

Wydawca: Krakowitz

  Zespół Krakowitz wraz z aktorką Weroniką Wronką podjął się w 2020 roku próby elektronicznej dekonstrukcji śląskich piosenek ludowych. Zaowocowało to klimatycznym mini albumem RE:Interpretacje z charakterystycznymi tytułami utworów jak Szła Dzieweczka, Gdybym To Ja Miała Skrzydełka Jak Gąska, czy Rwała Panna Wiśnie.

RE:Interpretacje to 6 utworów zakorzenionych w śląskiej muzyce ludowej oscylujących wokół różnych odmian muzyki elektronicznej. Podjęliśmy próbę przetłumaczenia emocji zawartych w oryginalnych, ludowych wersach i akordach na język współczesności, inspirując się gatunkami, które od zawsze nam są bliskie. Znajdziecie tu nawiązania do IDM’u, trance’u, dream popu, estetyki LOFI oraz niesamowity głos aktorki i wokalistki Weroniki Wronki. RE:Interpretacje to muzyczna kontynuacja stylu, który jako Krakowitz rozpoczęliśmy debiutancką płytą w 2018 r. i kontynuowaliśmy na EPce „Chwasty” rok później. Wydawnictwo zrealizowano przy wsparciu programu "Lokata w Kulturę", organizowanym przez Katowice Miasto Ogrodów.

"Krakowitz to duet, na który składają się Dominik Gawroński (Katowice) i Piotr Figiel (Kraków). Ich podstawowa twórczość to muzyka dream pop, synth pop, lo-fi, IDM oraz ambient. Muzycy postanowili jednak zaeksperymentować z tradycyjnymi śląskimi pieśniami zaczerpniętymi między innymi ze zbioru "Pieśni ludu polskiego w Górnym Śląsku" (zebrał Julius Roger, Wrocław 1880), co zaowocowało wydaną w 2020 roku płytą "Re:interpretacje", na której pojawiła się także wokalistka i aktorka, Weronika Wronka.
"Re:interpretacje" są albumem na wskroś różnym od tego, co do tej pory zaproponowały nam wyżej wymienione projekty. Mamy tu do czynienia przede wszystkim z muzyką elektroniczną, dla której pieśni tradycyjne stanowią jedynie pretekst dla zaistnienia. Nie jest to więc ani typowy folkstep, ani szeroko rozumiany elektrofolk. Na "Re:interpretacjach" pieśni tradycyjne jedynie towarzyszą podkładowi, który - jeśli można tak określić - gra tu pierwsze skrzypce. Nie oznacza to, że owe pieśni są potraktowane po macoszemu. Wręcz przeciwnie, głos Weroniki Wronki nadaje wykonywanym utworom specyficzny charakter. Choć wokalistka nie zmienia zbytnio oryginalnych melodii, nie sili się jednocześnie niepotrzebnie na utrzymanie ich w formie in crudo, co mogłoby wyjść kuriozalnie w takim połączeniu z elektroniką. Ujmując rzecz inaczej, Wronka jest doskonale świadoma tego, co powinna robić i wprowadza to w życie.
(...) Na "Re:interpretacjach" zaadaptowano następujące pieśni: "Zebranie", słynne "Szła dzieweczka", "Rwała panna wiśnie", "Szła pastereczka", znaną pieśń żałobną "Wszystkie gospodynie wyganiają świnie" i "Gdybym to ja miała skrzydełka jak gąska". (Pietja Hudziak)

  1. Zebranie
  2. Szła Dzieweczka
  3. Rwała Panna Wiśnie
  4. Pasła Pastereczka
  5. Wszystkie Gospodynie Wyganiają Świnie
  6. Gdybym To Ja Miała Skrzydełka Jak Gąska
skład:
Dominik Gawroński - aranżacja i produkcja
Piotr Figiel - aranżacja, produkcja, miks i mastering

gościnnie:
Weronika Wronka - wokal