logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2018
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2017  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

PROJEKT ARBORETUM
MAZURŸ, WARNIJOKI, JADŹWIĘGI, PRŪSAI

Wydawca: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej

  Pierwsza płyta Projektu Arboretum pt. „Mazurÿ, Warnijoki, Jadźwięgi, Prūsai”, jest muzyczno-słownym hołdem, który autorzy pragną złożyć dawnym mieszkańcom Polski północnej. Znalazło się na niej 18 utworów i kompozycji oraz recytatorskie wprowadzenie do albumu. Dopełnieniem tego kolekcjonerskiego wydawnictwa jest ilustrowana starymi zdjęciami Mazurów i Warmiaków zbiór opowiadań, ukazujący poszczególne utwory w kontekście etnograficznym, historycznym i baśniowym. Płyta stanowi wybór utworów z repertuaru Projektu Arboretum, na który składa się już blisko 50 kompozycji i hybrydowych aranżacji ludowych pieśni tradycyjnych Warmii, Mazur, Kurpiów, Suwalszczyzny i Podola.

W 2013 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej zainicjowała autorski koncert muzyki hybrydowej Projekt Arboretum, który realizowany jest w Amfiteatrze nad Jeziorem Czos w Mrągowie. Ten autorski spektakl współtworzony jest przez polsko-kanadyjską kompozytorkę i wokalistkę jazzową Olę Turkiewicz oraz Jacka „Wiejskiego” Górskiego, producenta, scenarzystę i reżysera wydarzenia. Projekt doskonale wpisuje się w definicje m.in.: muzyki źródeł, elektronicznej, współczesnej i jazzu, a także kultury wysokiej.
Projekt Arboretum to jedno z niewielu wydarzeń, które twórczo interpretuje spuściznę kulturową obszarów wiejskich dawnej Rzeczypospolitej, przez co jest wydarzeniem wyjątkowym na Warmii i Mazurach. Jego twórcy, sięgając wprost do XIX- i XX-wiecznych źródeł, pomijają deformacje narosłe w okresie „cepelizacji” kultury ludowej w latach PRL. Dzięki tym cechom, już od pierwszej edycji, Projekt Arboretum stał się rozpoznawalnym warmińsko-mazurskim produktem regionalnym.
Inspiracją muzyczną Projektu są zapisy dawnych pieśni ludowych oraz gwara regionalna, utrwalone przez wybitnych etnografów i językoznawców, jak m.in.: Oskar Kolberg, Krzysztof Mrongowiusz, Wojciech Kętrzyński, Józef Gąsiorowski, Władysław Gębik, Witold Doroszewski i wielu innych. Kolejnymi inspiracjami Projektu Arboretum są: natura, dziedzictwo krajobrazowe oraz zaginione cywilizacje Prusów i Jaćwingów, których pradawna mowa rekonstruowana jest na potrzeby nowych kompozycji Projektu Arboretum. Dopełnieniem powyższych źródeł są nagrania archiwalne pieśni ludowych pochodzące z okresu międzywojennego oraz z połowy XX wieku. Efektem tych zabiegów było wypracowanie własnego stylu, który twórcy określili mianem muzyki hybrydowej.

Powstający w ramach Projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji. Istotą tego niekomercyjnego gatunku jest łączenie różnych, często odmiennych nurtów muzycznych w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna i elektroniczna. O różnorodności tego stylu dobitnie świadczą inspiracje polonezem i tangiem z jednej strony oraz nawiązania do muzyki techno-house, reggae i punk-rocka z drugiej. W kompozycjach i aranżacjach wykorzystywane są także odgłosy natury, cywilizacji a także nagrania archiwalne, jak m.in. wypowiedzi postaci historycznych.

  1. Prolog. Dziedzictwo
  2. Rozdział I. Z czterech stron świata
  3. Rozdział II. A ty ptasku krogulasku
  4. Rozdział III. Ptak śpiewa o poranku
  5. Rozdział IV. Z tamtej strony jeziorecka
  6. Rozdział V. Arboretum
  7. Rozdział VI. Leć głosie po rosie & Kochać i tracić
  8. Rozdział VII. Dadaju, jezioro moje & Pabrzegi o zmierzchu
  9. Rozdział VIII. Dziewecka płakała
  10. Rozdział IX. Chodzony niewieści
  11. Rozdział X. Leszy
  12. Rozdział XI. Pisała dziewcyna do Jasiecka listek
  13. Rozdział XII. Modre uocka jidźta spać
  14. Rozdział XIII. Wyszymory i Brzeginie
  15. Rozdział XIV. Z tamtej strony jeziora
  16. Rozdział XV. Kiedy wódkę piją
  17. Rozdział XVI. Kiedy przebije się źródło
  18. Epilog. Tańczące drzewa
skład:
Ola Turkiewicz – śpiew, recytacje, kompozycje, aranżacje, podkłady i efekty elektroniczne, elektroniczna okaryna
Justyna Czerwińska – śpiew
Paweł Iwaszkiewicz – flety etniczne
Wojciech Hartman – skrzypce
Paweł Jabłoński – akordeon
Marcin Riege – fortepian i instrumenty klawiszowe
Krzysztof Kowalewski – gitary
Marcin Ritter – bas i kontrabas
Radosław Bolewski – perkusja
Bogusz Wekka – bonga, konga, rain stick, darbuka, tamburin, shakery, trójką, rattle