logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2018
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2017  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

REMEK HANAJ
NAGRANIA TERENOWE SNÓW (RE)

Wydawca: Requiem Records

  Reedycja solowej płyty Remigiusza Mazura-Hanaja, członka grupy KSIĘŻYC, wydana na płycie CD. Tradycyjna muzyka pozaświatowa z różnych regionów.

"Jak się ma muzyka w jej osobistym niby straconym czasie, kiedy nikt jej nie słucha tutaj, ani nie wykonuje na żywo, a jeśli gra to już jej odbicie, z inną „osobistością”? Kiedy jej właściciel, twórca, znika wraz z nią jako organiczną częścią siebie samego na zawsze. Na ile zapoznana przez nas forma tej muzyki jest tożsama z jej wzajemnymi relacjami wewnętrznymi z autorem? Co się dzieje, jeśli ta forma, przynajmniej w sensie czytelnej dla nas całości, jest uniesiona poza uwagę i dostępna raczej w bezkształcie?

To się zdarzyło jakiś czas po narodzinach Teodora, zimą w maju roku 2011. Tak, była wtedy krótka trzydniowa zima majowa. Miałem sen, że dzwonię do Mariana Bujaka, znakomitego skrzypka tradycyjnego z Szydłowca. Nie żył już wtedy od 5 z górą lat. A za życia lubił i umiał tłumaczyć sny. Więc dodzwoniłem się do niego gdziekolwiek był i mówię  ~ Halo panie Marianie? Odpowiadają mi drobiny kosmicznego szumu i motoryczny rytm, a po chwili słyszę charakterystyczne Bujakowe pogwizdywanie. I powtarza się, a właściwie jeszcze raz odbywa się, fragment spotkania, które zdarzyło się w 1999, w trakcie którego Bujak gra mi najpiękniejszego swojego mazura, po czym stwierdza: ~ Tak muzyka wygląda. Mazura poznaję po pierwszych dźwiękach, ale brzmi on niby zupełnie inaczej. Gra dalej. On i jakby nie on. I coraz bardziej nie on. Poznaję muzykę Klejnasa, Kędzierskiego, Metów, Jakubowskiego, Bździuchów, a potem nawet śpiewy kurpiowskie, kujawskie. Jednych Bujak słyszał na festiwalach, innych w radiu, niektórych nie mógł słyszeć za życia.

A więc ta płyta to w pewnym sensie studium i punctum bezkształtu polskiej muzyki tradycyjnej. Muzyki, która przychodzi tu w zapustnych maskach. Nagrania terenowe snu, w jakiejś kompresji oczywiście, ściągnięte na jawę. Niebo niby. Pierwsze miksy zrobiłem 3 maja 2011, większość była gotowa tamtego lata, które nastało zaraz po niespodziewanej, ekstraordynaryjnej zimie, resztę kończyłem kiedy sen wracał na jawie, takiej, w czasie której długo nie patrzy się w okno."


Remigiusz Mazur-Hanaj (ur. w 1966 r. w Pile) – muzyk (skrzypce, lira korbowa, bębenek), etnograf, animator kultury, scenarzysta. Członek m.in. zespołów: Księżyc, Wędrowiec, Pies Szczeka oraz duetu z Agatą Harz. Współtwórca warszawskiego Stowarzyszenia “Dom tańca” oraz cyklu Tabor Domu Tańca. Wydawca i redaktor serii płytowej „In crudo”. Juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym.

  1. Start z Mety – 2011/2016
  2. Halo Panie Marianie!? – 2011/2015
  3. Groove Zygmunta – 2011
  4. Makatka kajocka – 2011
  5. Mowodia – 2011
  6. Bździuchowisko – 2015
  7. Puszczański – 2015
  8. Tu i teraz – chorał – 2011
  9. Drogowy – 2011
  10. Pasiklejnas – 2011
  11. Jom we łajło – 2015
  12. Do Ciebie (2016)
skład:
Remek Hanaj – nagrania terenowe i domowe, hodowla dźwięków, mix, skrzypce, bęben
Tadeusz Sudnik – elektronika (1), mix oraz mastering
oraz
Eugeniusz Rudnik – taśmy (2)
(utwór nr 2 był publikowany na płycie Eugeniusz Rudnik „Miniatury”)