logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2015
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2014  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

IRCHA MIKOŁAJ TRZASKA CLARINET QUARTET
BLACK BONES (A+B)

Wydawca: Kilogram Records

  “Black Bones”, to nie jest album dwupłytowy. To są dwie osobne pozycje, wydane i zapakowane razem. Nagrane obok siebie i blisko siebie, przez tych samych muzyków ale w różnych okolicznościach. Płyta „A” powstała 29 maja 2013 w warszawskim “Quality studio”. Płyta „B” to zapis koncertu, który odbył się 26 sierpnia 2013 w Stacji Falenica.

"Na najnowsze wydawnictwo zespołu Ircha zatytułowane "Black Bones" składają się dwie płyty, które powinny być traktowane jako dwie odrębne, ale uzupełniające się całości. Płyta A zawiera nagrania studyjne, zaś krążek B jest zapisem koncertu dokonanym w miejscu szczególnym – Stacji Falenica, podczas obchodów rocznicy likwidacji tamtejszego getta. Obie sesje nagraniowe miały miejsce w roku 2013.
Zestawienie nagrań studyjnych z tymi dokonanymi na żywo daje kompletny obraz znakomitej kondycji zespołu. Pokazuje także, jak wielkie znaczenie ma dla improwizacji miejsce i czas wykonywania muzyki.
Płyta A ukazuje nam zespół grający podobny materiał, ale pozbawiony kontaktu z żywą publicznością i niezwykle wyrazistego kontekstu miejsca. Nie ujmuje to jednak muzyce Irchy sakralnej aury i otoczki mistycyzmu. Wciąż jest to muzyka pełna wewnętrznego napięcia i wykonana w arcyciekawy sposób.
Spośród tradycyjnych tematów żydowskich po raz kolejny muzycy wzięli na warsztat niguny – melodie wywodzące się z religijnej tradycji chasydów i ze swej natury stanowiące znakomitą bazę do improwizacji. Oprócz tego na "Black Bones" Ircha sięgnęła po muzykę Żydów sefardyjskich – nieco odmienną w swoim charakterze, co wynika z różnic w dziejach obu tych żydowskich społeczności. Autorskie kompozycje grupy stanowią zaś mieszankę rozmaitych wpływów i myślę, że mogą stanowić przykład „nowej muzyki żydowskiej”, na którą jeszcze kilka lat temu panowała ogromna moda.
Płyta B jest zdecydowanie bardziej posępna i melancholijna – jak gdyby wypełniał ją żal i tęsknota za światem, który się skończył. W jednym z miejsc, gdzie się kończył, po siedemdziesięciu latach, staje zespół próbujący zachować o nim żywą pamięć. Nie wyobrażam sobie, żeby świadomość tego faktu nie miała wpływu na muzyków podczas występu. Rzewne dźwięki klarnetów, czy to podczas improwizacji na tematy zaczerpnięte z żydowskiej tradycji, czy też podczas wykonywania autorskich kompozycji zespołu, wywołują dreszcze. Muzyka Irchy zawiera ogromny ładunek duchowej energii, jest zarówno medytacją, jak i wołaniem o zachowanie pamięci.
Materiał zawarty na obu krążkach wypełniony jest emocjami, przepełniony trudną do wyrażenia za pomocą słów wibracją. Odniosłem wrażenie, że w dotychczasowej dyskografii grupy, "Black Bones" zawiera najbardziej stonowaną i refleksyjną muzykę. Dźwięki pełne są medytacyjnego skupienia, a całość zachwyca sposobem wykonania. Potężna dawka zadumy i melancholii zawarta w nieco ponad dwóch godzinach muzyki. Warto się zasłuchać."
(Rafał Zbrzeski)

CD A:
  1. Creeg Of Mirrors: Ya Gawhar (trad. sephardic)
  2. Lovers On The Bottom: Si Verias (trad. sephardic)
  3. Drume (Trad. sephardic)
  4. Knight Sleeping
  5. Tiś-Nigun 20 (trad. hassidic)
  6. Killer Sun
  7. Bosforim: Tiś-Nigun 60 (trad. hassidic)
  8. Muchador
  9. Shtetelhorn
  10. Young Insurgent
CD B:
  1. Polin Gesherim
  2. Black Bones
  3. Tiś - Nigun 20: Brother Moon
  4. Soul Flames
  5. Roses for Rosa
  6. Adon Olam
  7. Durme
skład:
Mikołaj Trzaska – basklarnet, metalowy klarnet barytonowy
Michał Górczyński – klarnet barytonowy, basklarnet
Paweł Szamburski – klarnet barytonowy, basklarnet
Wacław Zimpel – klarnet altowy, klarnet barytonowy, basklarnet, taragot