logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2009
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2008  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

BIDYUT KHAN BAND & LUCYAN
RAGAS

Wydawca: Soliton

  Płyta zawiera dwa długie utwory zwane raga, należące do najbardziej głębokiego i wyrafinowanego rodzaju muzyki indyjskiej, jakim jest klasyczna muzyka indyjska. Nagrali je muzycy urodzeni i wychowani w Bengalu, stąd też obecność na płycie krótkiego utworu ludowego z tamtego regionu.

Instrument prowadzący to sarod, instrument strunowy z rodziny lutniowej (do której należy m.in.gitara). Ma on szeroki, pokryty blachą, bezprogowy gryf, pudło rezonansowe obciągnięte skórą (jak banjo), zwykle 6 -7 strun głównych i 15 - 20 strun rezonujących. Towarzyszy mu tabla, najbardziej popularny indyjski instrument perkusyjny, złożony z dwóch bębnów o różnym brzmieniu.
Słyszymy także sitar, instrument strunowy z rodziny lutniowej, spopularyzowany na Zachodzie przez Raviego Shankara i Beatlesów oraz tampurę, instrument akompaniujący z tej samej rodziny, o charakterystycznym, wibrującym , „kosmicznym” brzmieniu. W pierwszym utworze pojawia się także rain stick, czyli „kij deszczu”. Akurat w tym przypadku jego brzmienie przypomina bardziej szum wiatru, ale taka właśnie jest jego nazwa. Na sarodzie gra wirtuoz tego instrumentu Bidyut Khan z Kalkuty, ze sławnej rodziny Khanów, która wydała wielu znakomitych muzyków. Słowa „alap”, „vilambit” i „drut” oznaczają różne części ragi.

  1. Raga Misha Kafi - Alap
  2. Raga Misha Kafi - Vilambit
  3. Raga Misha Kafi - Wire
  4. Raga Hemant - Helap
  5. Raga Hemant - Main Part
  6. Bhatiyali
skład:
Bidyut Khan - sarod
Lucyan