logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2009
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2008  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

ARS NOVA
CANTIGAS DE SANTA MARIA - O CUDOWNYCH UZDROWIENIACH

Wydawca: Travers Music 2008

     Prezentowana na płycie muzyka nie przez przypadek wykonana została w warszawskim kościele Świętej Trójcy przy Rynku Soleckim, tutaj bowiem znajduje się najstarszy zabytek kultury hiszpańskiej w Warszawie – figura Jezusa Nazareńskiego Wykupionego (kopia kultowej figury Jesus de Medinaceli w Madrycie). Statua sprowadzona została przez hiszpańskich trynitarzy – zakon zajmujący się wykupem niewolników – na przełomie XVII/XVIII wieku, ubrana jest do dzisiaj w szaty i naturalne włosy, elementy typowe dla hiszpańskiej kultury religijnej.
   Z Figurą związanych jest wiele interesujących legend i opowieści (dwie z nich w oryginalny sposób opracowała muzycznie i zaprezentowała Pani Maria Pomianowska). Przede wszystkim jednak dzięki Figurze Jezusa odnajdujemy na Solcu ślady Hiszpanii. Również sam kościół solecki został zbudowany na pocz. XVIII w. na wzór madryckiej świątyni przy ul. Lope de Vega.

  1. Alfonso X el Sabio – Kantyczka nr 77
  2. Anonim włoski XIV w. – Saltarello
  3. Legenda trynitarska – O cudownej figurze Jezusa Nazareńskiego i złodzieju, który się nawraca
  4. Anonim włoski XIV w. – Trotto
  5. Alfonso X el Sabio – Kantyczka nr 166
  6. Anonim włoski XIV w. – Estampida Tre fontane
  7. Alfonso X el Sabio – Kantyczka nr 221
  8. Anonim włoski XIV w. – Estampisa Belicha
  9. Alfonso X el Sabio – Kantyczka nr 253
  10. Alfonso X el Sabio – Kantyczka nr 111
  11. Legenda trynitarska – O cudownym przypłynięciu Wisłą figury Jezusa Nazareńskiego
  12. Anonim włoski XIV w. – Estampida Izabella
skład:
skład zespołu:
Maria Pomianowska - śpiew, melorecytacja, fidel płocka, suka biłgorajska
Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran
Małgorzata Feldgebel - fidel
Marcin Zalewski - lutnia arabska-ud, lira korbowa
Krzysztof Owczynik - flety, cornamuse, melorecytacja, śpiew
Jacek Urbaniak - flety, szałamaja, śpiew, kierownik artystyczny