logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2008
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2007  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

PLEBANIA
NA PÓŁNOC

Wydawca: Pasażer

  Indiański punk rock na nowej płycie Plebani. Cztery lata kazała nam czekać Plebania na swoją nową płytę. Jednak każdy kto zapozna się z materiałem "Na północ" potwierdzi, że było warto.
Pochodząca z Helu Plebania to jedno z najoryginalniejszych zjawisk polskiego undergroundu. Ich muzyka to trudny do sklasyfikowania, mix punkowej energetyczności, wibracji reggae i przede wszystkim pierwotnego głosu Indian Ameryki Północnej, których kultury Plebania jest niestrudzonym orędownikiem.

Swoim oryginalnym, a jednak atrakcyjnym stylem Plebania zjednała sobie publikę zarówno na festiwalach reggae, jak i imprezach folkowych. Choć - jak przyznaje sam zespół - najbliższa jest im atmosfera małego punkowego klubu, kiedy jest "ciasno, duszno a pot spływa po plecach". Najbardziej leniwi, dzięki płycie "Na północ" poczują ten klimat nie ruszając się z fotela.

Plebania obchodziła w zeszłym roku swoje pierwsze "10 lat bez gitary". Jest ewenementem, wręcz trudnym do uwierzenia, że ich brzmienie oparte jest tylko na sekcji rytmicznej, czyli perkusji i potraktowanym melodycznie basie, oraz przeszkadzajkach. Mimo ograniczonych środków efekt potrafi zaskoczyć barwą, klimatem, czadem i przebojowością. "Teksty" zaśpiewane są w wymyślonym języku wokalisty kapeli, jednak bardzo łatwo wyłapać w nich czytelne słowa-klucze. Tym bardziej, że na okładce nowej płyty Plebania zamieściła wskazówki dotyczące znaczeń poszczególnych utworów. Choć trudno w to uwierzyć - w tych piosenkach jest punkowy mesydż.
Utwory Plebanii choć inspirowane i stylizowane na indiański folk nie są odbiciem żadnego konkretnego stylu, ani transformacją autentycznych motywów na potrzeby zespołu za wyjątkiem wojennej pieśni plemienia Kiowa, w autorskiej wersji pałkera kapeli - Piotra Wiele Wiatrów.

... Trzy albumy, kilkanaście lat walki z wszelkimi objawami nietolerancji, kilkaset zagranych koncertów i megatony wygenerowanej energii to dotychczasowy dorobek Plebanii. Do twórczości zespołu przylgnęło jakiś czas temu określenie "punk reggae indian music" i z tej formułki członkowie Plebanii, pytani o uprawianą przez siebie dziedzinę, chętnie korzystają.
Choć zespół używa niezrozumiałego przy pierwszym kontakcie języka, przekaz zawarty w pieśniach Plebanii jest przejrzysty: "mitakuye oyasin", co po lakocku oznacza: "wszyscy jesteśmy krewnymi". Członkowie Plebanii czują się równie dobrze na koncertach zdominowanych zarówno przez punkową publiczność, jak i tę skłaniającą się raczej ku reggae, czy muzyce folkowej uważając, że żadna naszywka nie pokaże tego, co nosi się w sercu... 

  1. Arhonada
  2. Iroquois Punk Song
  3. Mehene
  4. Khala-Maan-Do
  5. Na Północ
  6. Pww'S Inter-Tribal Song
  7. Chochu
  8. Tunka
  9. Mandala
  10. Uloo-Kha-Wey
  11. Tammany
  12. Aharta
  13. PWW'S Kiowa War Dance
skład:
Młody - śpiew, harmonijka
Wiele Wiatrów - bębny/przeszkadzajki 
Punio - bas, automaty perkusyjne