logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAROLINA CICHA + SW@DA & SPÓŁKA
SAD

Wydawca: Wydźwięk

  Muzyka zasilana naturą. "SAD" Karoliny Cichej i Sw@dy. Ten album Karolina Cicha i Sw@da stworzyli wieloma językami: językiem natury i mową wielokulturowego Podlasia, językiem emocji, tradycji i współczesnym żargonem samplowanych dźwięków. Efektem spotkania czołowej polskiej artystki folkowej i producenta muzycznego jest "SAD", płyta niosąca oczyszczenie. Metafizyczna, alternatywna i elektroniczna, dla fanów Cichej – zaskakująca. Połączyły ich podobne doświadczenia i odczuwanie swojej „podlaskości” oraz chęć tworzenia muzyki, która daje energię do pozytywnego przeżywania świata.
"Inspiracja wychodziła zwykle od instrumentalnych pomysłów wyjściowych Sw@dy opartych na bicie perkusyjnym i linii basu lub zapętlonym zsamplowanym motywie instrumentalnym – tłumaczy Cicha. – Ja dobierałam melodię tradycyjną należącą do mniejszości zamieszkującej województwo podlaskie lub pisałam swój tekst, który ubierałam w melodię. Okazało się, że – pomimo iż czasy nastały bardzo smutne – oboje lubimy styl pracy, w której – jak u dzieci – dominującą emocją jest radość."

Osią ich poszukiwań pozostało województwo podlaskie: Białystok, w którym wzrastali i wsie, które go otaczały. Miasto z ogromną ilością drewnianego budownictwa, stolica nurtu disco-polo w postperelowskiej rzeczywistości. Budzący się w okolicznych wsiach i miasteczkach kapitalizm czy pierwsze elewacje z sidingu, zakrywające drewniane arcydzieła wiejskiej architektury. Klimat wakacji u babci, klimat polskich, białoruskich, ukraińskich, litewskich czy tatarskich wsi, gdzie wyjeżdżało się na pierwsze krajoznawcze wagary, a potem, w czasie studiów, na badania terenowe. Ten wielobarwny językowo krajobraz jest obecny na płycie w postaci pieśni, należących do kultur, które od wieków współtworzą bogatą mozaikę kulturową regionu. Jest w tych muzycznych pejzażach dużo rootsowej energii, która bierze się z natury. Są tu połamane groove'y i nieoczywiste fuzje instrumentów, wprowadzające w taneczny trans lub błogi stan. "Różnorodność, szczerość i głęboki las" – dodaje Wiktor Szczygieł czyli Sw@da. To on czuwał nad całością, łącząc wokal i teksty Karoliny oraz nagrania instrumentalistów ze Spółki, która tworzy i koncertuje z Cichą: Patrycji Betley, Karoliny Matuszkiewicz oraz Mateusza Szemraja.

"SAD" to metafizyka podlaskiej lokalności pełnej niesamowitych zderzeń i kontrastów. To metafizyka krańca świata, którą Wiesław Szumiński fotografuje w swoim cyklu „Pochwała prowincji”. Część tych zdjęć wizualnie dopełnia muzyczny SAD. Widać na nich jeszcze region takim, jaki odchodzi właśnie w zapomnienie.
W albumie słuchacze wyłapią niejedno odniesienie do wojny w Ukrainie, oczywiście nie brakuje też inspiracji kulturą tradycyjną i nawiązujących do niej cytatów, choć płyta jest w pełni autorska. Wiktor Szczygieł – Sw@da – przyznaje, że fascynują go ludowe utwory taneczne, charakter muzyki ludowej i znaczenie tanecznej muzyki dla młodych ludzi sprzed kilku wieków. Jakiego rodzaju było to przeżycie? Czy było w nim coś z ekstazy? Karolina Cicha „oswaja muzykę tradycyjną przez przezywanie jej”. Jej wypowiedzi często są odbiciem przeżyć zawartych w melodii, pieśni.

„W sensie pomysłu na brzmienie, na muzyczną konstrukcję to intrygujące spotkanie artystów z – pozornie może – odległych od siebie dźwiękowych przestrzeni, zarazem jednak bliskich sobie jeśli chodzi o fascynacje, a przy okazji artystów o podobnej wrażliwości. Mocno swe piętno odciska na tym krążku tragizm czasów wojny, dziejącej się tuż za progiem, co z perspektywy podlaskiej nie jest już absolutnie żadną metaforą, raczej ponurym opisem rzeczywistości.” (Tomasz Janas – Radiowe Centrum Kultury Ludowej)

  1. Powrót do kolorów
  2. Xylopolis
  3. Żył jeden ojciec na świecie
  4. Sira sira djezveler
  5. Oj ty rzeko
  6. PKS do Gródka
  7. Wiśniowy sad
  8. Wojennyj korabel
  9. Wszyscy są wybrani
  10. Śpij mój synu, śpij ma córko
  11. Obcowanie
  12. Bez drugiego głosu
skład:
Karolina Cicha – śpiew, akordeon, muzyka i aranżacje
Wiktor Szczygieł "Sw@da" – sample, synteza, produkcja muzyczna
Patrycja Betley – instrumenty perkusyjne
Karolina Matuszkiewicz – śpiew, kemancze, fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz
Mateusz Szemraj – ud, saz, rubab, cymbały

oraz:
Dawid Borowski – skrzypce (2)
Zbyszek "Zibi" Rusiłowicz – cymbały (2)
Emilia Raiter – głos z megafonu (8)