logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

CHŁOPI - WESELE BORYNY
Wydawca: Fundacja Muzyka Zakorzeniona

  Jak mogła brzmieć muzyka łowickiej wsi w czasach opisanych przez Władysława Reymonta w powieści “Chłopi”? Wykorzystując naszą wiedzę, doświadczenie i nagrania archiwalne, postanowiliśmy odtworzyć fragmenty wesela Boryny i zilustrować reymontowską narrację. Czy przełożona na współczesny język, wierna dawnym brzmieniom muzyka może zainteresować dzisiejszych słuchaczy?

"Punkt styczny "Chłopów i niniejszej płyty stanowi wesele – najpełniejsze i najbogatsze w zjawiska muzyczne wydarzenie dawnej wsi, w którym jak w soczewce skupia się cała lokalna kultura muzyczna, symboliczna i obyczajowa. Utrwalone przez Reymonta wesele Jagny i Macieja, jakkolwiek będące fikcją literacką, datować możemy na podstawie opisanych wydarzeń towarzyszących między końcem lat 70. XIX wieku, a pierwszą dekadą wieku XX. Te ramy czasowe znakomicie ujmują dwa opisy wiejskich wesel Księżaków – Oskara Kolberga oraz Henryka Świątkowskiego – które są dla tej płyty istotne. Repertuar pochodzi głównie z nagrań archiwalnych, dokumentujących wykonania i repertuar mieszkańców interesującego nas regionu z pierwszej połowy XX wieku." (dr hab. Tomasz Nowak)

"Wydaliśmy profesjonalnie zrealizowaną płytę, która pokazuje, jak muzyka łowicka mogła brzmieć w czasach Reymonta, kiedy na polską wieś nie dotarła jeszcze harmonia trzyrzędowa. Przed harmonią na w regionie łowickim królowały skrzypce, basy, bębenki. Repertuar zawarty na płycie pochodzi z trzech źródeł. To nagrania realizowane w latach 50. W ramach Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru. Drugie źródło to antologia pieśni Mariana Moskwy, trzecie – przekaz ustny muzykantów z regionu. Na albumie „Chłopi – wesele Boryny” znalazły się zarówno melodie obrzędowe, jak i taneczne. Z pewnością warto zwrócić uwagę na fakt, że zostały one zagrane i zaśpiewane przez młodych twórców i kontynuatorów muzyki tradycyjnej, którzy przywracają ją do żywego kontekstu. Chcieliśmy, by nagrania te były ubrane w kontekst. Dlatego poprosiliśmy dr. Hab. Tomasza Nowaka, muzykologa z Uniwersytetu Warszawskiego, by napisał tekst o łowickim weselu, o tym, jak koresponduje ono z nagraniami, które znalazły się na płycie oraz opisami wesela w książce Reymonta." (Piotr Baczewski)

Kapela Napięcie wykonuje muzykę regionu rawskiego i łowickiego oraz prowadzi warsztaty tańców tradycyjnych. Zespół inspiruje się ludowymi mistrzami tych regionów, między innymi Janem Lewandowskim, Franciszkiem Maradzieckim czy Andrzejem Leszczyńskim. Czerpiąc z ich wirtuozerii i swobody improwizacji przeprowadza słuchaczy i tancerzy przez całe spektrum polskich tańców - od rozmarzonych kujawiaków po ogniste mazurki. Poszukując nowych jakości brzmieniowych kapela sięga po historyczne instrumentarium z przełomu XVIII i XIX wieku.
Kapela Kożuch (dawniej Gęsty Kożuch Kurzu) istnieje od 2011 roku. O powstaniu kolektywu zdecydowała pasja do melodii z pogranicza dwóch regionów: łęczyckiego i łowickiego. To właśnie stamtąd wywodzą się muzyczni przewodnicy Kożucha – skrzypek, Tadeusz Kubiak oraz harmonista, Sławomir Czekalski. Ponadto w repertuarze zespołu można usłyszeć również melodie pochodzące z opoczyńskiego, sieradzkiego czy rawskiego.
Joanna Skowrońska, to etnolożka i śpiewaczka. Pochodzi z Ozorkowa. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce, głównie w Łęczyckim i na Dolnym Śląsku. Badania nad pieśniami obejmują zarówno nagrania terenowe, kwerendy archiwalne i źródłowe, rejestrację, a także działalność wydawniczą, warsztatową i koncertową. Autorka Archiwum Łęczyckiego i Pieśni z zeszytów . Obecnie skupia się na nauce śpiewu od wiejskich śpiewaczek i śpiewaków oraz na dokumentacji ostatnich już depozytariuszy tradycji.
Róża Martyna Grabowska, to śpiewaczka i skrzypaczka, muzycznie związana z regionem rawskim oraz regionem łowickim. Uczyła się m.in. u harmonisty Czesława Kocemby oraz z archiwalnych nagrań skrzypków, takich jak Stanisław Skiba, Jan Makowski czy Stanisław Klejnas. Swój repertuar śpiewaczy zawdzięcza w szczególności zbiorom rodzinnym, jak również nagraniom z udziałem Walerii Czubak oraz Marianny Woźniak.

  1. Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Drużby
  2. Napięcie - mazurek - Po kielichu
  3. Joanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk - Zawarujże panno młodo
  4. Napięcie - Zalotny
  5. Joanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Maria Stępień - A usiądźże Ty Marysiu
  6. Napięcie - Wirujący
  7. Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - marsz
  8. Róża Martyna Grabowska, Maria Stępień, Jakub Korona - A otwórzcie
  9. Joanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk - Pomalutku rozpletajcie
  10. Napięcie - Zamówiony
  11. Napięcie - kujawiak - Pod stołem
  12. Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Oj, wesele
  13. Joanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Joanna Stępień - Kołacz
  14. Kożuch - Od Klejnasa
  15. Joanna Skowrońska, Joanna Gancarczyk, Joanna Stepień - Dobranoc Ci panna młoda
  16. Róża Martyna Grabowska, Maria Stepień, Jakub Korona - oberki
  17. Róża Martyna Grabowska, Maria Stępień, Jakub Korona - A ja krzyczę
  18. Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Na czepek
  19. Kożuch - wiązanka
  20. Kożuch, Joanna Skowrońska, Róża Martyna Grabowska - Siedzi ptaszek na topoli
skład:
kapela Kożuch:
Joanna Gancarczyk – śpiew (1, 3, 5, 9, 12, 13, 15, 18), basy (14, 19)
Maria Stępień – skrzypce (1, 7, 12, 13, 14, 18, 19, 20), śpiew (5, 13, 14, 15, 18), basy (8, 16)
Marcin Lorenc – skrzypce (1, 7, 12, 20)
Jakub Korona – baraban (1,7, 8, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20), śpiew (14)

kapela Napięcie:
Łukasz Nizik - skrzypce (2, 4, 6, 10, 11)
Patryk Petersson - klarnet historyczny (2, 4, 6, 10)
Jakub Owczarek - basy (2, 4, 6, 10, 11)
Maria Nizik - baraban (2, 4, 10), bęben obręczowy (6)

Róża Martyna Grabowska - skrzypce (16, 17), basy (1, 7, 12, 18, 20) i śpiew (8, 17)
Joanna Skowrońska - śpiew (1,3, 5, 7, 9, 12, 13, 15, 18, 20)