logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

TULEJE
CICHE MIEJSCA

Wydawca: Gusstaff Records

  Gusstaff i muzyka ludowa? A dlaczego nie, szczególnie, gdy w takim wykonaniu. Z jednej strony pięknie minimalistycznym (kontrabas, perkusja, głos) a z drugiej radykalnym w brzmieniu. Tuleje, to jednak nie jest zespół stricte ludowy, ani tym bardziej folklorystyczny. To muzyka korzeni miejsca, w którym żyją, w ich bardzo autorskiej, współczesnej wersji.

Zespół Tuleje współtworzą Gosia Zagajewska, Ksawery Wójciński oraz Wojtek Kurek. Ich autorskie opracowanie muzyki ludowej ze wschodniej Wielkopolski przesiąknięte jest głębokim szacunkiem dla oryginalnego materiału, a jednocześnie daje wyraz ich subiektywnemu spojrzeniu na tradycję. Spojrzeniu odważnemu, pełnemu odniesień do jazzu, bluesa, muzyki dawnej, jak i swobodnej improwizacji. Repertuar powstał w oparciu o melodie ludowe z okolic Konina – z miejscowości Babiak, Kramsk i Osiek Wielki. Podstawę repertuaru stanowi tu zbiór „Folklor muzyczny z okolic Konina”. Jego inicjatorem jest Krzysztof Pydyński, muzykolog oraz dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej w Koninie. Publikacje te zawierają bogaty materiał muzyczny pochodzący z terenów dotychczas pomijanych przez badaczy. Właśnie do tych, wydawałoby się archaicznych, melodii Gosia Zagajewska napisała autorskie teksty, doskonale wpisujące się w ich klimat. Są one silnie inspirowane archaicznymi pieśniami, zarówno ich warstwą dźwiękową jak i słowną.

Artyści w unikatowy sposób łączą tradycję z nowoczesnością, pozwalając poezji współczesnej wybrzmieć z nieopisaną siłą, dzięki melodiom zachowanym na archiwalnych nagraniach. Twórcy wywodzący się przede wszystkim ze świata improwizacji i jazzu proponują nową, nieoczywistą i bezkompromisową reinterpretację muzyki tradycyjnej, nastrojem i brzmieniem luźno nawiązując do takich twórców jak Tom Waits czy Nick Cave. Aranżacje w dużej mierze oparte są na rytmie, transowości, zapętleniu, ale także na improwizacji, z której w znacznym stopniu wywodzi się tradycja wiejskiego muzykowania. W swej surowości te nowo powstałe kompozycje nawiązują bardzo mocno do muzyki ludowej, oddają jej swoisty hołd i wyrażają ogromny szacunek wobec źródła, z którego czerpią.

  1. Bylina (na podstawie pieśni „Teściowo sie cieszy” z miejscowości Babiak)
  2. Dziczka (na podstawie pieśni „Czemu żeś mnie, matuleńko, za mąż wydała” z miejscowości Osiek Wielki)
  3. Witułka (na podstawie pieśni „Dolino, dolino” z miejscowości Babiak)
  4. Ruta (na podstawie pieśni „Czymu nie uorzesz, Jasieńku” z miejscowości Kramsk)
  5. Paproć (na podstawie pieśni „Wyszła dziewczyna, wyszła jedyna” z miejscowości Babiak)
  6. Grzybnia (na podstawie pieśni „Sieczka nie uowies” z miejscowości Babiak)
  7. Wiśnia (na podstawie pieśni „Wyjechoł pan z chartami na pole” z miejscowości Babiak)
  8. Len (na podstawie pieśni „Jakżem sobie jechoł przez góry doliny ” z miejscowości Osiek Wielki)
skład:
Gosia Zagajewska - śpiew, teksty
Ksawery Wójciński - kontrabas
Wojtek Kurek - perkusja