logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

PRZEMYSŁAW STRĄCZEK
CULTURAL CONCEPT

Wydawca: Music Corner Records / Voicemusic

  Przemysław Strączek konsekwentnie realizuje projekty międzykulturowe z muzykami z różnych regionów globu w myśl idei, że twórcze i kreatywne działania muzyczne zbliżają ludzi nawet z odległych zakątków świata. Jego najnowsza płyta "Cultural Concept" jest wynikiem wieloletniej współpracy muzyków z Polski, Senegalu, Tajwanu i Kolumbii. Jest kolejną próbą połączenia współczesnego jazzu z elementami tradycyjnej muzyki etnicznej, w której każdy muzyk ma własną przestrzeń do wyrażania swojej tożsamości i swobodnej ekspresji. Tworzenie programu na płytę odbywało się w warunkach totalnego lockdownu podczas pandemii przy zamkniętych granicach. W tym kontekście album stał się swoistym manifestem wolności i przekraczania pewnych barier w dążeniu do osiągnięcia nowej jakości.
"Cultural Concept" to koncepcja łącząca elementy etniczne różnych krajów w sferze muzyki opartej na improwizacji, elementach jazzu i muzyki etno, w której każdy muzyk ma własną przestrzeń do swobodnej ekspresji. Międzykulturowa formacja prezentuje muzykę napisaną na etniczne instrumentarium, do których należą: mongolski matoquin, afrykańska kora, azjatyckie erhu, kolumbijskie instrumenty perkusyjne. Muzycy grający na egzotycznych instrumentach pojawią się w towarzystwie polskich instrumentalistów jazzowych.

"Materiał zarejestrowany na płycie Cultural Concept jest wynikiem kilkuletniej współpracy lidera z poszczególnymi muzykami, którzy w różnych konfiguracjach wspierali go na scenie. Uprzednie wypracowanie kierunku współpracy podczas występów na żywo było kluczowym elementem projektu z uwagi na całkowicie odmienne zaplecze kulturowe zaproszonych twórców. Dość powiedzieć, że reprezentują oni aż cztery kontynenty - Europę, Azję, Afrykę oraz Amerykę Południową. Należy podkreślić, że choć, jak wspomniałem, koncertowali w różnych zestawieniach, dla lidera stanowią pełnoprawny zespół, a nie grupę okazjonalnie zapraszanych gości.
Obok typowych dla jazzu środków wyrazu odnajdujemy tutaj szereg etnicznych instrumentów o specyficznym brzmieniu, utrudniającym proste połączenia. Wielkie uznanie należy się Strączkowi za to, jak płynnie korzysta z tego bogactwa, nie bojąc się eksperymentować ze stylistyką. Znakomicie słychać to w Imaginarium, gdzie zestawił tradycyjne dźwięki z elektrycznymi, nadając melodii, zwłaszcza w solówkach, drapieżny charakter. Utwór wypełnia dodatkowo wokal Diebaté w języku mandingue, myląc całkowicie tropy klasyfikacyjne. Kiedy dodać, że poprzedza go utwór o swojsko brzmiącym tytule Slavic March, a album kończy napisana przez Senegalczyka, oparta na rytmie bębna, kompozycja Sankoi, otrzymujemy prawdziwy kulturowy galimatias. Ideą autora było właśnie zerwanie z prostym szufladkowaniem i stworzenie uniwersalnego języka, w którym wszyscy artyści, niezależnie od ich dziedzictwa, będą czuli się swobodnie."
(Jakub Krukowski, JazzPress)

  1. Sphere Frequencies
  2. Around the Stone
  3. Connections
  4. Slavic March
  5. Imaginarium
  6. Brak
  7. Improvisation
  8. Sankoi
skład:
Przemysław Strączek – gitara, kompozycje
Kandara Diebate (Senegal)– kora, śpiew
Chiao-Hua Chang (Tajwan)– erhu, matoquin, śpiew
Marcin Kaletka – saksofon sopranowy i tenorowy
Maciej Kitajewski – gitara basowa, kontrabas
Edilson Sanchez-Moyano (Kolumbia) – instrumenty perkusyjne, bęben kolumbijski allegre
Patryk Dobosz – perkusja