logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2023
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2022  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MILO ENSEMBLE FEAT. DAVE DOUGLAS
D'EN DIA EN DIA

Wydawca: MILO Records

  [...]
Żydzi sefardyjscy przez wieki wytworzyli odrębną kulturę, obyczaje, stroje a także muzykę. Zasadniczy jej trzon korzeniami sięga do średniowiecznej muzyki Żydów hiszpańskich i portugalskich (z wpływami arabskimi i cygańskimi, a także dworskiej i ludowej muzyki iberyjskich chrześcijan). Silna rytmiczność tej muzyki to wielowiekowy wpływ arabski. Z kolei od Hiszpanów muzyka ta przejęła upodobanie do romansów, balladowych narracyjnych pieśni, melodii i tańców ulicy. Gdy Sefardyjczycy rozproszyli się w basenie Morza Śródziemnego ich muzyka nasiąknęła również tradycjami muzyki ludowej nowych narodów,wśród których przyszło im żyć - Włochów, bałkańskich Słowian, Turków, Greków. Zwłaszcza z Grecji późniejsza muzyka sefardyjska przejęła charakterystyczne tony i półtony. Nabrała tym samym szczególnego, orientalnego koloru. W muzyce tej używa się też charakterystycznych dla tych regionów instrumentów.

Muzyka sefardyjska charakteryzuje się typową dla południowej Europy szlachetnością dźwięku, lekkością, śpiewnością, poetyckością, emocjonalnością i mistycyzmem. Jej formą jest przede wszystkim pieśń, zwłaszcza liryczna ballada, na ogół zachwycająca piękną melodią. Pieśni te najczęściej były śpiewane w kręgu rodzinnym. Badacze zwracają uwagę, że w tekstach pieśni sefardyjskich często można znaleźć opisy przeżyć kobiet (miłość, smutek, nostalgia, kołysanki, pieśni weselne, żałobne, świąteczne, "pieśni stołu") "bo to właśnie kobiety przechowywały tradycje i przekazywały je w taki sposób, jak to się zwykle dzieje w kulturach ludowych, czyli drogą ustną" (Aleksandra Szady w "Folk24.pl").

Dr Jarosław Sellin (fragment wstępu do płyty)

  1. Isidoro
  2. Kouklaki Mou
  3. Kondja Mia
  4. Yo Era Ninya
  5. La Komida
  6. D'en dia en dia
  7. Yedi Kule
  8. Sien Drahmas
  9. Alevanta Jaco
  10. Isodoro Epilog
skład:
Masha Natanson - vocals, violin, percussion
Misza Kinsner - sax baryton, percussion, voice
Bartosz Smorągiewicz - sakskofony (sopran, tenor), nan xiao, duduk, voice
Mateusz Szemraj - oud, dulcimer
Adeb Chamoun - darabouka, riq, daf, vocals, percussion
Jacek Gładkowski - space
Milo Kurtis - leader, clarinet, djembe, vocals, gongs, percussion

gościnnie:
Dave Douglas - trumpet
Kayah - vocals, percussion (3, 5, 9)
Arad Emamgholi - daf (3, 7, 9)
Wojciech Waglewski - guitar, dobro (4, 9)
Leszek Możdżer - harmonium (3, 5, 9)
Tadeusz Sudnik - electronics