logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2022
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2021  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

MICHAŁ GÓRCZYŃSKI
REGIONS

Wydawca: Bôłt Records / Unzipped Fly Records

  "Krainy. Opracowania polskiej muzyki ludowej na klarnet kontrabasowy”, to próba połączenia doświadczeń współczesnej instrumentalistyki z bogatą tradycją wykonawstwa ludowego. Niejednoznaczność rytmiczna z tym co pulsujące, dysonans i techniki współczesne z tym co równie ciekawe – jedyne w swoim rodzaju prowadzenie rozstrojonej, rozedrganej frazy ludowej. Jasne, pozytywne melodie zdekonstruowane na potrzeby idei mają za zadanie nieść inne emocje, niespotykane w muzyce tradycyjnej. Z jednej strony różne światy, z drugiej niezwykły dialog tego co żywiołowe, intuicyjne z tym co konceptualne, formalne. Z wybranych trzech regionów Polski – Lubelszczyzny, radomskiego i rzeszowskiego – budowany jest materiał zatytułowany „Krainy”. Jego główną cechą, wiodącą ideą jest produkowanie, komponowanie bazy dźwiękowej tak aby głos solowy klarnetu kontrabasowego miał pełnej swobody przestrzeń do improwizacji i reinterpretacji tematów ludowych.

Michał Górczyński - kompozytor, pedagog, solista i kameralista. Współzałożyciel Kwartludium  - zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Autor muzyki do spektakli teatralnych, filmów. Autor koncepcji „muzyka do języków” polegającej na tworzeniu muzyki do różnych języków świata. Od kilku lat specjalizuje się w grze na klarnecie kontrabasowym realizując repertuar muzyki współczesnej, klasycznej, etnicznej i improwizowanej.

"Na albumie „RegionsMichał Górczyński łączy wszystkie swoje doświadczenia - grając muzykę ludową w pojedynkę, czasem brzmi jakby w studiu siedział nie jeden klarnecista, ale orkiestra (...) Punkt wyjścia to materiał znaleziony w „Pieśniach Ludu PolskiegoOskara Kolberga. Wcześniej Górczyński eksplorował tę tematykę w „Polskim Radykalnym Śpiewniku”, a premierowo prezentował materiał podczas cyklu Firlej Online. Na „Regions” podąża tropem Radical Polish Culture: jest polska kultura, muzyka współczesna, tradycyjna, ale i grana radykalnie. Kontrabasista filtruje ją przez swój oryginalny i nieszablonowy język, rozwijając techniki wykonawcze, ale i nawiązując do cyklu „Muzyka do języków”, w którym pisze muzykę do m.in. języka japońskiego, indonezyjskiego czy irańskiego.
Tytułowe regiony wybrał trzy: lubelskie, radomskie i rzeszowskie. Utwory na płycie są enigmatyczne oznaczone kolejnymi numerami – dokładnie odnajdą je najwięksi zapaleńcy. Górczyński przemierza polski krajobraz muzyki tradycyjnej z klarnetem kontrabasowym, który traktuje niestandardowo, konstruując wyraziste, smoliste i ciężkie brzmienie, jakże inne od wydawałoby się powszechnie znanych zwyczajowo lekkich ludowych interpretacji. Zanurzenie w regionalizmy ma wymiar mroczny, wolne tempo, czasem przypomina jego grę w Bastardzie (...)
Górczyński momentami przypomina zespół, zaskakuje bogatą strukturą brzmieniową klarnetu kontrabasowego. „Regions” unaocznia jak bardzo oryginalny i na swój sposób osobny muzyk na nowo spogląda na polską ludowość. Motywy ludowe pokazuje w odświeżającym świetle, podkreślając to, z czym wielu do dziś ma problem: że muzyka współczesna z ludową może iść w parze, a jedna z dorobku drugiej twórczo korzystać."
(Jakub Knera, PR)

  1. Lubelskie 504
  2. Radomskie 292
  3. Lubelskie 89
  4. Rzeszowskie 191
  5. Lubelskie 133
  6. Lubelskie oczepinowe
  7. Radomskie 265
  8. Rzeszowskie 137
  9. Radomskie 213
  10. Rzeszowskie 172
  11. Rzeszowskie 84
  12. Radomskie 277
skład:
Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy, kompozycje