logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

OLS
WIDMA

Wydawca: Pagan Records

  Muzyka pogańskich wierzeń i rytualnych rytmów, straszydeł z bagien, naturalizmu i plemiennych zaśpiewów. Muzyka dawnych, czarno-białych światów okrytych mgłą i skąpanych cieniem nieprzepuszczających światła drzew.

"Widma" to już trzeci album jednoosobowego projektu Ols, obracającego się w klimatach atmosferycznego dark-neofolku, za którym stoi Anna Maria Oskierko. Muzyka Ols bazuje na wielogłosowych harmoniach wokalnych, których dopełnienie stanowią partie instrumentalne budujące rytualny i hipnotyczny charakter. Najczęściej opisywana jest jako neofolk, ale konkretny gatunek jest trudny do zdefiniowania, ponieważ można tu odnaleźć elementy przeróżnych gatunków – od folku, przez hipnotyzujące kołysanki, niepokojące rytualne zaśpiewy, utwory bliskie neofolkowym balladom, aż po fragmenty inspirowane atmosferycznym black metalem.

"Na swoim trzecim krążku Anna Maria Oskierko jest niczym szeptucha, choć poprzez konotacje z mrokiem i atmosferą niebezpieczeństwa gęsto otaczającą słuchacza, chyba lepiej pasuje, że Oskierko jest niczym wiedźma w ciemnym lesie odprawiająca swoje magie i czary poprzez nawiązujące do rytualnych obrzędów śpiewy. Demonizm i satanizm, to może za dużo powiedziane, ale bez wątpienia czuć tu naturalizm i świat pradawnych wierzeń. Tym bardziej, że Oskierko do tworzenia swojej muzyki używa instrumentarium dawnego: od bębenków, tamburyna czy dzwoneczków, poprzez flety, akustyczne gitary, pianino czy ciągnące się, nieomal ambientowe klawisze. Zdarza się, że się pojawia się prąd, bo w „Ukojeniu” wybucha nawet solo na gitarze elektrycznej, ale robotę robią przede wszystkim wokalne harmonie, raz liryczne i sielskie, innym razem złowrogie niczym rzucane przez czarownicę przekleństwo, hipnotyzujące kołysanki, a wreszcie i modlitewne recytacje. Czasem jest to śpiew z warstwą tekstową, innym razem głos robi za jeden z instrumentów malując tła. (...) jakaś poczwara skrzeczy gdzieś w oddali między drzewami. Wiatr świszcze, szumią liście. Czuć horrorem. Te pozamuzyczne dźwięki kapitalnie budują świat z „Widma”. Mroczny neofolk sączy się niespiesznie niczym jakaś skąpana w ciemności ballada i osacza. 
„Widma” to świat wiedźm, upiorów, rytuałów i dziewiczych lasów. Słowiańszczyzny z czasów chat okrytych strzechą."

(Grzegorz Bryk, magazyngitarzysta.pl)

  1. Widma
  2. Starucha
  3. Siostry
  4. W ciemny las
  5. Ziarenko
  6. Drzewa dawno zmarły
  7. Ukojenie
  8. Pod lodem
skład:
Anna Maria Oskierko - muzyka, teksty, śpiew, instrumenty, produkcja