logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

BASTARDA
NIGUNIM

Wydawca: Multikulti Project

  "Nigunim" to już trzecia płyta trio Bastarda. Tym razem muzycy zajęli się chasydzkimi utworami religijnymi z XVIII wieku. Mowa o tytułowych nigunach – modlitewnych pieśniach nuconych bez słów. Pieśni o niebywałym ładunku emocjonalnym potrafią wyrazić zarówno głęboki smutek, jak i euforyczną radość. Niguny powstały w duchu tradycji, według której zakazane było używanie słów w części obrządku szabasowego, a jednocześnie świętujący mieli okazywać przeżywaną radość. Ich otwarta, melodyjna forma doskonale nadaje się jako podstawa do swobodnej improwizacji, co niezwykle kreatywnie wykorzystali muzycy Bastardy. Płyta została nagrana na żywo w studiu koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w ramach festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju".

"Rozwój Nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do „komnaty Boga”. Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształtowany już język zespołu.
Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrzmuzyczna, narracyjna siła Nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.”

(Miron Zajfert, dyrektor artystyczny festiwalu „Muzyka Wiary Muzyka Pokoju”)

Zespół Bastarda powołał do życia w roku 2016 klarnecista i kompozytor Paweł Szamburski. Towarzyszą mu wybitni instrumentaliści – wiolonczelista Tomasz Pokrzywiński oraz Michał Górczyński na klarnecie kontrabasowym. Artyści tworzą współczesne, bardzo osobiste wizje kompozycji z minionych epok. Improwizując wokół archaicznych melodii budują pomost łączący odległe w czasie światy muzyki, docierając do jej uniwersalnego, duchowego wymiaru. Tak jak na poprzednich albumach artyści przepuszczają źródłowy materiał przez pryzmat własnego języka muzycznego i bardzo różnych doświadczeń – od barokowych dokonań Pokrzywińskiego, między innymi w zespołach Arte dei Suonatori i Holland Baroque, po rozliczne wcielenia obu klarnecistów na współczesnej scenie improwizowanej i eksperymentalnej. Dla Szamburskiego i Górczyńskiego to już kolejne bliskie spotkanie z muzyką żydowską. Obaj są członkami kwartetu klarnetowego Ircha, udzielają się także w formacji Cukunft – niezwykle ważnych zespołów na scenie tak zwanej nowej muzyki żydowskiej.

  1. Emes
  2. Mame
  3. Leyaakov
  4. Achar
  5. Kulom
  6. Omar
  7. Amaver
  8. Modzitzer
  9. Ledovid
skład:
Paweł Szamburski - klarnet
Tomasz Pokrzywiński - wiolonczela
Michał Górczyński - klarnet kontrabasowy

gość specjalny:
Chór "Grochów", dyrygent: Maja Kłoskowska ("Ledovid")