logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2021
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2020  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

JULIA DOSZNA, ANTONI PILCH
GODNIE ŚWIĘTA

Wydawca: Fundacja „Memo”

  Płyta Julii Doszny i Antoniego Pilcha zatytułowana „Godnie święta”, której wydawcą jest Fundacja „Memo”. Nagrań dokonano w „Domu Ikon” w Nowicy w Beskidzie Niskim.

Julia Doszna pochodząca z Bielanki na Łemkowszczyźnie i pochodzący z Przemyśla Antoni Pilch, to duet szczególny. Spotkanie znanej łemkowskiej pieśniarki, która od lat popularyzuje kulturę Łemków, stworzyła zespół Wereteno, dokonała licznych nagrań płytowych i filmowych, koncertowała w kraju i na świecie oraz lutnisty, śpiewaka, pedagoga, animatora muzyki dawnej, założyciela zespołu Bractwa Lutni i Akademii Tradycji, to ciekawe i cenne połączenie ludowej tradycji i jej szczególnego, staroruskiego rytu z estetyką odtwórców autentycznej muzyki dawnej, a także symboliczną dla tego obszaru muzyki lutnią.
Program wybrany przez oboje artystów na płytę „Godnie święta” zawiera siedemnaście zapomnianych pieśni i kolęd z pogranicza dawnej Polski: Nadsania między Sanokiem i Przemyślem, odnalezionych w zbiorach Oskara Kolberga, a także Lubelskiego, Zamojskiego i Przemyskiego ze zbiorów prof. Jerzego Bartmińskiego.

„Jest swoistym fenomenem fakt, że w pewnych miejscach i okolicach tradycja ludowa przechowała zwyczaj kolędowy w formie przedchrześcijańskiej. To nie tylko bezcenny zabytek naszego dziedzictwa, odzwierciedlający wielokulturowość dawnej Rzeczpospolitej, a wcześniej Ziem Ruskich, lecz także przykład pokojowego, bezkrwawego łączenia tradycji pogańskiej z następującym po niej chrześcijaństwem.
Monotematyczność późniejszych kolęd opiewających narodziny Dzieciątka Jezus w biednej szopie zastępuje niezwykłe bogactwo treści świata pogańskiego. Życzenia urodzaju, słońce, księżyc i deszcz jako żywioły sprzyjające płodności, inicjacyjne misteria prowadzące młodych do miłości i ślubu oraz niezwykle ciekawe kolędy łączące te dwa światy, gdzie żywioły składają hołd Matce Bożej, a sam Bóg jest oraczem dostarczającym chleba. Poezja najstarszych tekstów prezentuje wielką finezję, oszczędność i głębię mądrości. Melodie są proste, archaiczne, surowe, z motywami przypominającymi zwroty chorału, a także pieśni XVI- i XVII-wieczne. Częsta postać antyfonalna pieśni świadczy o tym, że były one własnością całej wspólnoty i śpiewano je ze świadomością ich magicznej, sprawczej siły.
Źródłem naszych studiów są przede wszystkim zapisy prof. Jerzego Bartmińskiego oraz tom 35 Przemyskie. Dzieła wszystkie Oskara Kolberga. Język tych kolęd – raz polski, raz rusiński – świadczy nie tyle o przynależności narodowej używających go kolędników, co o wspólnym środku komunikacji naszych przodków często określających język jako swój, tutejszy.”
(Antoni Pilch)

  1. Nowe lato, szczodre lato
  2. Pośród ogródańka rośnie jabłonańka
  3. Na dunaj Maryś, rano po wodę, na dunaj
  4. Na zielonej łące
  5. Prała  Kasiunia szołkowe chusty w dunaju
  6. Najświętsza Panienka
  7. Szczodry wieczór
  8. Po kolędzie omnes ad vos
  9. Hej, hej lelija
  10. Swiata Kataryna
  11. Oj rano, rano
  12. A z pid Beskida
  13. A w horodeńku
  14. Pasła Kasuni
  15. Hory mytene
  16. Hej lilija, po sadu chodyła
  17. Preczystaja Diwa
skład:
Julia Doszna - śpiew
Antoni Pilch - śpiew, lutnia