logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2018  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

ORKIESTRA JEDNEJ GÓRY MATRAGONA
ANARTI

Wydawca: deBies

  ANARTI - muzyka zaginionego świata

"Anarti" to plemię celtyckie, które w górnym dorzeczu Sanu, osiedliło się już ok. IV w. p.n.e., prawdopodobnie wędrując z okolic rzeki Cisy. Według Ptolomeusza Anartowie zajmowali głównie Dację, czyli pn.-zach. Rumunię.

Matragona inspirację dla najnowszego swojego programu odnalazła w zaginionym świecie Celtów znad rodzimej rzeki. To tutaj, nad Sanem, znaleziono najstarszą złotą monetę Celtów w Polsce. Przeszła m.in. przez ręce ojca lidera grupy - złotnika, który oszczędził jej płomienia. Po latach temat Celtów wrócił w związku z kolejnymi odkryciami ich śladów nad Sanem (m.in.badania wzniesień Horodyszcza i Horodnej).

Matragonę zainspirował więc zaginiony świat Anartów, którego muzyki można dziś jedynie nasłuchiwać w szumie rwącej, wartkiej rzeki San* i bujnej przyrodzie - z potomkami drzew świętych gajów, na wyniosłych wzgórzach ze śladami świątyń i kurhanów.

Muzyka Matragony odległa jest od nurtu muzyki określanej dziś jako "celtycka". Rekonstrukcja starożytnej muzyki Anartów byłaby niemożliwa. Pozostała więc kreacja zapomnianego świata, który chcą przywołać muzycy Matragony. W nowym programie Orkiestry Jednej Góry można odnaleźć nawiązania do celtyckich wątków – w sposób nieoczywisty: poprzez tytuły, wyśnione obrazy, przywołane mity czy instrumenty (brzmienie cytr, fletów czy średniowiecznej harfy).

* nazwa rzeki 'San' ma w języku Celtów znaczenie: "wartki, bystry strumień"

  1. Anarti    6:24
  2. Taniec słonny (Saltus Carpathians)    5:58
  3. Silva    2:26
  4. Taniec Anartów    1:36
  5. Fruu(ń!) (Farewells)    4:46
  6. Góra    4:12
  7. Skrzyluba    5:10
  8. Úllord    6:58
  9. Kalimby o poranku    4:06
  10. Camino    4:14
  11. Epillog: San    7:03
skład:
Malwina Zych-Oklejewicz - śpiew, harfa gotycka, psalterium, klawesy
Ewa Wojtyńska-Kiczorowska - skrzypce, kalimba
Jacek Dusznik - tabla, cajon, bębny obręczowe, tank drum, tongue drum, hang, marimbula, perkusja
Ernest Drelich - cymbały, darabuka, djembe, dzwonki, berimbau, kalimby
Maciej Harna - oud, lira korbowa, rawap, ukulele, angklungi, donice, ćwierkadła
Jakub Kowalewicz - gitara, rawap (improwizacja 2), gitara barytonowa, fretless bass
Konrad Oklejewicz - flet, flety podłużne, bansuri (solo 3, 11), kalimba, głos

gościnnie:
Michal Smetanka (Słowacja) - fujara detwiańska (2)
Marcin Stachowicz (Matragona) - electronic soundscapes (11)
Filip Ziarko - electronic soundscapes (11)
Anna Oklejewicz - wiolonczela (10)

chórek (10):
Gabriela Kaźmierczyk, Katarzyna Kicak, Oliwia Kotlarczyk, Oliwia Pastuszczak, Adrianna Penar, Kamila Wróbel, Weronika Zygar

ponadto:
śpiewające rury, misy stalowe, misy tybetańskie (11), czuryngi

oraz chór świerszczy w Brutowcach