logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2018  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

ORKIESTRA CZASÓW ZARAZY
STIL POLONAISE

Wydawca: Ayros

  Płyta "Stil Polonaise" zawiera utwory pochodzące ze zbiorów Nilsa Denckera, szwedzkiego muzykologa, badającego w latach 30. XX wieku archiwa w Polsce i innych krajach bałtyckich. Kopie archiwów wykonane przez Denckera uratowały przed zapomnieniem bezcenne utwory w stylu polskim, z których znacząca część wykonywana była na prawie zapomnianych już dzisiaj koźle polskim i koźle wielkim.

Kolekcja J. H. Dahlhoffa jest największym zbiorem XVIII wiecznej, tanecznej muzyki popularnej w krajach niemieckojęzycznych. Johann Heinrich Dahlhoff (1704-1764) był wiejskim muzykiem, prawdopodobnie skrzypkiem, z westfalskiej wioski Dniker. Tym co zwraca uwagę w zbiorze Dahlhoffa jest pokaźna liczba Polonezów (org. Polonoise) i Tańców Polskich (Polnischer Tanz). Wraz z Menuetani i Tańcami Niemieckimi stanowiły one podstawę repertuaru tamtejszych muzykantów.

Polonezy ze zbioru J. H. Dahlhoffa (i tylko one) zostały skopiowane przez Nielsa Denckera (1887-1963), szwedzkiego badacza folkloru, pracownika Åsa folkhögskola w Sköldinge. W swojej pracy badawczej zajmował się on głównie muzyką tradycyjną. Dokonywał nagrań repertuaru muzyków wiejskich. Dencker, świadomy polskich źródeł muzyki szwedzkiej, w latach 1931-32, dokonał szeroko zakrojonej kwerendy archiwów muzycznych na terenach (historycznej) Rzeczpospolitej oraz państw związanych z nią więzami kulturowymi bądź lennymi, jak Inflanty, Gdańsk, Prusy Książęce, Pomorze, Meklemburgia.
Oryginalne (w tym polskie) zapisy nutowe, których kopie sporządził Dencker zostały utracone w toku działań wojennych. Dotyczy to też manuskryptu Ms 4023. Według posiadanej wiedzy, jedynym śladem po powyższym zbiorze jest kopia wszystkich Tańców Polskich wykonana przez szwedzkiego badacza, dostępna obecnie w zbiorach szwedzkich. Notatki Denckera więc, stanowią obecnie unikalne świadectwa nieznanych polskich, bądź inspirowanych polskim idiomem, tańców i melodii.

  1. J. H. Dahlhof: 79 Polonoise nach Blitz, 43 Polonoise, 45 Polonoise Tantz
  2. Ms 4023 from Gdańsk: Tanic 124, Tanic 64
  3. Ms 4023: Tanic 128, Tanic 102
  4. Ms 4023: Tanic 153, Tanic 123, Tanic 105
  5. Ms 4023: Tanic 45, Tanic 108
  6. Ms 4023: Tanic 134, Tanic 119
  7. Ms 4023: Tanic 122
  8. Ms 4023: Tanic 103, Tanic 132
  9. Ms 4023: Tanic 120, Tanic 88
  10. Ms 4023: Tanic 97, Tanic 126
  11. Ms 4023: Tanic 121, Tanic 127
  12. Johann Heinrich Dahlhof: 66 Polonaise, 102 Polonaise, 126 Polonaise
skład:
Paweł Iwaszkiewicz - Flute
Witek Broda - Violin
Piotr Wawreniuk - Trombone
Maciej Kaziński - Gamba
Mirosław Feldgebel - Harpsichord
Olena Yeremienko - Violin​