logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2018  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

BLACKFACE FAMILY
AFRICAN DRUMS

Wydawca: 1000Herz Records

  Piosenki BlackFace Family są punktem kulminacyjnym dyskotek w klubach Mzuzu, w betonowych wnętrzach, udekorowanych tylko mirror balls u sufitu. Może wydawać się eklektyczna, ale z elementów hip-hopu, dancehall’u, reggae, rnb, afro-popu, kwaito house’u i wielu innych zespół utkał lokalny, rozpoznawalny styl kukaning’inako - co znaczy spod góry Kaningina.

Styl ten jest uosobieniem afrykańskiej fascynacji cyfrowymi mediami i technologiami, żonglerką zachodnimi i afrykańskimi konwencjami. Niemal postmodernistyczny, ale przecież ma zupełnie inne korzenie. Tworzy to oryginalną mieszankę nastrojów - w jednej chwili nakładają się na siebie luz, relaks i rozmarzenie, taneczny amok, kampowe przestylizowanie i hiphopowe zaangażowanie społeczne.

Twiggy, odpowiedzialny za większość bitów, jest uważany za najważniejszego producenta muzyki klubowej z północy Malawi. Zespół tworzy z dwoma braćmi - czyli wokalistami Jah Facem i Sparrowem, wspomaganymi przez Kritique’a. Łączą oni malawijskie zamiłowanie do wielogłosowych melodii z przefiltrowanymi przez afrykańską wrażliwość stylizacjami rap i raga.

Teksty wyśpiewywane w mieszance angielskiego, chitumbuka i chichewa to mozaika przedstawiająca świat młodych ludzi z Malawi. Jest w nich miłość (czasami jako wynik magii erotycznej, jak w "Chigolo muleke"), są markowe ciuchy i gadżety (albo tylko ich pożądanie, jak w "High Life"), antyrasistowska i zjednoczeniowa polityka ("African Drums"), zmaganie z biedą ("Ghetto Gyals") a przede wszystkim taniec w dużej ilości i przy każdej okazji ("Manganje", "Holiday").

Całość zadziwia, jeśli zdamy sobie sprawę, że do stworzenia tego wielowarstwowego zbioru piosenek, artyści mieli do dyspozycji jeden stary mikrofon, głośniki hi-fi do wieży stereofonicznej, stacjonarny komputer z przestarzałymi wersjami programów i pół-sprawny mikser.

Specjalne miejsce zajmuje okładka, której pierwszą wersję stworzył zespół, a do finalnego efektu przeprojektowała ją polsko-wietnamska artystka Thuy Doung 'Sara' Dang z udziałem Piotra Dang-Cichockiego, podpisującego się pod remasteringiem i koncepcją całej serii.

  1. Old Xul
  2. Motokala
  3. Chigolo Muleke
  4. African Drums
  5. High Life
  6. Ghetto Gyals ft. Apple Wyn
  7. Manganje ft. OB Virus
  8. Lululu
  9. Amaitha
  10. Mayi Boza ft. Apple Wyn
  11. Hosiday ft. Materrorist
skład:
Muzyka, teksty, produkcja: Sparrow, Twiggy, Jah Face and Kritique
Remastering: Piotr Dang