logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2018
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2017  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAPELA JANA KMITY I LIPCÓW

  Bohaterowie niniejszej płyty: skrzypek Jan Kmita, harmonista Tadeusz Lipiec, barabanista Marian Lipiec oraz śpiewaczki Zofia Kucharczyk i Maria Pęzik, pochodzą z tej części Radomskiego, która w ubiegłym wieku wręcz obfitowała w genialnych muzykantów. Jeszcze dziś indywidualności muzyczne mieszkające we wsiach "na północ pod Przysuchy" (Radomskie) skupiają na sobie uwagę etnografów, etnomuzykologów oraz niezliczonej rzeszy miłośników tradycyjnej muzyki wiejskiej. Wartość mieszkających w tym regionie osobowości muzycznych polega nie tylko na ich niewątpliwym talencie, ale również a może przede wszystkim na znajomości dawnego repertuaru zarówno instrumentalnego jaki i wokalnego.

Powstaniu płyty Kapeli Jana Kmity i Lipców przyświecała przede wszystkim idea utrwalenia przynajmniej niewielkiego fragmentu z bogatego wachlarza tradycyjnych melodii, granych i śpiewanych w okolicach miejsc zamieszkania muzykantów: Przystałowic Małych i Wygnanowa. Wydawnictwo, którego pomysłodawczynią jest Ilona Jaroszek - Dyrektor Muzeum Wsi Radomskiej, powstało również w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na tradycyjną muzykę Radomskiego w formie płytowej.

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie odzwierciedla, z konieczności w sposób wybiórczy, przebieg obrzędu weselnego od strony muzycznej. Taki a nie inny "temat przewodni" płyty został podyktowany w głównej mierze wyjątkowo ważną rolą jaką odgrywała muzyka w trakcie tej uroczystości, określając poszczególne jej etapy i decydując o ich przebiegu. Co więcej, życie "zawodowego" muzykanta obracało się zasadniczo właśnie wokół wesel, wpływając tym samym na podstawę granego przez niego repertuaru.

Schemat wesela zobrazowany jest na płycie poprzez wybrane pieśni weselne ułożone w kolejności odwzorowującej naturalny porządek obrzędu. Są wśród nich pieśni śpiewane przez ślubem (3-6), po ślubie, ale jeszcze przed rozpoczęciem zabawy (7, 8) oraz przy oczepinach (9-17). Poszczególne zwrotki, podobnie jak to miało miejsce w naturalnym kontekście, przeplatają się z grą kapeli. Melodie taneczne to, poza jednym wyjątkiem (11) oberki, w części przypadków wzbogacone śpiewem (9, 12, 19, 20, 23). [...]

  1. Oberek Wachowicza
  2. Oberek Stasia Niewidomego
  3. Na dzień dobry
  4. Na błogosławieństwo
  5. Na wyprowadziny
  6. W drodze do kościoła
  7. W drodze z kościoła
  8. Powitanie chlebem i solą
  9. Oberek Janka Latosa
  10. Oberek Jana Kmity
  11. Polka Michałowa
  12. Oberek Wieśki Gromadzkiej
  13. Na rozpoczęcie oczepin
  14. Niechaj bedzie pochwalóny
  15. U moji mamy rodzóny
  16. Coz to za lescyna?
  17. Do przewiązania wstónski do skrzypców
  18. Oberek Tadeusza Lipca
  19. Oberek od Przystałowic
  20. Oberek Staśka Piejaka
  21. Oberek Witosa
  22. Oberek Janka Danisa
  23. Oberek Mariana Lipca