logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2020
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2019  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

SILENT WITNESS
Wydawca: Gig Ant

  Silent Witness, to otwarty projekt solowy Radka "Bonda" Bednarza, który jako główny kompozytor, aranżer i producent zaprasza do współpracy artystów z całego świata napotkanych na swojej drodze...

"Jesienią 2019 roku ukazał się pierwszy album międzynarodowej grupy Silent Witness, założonej przez Radka „Bonda” Bednarza – muzyka, producenta, twórcy międzynarodowej platformy artystycznej i festiwalu Eklektik Session, a także lidera tria Hang Em High oraz wrocławskiego zespołu Miloopa. W składzie mamy też Japonkę Mieko Miyazaki – wirtuozkę grającą na tradycyjnym instrumencie koto. Mieko występowała np. przed parą cesarską Japonii. Została także uhonorowana najwyższym wyróżnieniem przyznawanym przez krajową stację radiową NHK-FM, a Fundacja Japońska wybrała ją na reprezentantkę kraju podczas międzynarodowych wydarzeń kulturalnych. Loup Barrow z kolei znany jest z gry na cristal baschet – ostatnim polifonicznym instrumencie wynalezionym w XX wieku w Paryżu. Barrow lubi sięgać po bardzo rzadkie instrumenty, w tym wspomniany już 6-oktawowy cristal baschet oraz 31⁄2-oktawową szklaną harfę, młotkowany dulcymer oraz chromatyczną mbiri i hang. (...)
Bond” wraz z przyjaciółmi zorganizował naprawdę niezwykłą podróż w postaci dziewięciu kompozycji, przedstawiających się jako swoiste safari, i nie chodzi tu o upolowanie słuchacza, który miałby na przykład ugrzęznąć w elektro-akustycznym trzęsawisku przesiąkniętym wpływami Dalekiego Wschodu, muzyki afrykańskiej czy jazzu. Silent Witness posiada wszystkie te wymienione składniki, ale przy zachowaniu świeżości i umiejętnym rozlokowaniu akcentów bez przekraczania cienkiej granicy banału. (...)
Silent Witness pasuje idealnie do światów reprezentowanych przez (wytwórnie) Glitterbeat, Crammed Discs czy Jazzland. Szkoda, że materiał Bonda, Miyazaki i Barrowa nie został specjalnie dostrzeżony choćby przez polskie media. „Bond” po raz kolejny udowodnił, że jego wizja muzyczna nie zna granic geograficznych ani stylistycznych i jest w oddaleniu od tego, co robią polscy muzycy sięgający po wątki etniczne, którzy w przeważającej większości ugrzęźli w granicach własnych ograniczeń."
(Łukasz Komła, nowamuzyka.pl)

Silent Witness”, to kooperatywa międzynarodowa, polsko-francusko-japońska i, choć mamy tu do czynienia z muzyką modelowo wręcz eklektyczną, zaledwie 42-minutowy album uderza swoją jednorodnością: formy i nastroju. Oczywiście, to, co słuchacza uwodzi od razu, to egzotyka: japońskiego chordofonu koto, tajemniczych organów kryształowych (cristal batchet), kalimby, fletu shakuhachi, skal wyśpiewywanych przez zjawiskową wokalistkę o pseudonimie Mood. Choć źródeł kompozycji (w większości samego Bonda) trzeba szukać w konkretnych kręgach kulturowych, nie jest to tzw. muzyka świata. Nie jest to także jazz (choć dużo tu swobodnej improwizacji), ani elektroniczny ambient (choć dużo tu wygenerowanych w komputerze abstrakcyjnych pejzaży i efektów perkusyjnych), ani „ambitny pop” (choć za taką piosenkę, jak "Eleven Moons" dała by się pewnie pociąć sama Björk). Wyobraźnia Bonda i jego przyjaciół podąża oryginalną ścieżką, co samo w sobie nie byłoby jeszcze specjalnym osiągnięciem, bo współczesna sce­na pełna jest uduchownionych oryginałów, gdyby nie efekt: otóż pomieszczenie, w którym rozbrzmiewa ta muzyka naprawdę rozświetla aura świętego spokoju." (Adam Domagała, Jazz Forum)

  1. Intoku
  2. Be Water My Friend
  3. Planetary Winds
  4. Beyond The Stars
  5. Flying Whales
  6. Eleven Moons
  7. Lost
  8. Paradise Loneliness
  9. Stream of Joy
skład:
Mieko Miyazaki - koto
Loup Barrow - hang, cristal baschet
Bond (Radek Bednarz) - kalimba, gitara basowa, instrumenty perkusyjne, elektronika

gościnnie:
Sebastian Studnitzky - trąbka
Igor Pietraszewski - shakuhachi, klarnet basowy
Alfred Vogel - perkusja
Samuel Rohrer - perkusja
Mood - śpiew