logo Wirtualne Gesle logo Wirtualne Gęśle 2019
główna
o gęślach
W Y N I K I
zasady głosowania
 
wspierają nas
kontakt
newsletter
historia
nagroda za rok:
  2022  
  2021  
  2020  
  2019  
  2018  
  2017  
  2016  
  2015  
  2014  
  2013  
  2012  
  2011  
  2010  
  2009  
  2008  
  2007  
  2006  
  2005  
  2004  
  2003  
pre-historia
  2002  
  2001  
Burza Braw
Współpraca
banerRCKL
banerNT
baner TOP100
rankingi
 WIRTU@LNE GĘŚLE 
  plebiscyt na folkową płytę roku 2018  
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły

KAPELA KOŁBIELSKA Z CELESTYNOWA
KRAINY MUZYCZNE: KOŁBIELSKIE

Wydawca: Województwo Mazowieckie i Stowarzyszenie Akademia Łucznica

  Płyta Kapeli Kołbielskiej z Celestynowa, wydana w ramach serii "Krainy muzyczne", realizowanej przez Mazowiecki Szlak Tradycji. Autor i pomysłodawca serii: Mateusz Niwiński.

Współczesna Kołbielszczyzna, to kilkadziesiąt wiosek położonych około 40 kilometrów od Warszawy, w południowo-wschodniej części województwa mazowieckiego, w dorzeczu rzeki Świder, w przeszłości należących do parafii Kołbiel. W połowie XIX wieku Oskar Kolberg zaliczył ten obszar do Mazowsza Leśnego, nie wyodrębniając w żaden sposób okolic Kołbieli z szerokiego kręgu kultury tradycyjnej Mazowsza południowo-wschodniego, ale ten mikroregion znany jest też jako Mazowsze nad Świdrem. Ta nazwa promowana była przez etnografkę i choreografkę Grażynę Dąbrowską. To między innymi dzięki niej w II połowie XX wieku Kołbielszczyzna została uznana za oddzielny mikroregion etnograficzny. Przyczyniły się do tego jej badania nad tańcem, oraz akcje dokumentacji folkloru muzycznego i kultury materialnej. Jednym z kryteriów wytyczenia granic mikroregionu etnograficznego był wtedy zasięg występowania miejscowego stroju ludowego. Ale już zasięg kultury muzycznej tego regionu wykracza znacznie poza jego etnograficzne granice.

Kapela Kołbielska z Celestynowa jest współcześnie ostatnim reprezentantem niestylizowanej muzyki tanecznej z tzw. regionu kołbielskiego, jednym z ostatnich świadków muzykanckich tradycji tych stron. W skład kapeli wchodzą: Czesław Majewski (ur. 1927) - skrzypce, Stanisław Kąkolewski (ur. 1939) harmonia trzyrzędowa Radka" oraz Andrzej Powałka (ur. 1960) bęben obręczowy. Zespół w obecnym składzie istnieje od roku 1998, reaktywowany z inicjatywy Tadeusza Korybut-Daszkiewicza, przewodniczącego Celestynowskiego Towarzystwa Kulturalnego. Do roku 2002 grał w kapeli drugi skrzypek Aleksander Kurdej (1922-2002). Kapela już w trzyosobowym składzie, w 2005 roku zdobyła II miejsce w konkursie Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym. Dwaj najbardziej doświadczeni muzycy kapeli: pan Czesław i pan Stanisław, całe życie grali po weselach i zabawach, w różnych składach i konfiguracjach, współpracując z wieloma muzykantami tych okolic i są żywą historią muzyki tych stron. Ze Stanisławem Kąkolewskim grał także jego brat, skrzypek Jan Kąkolewski.
Charakterystyczną cechą muzyki tanecznej tej części Mazowsza jest jej rozdzielność od śpiewu. Pomimo tego, że niektóre z melodii ujawniają budowę mazurkową (nr 7, 11, 12, 14, 18), do tańca nie śpiewano. Jak wskazuje Grażyna Dąbrowska w swych opracowaniach tańców z Mazowsza, występuje tu szereg oberków o drobnym, tanecznym charakterze, wśród nich typ starszy, o dwuczęściowej formie (na płycie nr 16) i wiele nowszych, przeważnie trzyczęściowych, "miejskich" oberków komponowanych (nr 1, 13, 17, 19). Śpiew na Kołbielszczyźnie występował tradycyjnie raczej pomiędzy tańcami, np. podczas wesela „za stołami", a także podczas zupełnie innych okoliczności niezwiązanych z tańcem. Forma utworu nr 8 nie jest typowa dla dawniejszej tradycji wokalnej.
Charakterystyczna jest też duża ilość tańców miejskich, głównie komponowanych polek (nr 3, 10), a także typowo miejskich tang, walczyków, fokstrotów. Te „światowe" nowości napływały na Kołbielszczyznę w postaci wydań nutowych z pobliskiej Warszawy, a także za sprawą radia i płyt patefonowych. Już przed wojną działało w regionie wielu harmonistów, do których należał wspomniany wyżej Kowalczyk z Kołbieli, biegle czytających nuty i aplikujących miejski repertuar na wieś. W repertuarze miejscowych kapel występują także liczne tańce układowe takie jak drabant, owczarek, krakowiak, grywane w przerwach pomiędzy tańcami powszechnymi. Ciekawostką jest taniec kozak, powszechnie tańczony przed wojną na weselach głownie przez mężczyzn, będący pamiątką z carskiej armii, przywiezioną na Kołbielszczyznę przez rekrutów.
Zachowała się także pamięć starodawnego określenia „taniec" vel „tuniec", określającego melodię taneczną, bez rozróżnienia na jej rodzaj (nr 11). Nazwy niektórych melodii typu mazurkowego, na przykład powiślaki (nr 12), zawiślaki (nr 1), ujawniają ich pochodzenie z Powiśla, inaczej Urzecza, graniczącego z lesistym Polesiem, zwanym inaczej Borami. Natomiast w repertuarze kapeli nie występują mazurki jako odrębny gatunek, szeroko znany dawniej w regionie.
Na płycie znajdują się także dwie stare melodie związane z obrzędem weselnym, podgrywane śpiewaczkom w przerwach podczas obrzędu oczepin (nr 2, 9).

  1. Zawiślak
  2. Melodia na zakończenie wesela
  3. Polka pod gazem
  4. Oberek Dziadka Popisa
  5. Oberek Boryny
  6. Kozak
  7. Oberek kołbielski
  8. Przy dolinie, przy nizinie
  9. Melodia do oczepin
  10. Polka paskarka
  11. Oberek Stary jo se stary
  12. Powiślak
  13. Ober Kowalczyka
  14. Oberek śpiewany od Kołbieli
  15. Krakowiak
  16. Oberek weselny
  17. Oberek od Radzynia
  18. Oberek śpiewany
  19. Oberek Namysłowskiego
  20. Marsz Dwaj przyjaciele
skład:
Czesław Majewski (ur. 1927) - skrzypce, zapowiedzi (11, 13)
Stanisław Kąkolewski (ur. 1939) - harmonia trzyrzędowa "Radka", zapowiedzi (2)
Andrzej Powałka (ur. 1960) - bęben obręczowy, śpiew (8)