|
WIRTU@LNE GĘŚLE | |
|
| plebiscyt na folkową płytę roku 2015 | |
Jesteś: główna / wyniki / szczegóły JAR NAD BRZEGAMI BIAŁEJ PRZEMSZY Wydawca: EastSide
Nad Brzegami Białej Przemszy – szósty album polskiej grupy folkowej Jar wydany wiosną 2015 roku. Sławkowska grupa ponownie zabiera w przedwieczny świat słowiańskich legend i podań. Gdzie Południce, Strzygonie, czy Utopce przeplatają swoje losy ze zwykłymi ludźmi w pełnym bogactwie wyobrażeń o otaczającej przestrzeni.
"Jak zwykle wspaniałe jest oryginalne instrumentarium z lirą korbową, ale mamy też tutaj jeszcze jedną wartość dodaną, jeszcze jeden wspaniały smaczek – teksty z almanachu Stanisława Ciszewskiego – Strażnika Wiary Przyrodzonej Słowian i etnologa, który zbierał je w okolicach Olkusza i skrupulatnie zapisał a następnie postarał się by utrwalono je drukiem dla przyszłych pokoleń w książce „Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim„. W tekstach tych przewija się mnóstwo pogańskich wątków, które lud przechował i kultywował w obrzędach agrarnych, podawał z ust do ust, także z końcem XIX i początkiem XX wieku, kiedy zostało to zebrane i zapisane. Są to jak widać sprawy w tamtym czasie całkiem żywe, ani trochę nie zapomniane przez sielską, rdzenną Polskę i polski prosty lud rolniczy. Moim zdaniem lud ten jako całość, jako społeczna klasa wiejska, zasługuje na Order Orła Białego za przechowanie naszej Wiary Przyrodzonej i jej podań przez okres 1000. letniego naporu agresywnego chrześcijaństwa. To wszystko słychać na tej płycie w każdym utworze, a tytuły niektórych z nich jak: Zmora, Boginki, W południe, Nad stawem, Dziewczyna utopcowa, Topielec – mówią same za siebie."
(Czesław Białczyński)
Zespół Jar powstał zimą 2006 roku w Sławkowie. Głównym zamierzeniem kapeli jest tworzyć muzykę w oparciu o muzyczne i liryczne zapisy etnografów oraz podania, legendy i obrzędowość ludową Słowian. Inspiruje ich słowiańszczyzna wczesnego średniowiecza wraz z aspektami z tym tematem związanymi i ta tematyka nierozerwalnie łączy się z kapelą. Wykorzystują kopie instrumentów historycznych oraz instrumenty pasterskie, które również sami wykonują. Chcą odtwarzać muzykę jaką wtedy grano, oczywiście interpretując i aranżując muzykę na swój sposób. Wykonywane utwory, zarówno archaiczne, jak i kompozycje nowsze, z inną dynamiką, zachowują charakter słowiański i opiewają ludowość, a przynajmniej takie mają zamierzenie.
|
- U brzegu
- Zmora
- Na zielonym sznurze
- Graj zbójnico
- Boginki
- W południe
- Nad stawem
- Starzeniec
- Dziewczyna utopcowa
- Za wsią w leśnej dziczy
- Topielec
- Biała karczma
- Jak będę umierać
| skład: Aleksander Michniewski - dudy, gęśle, mandola, dwojnice, flety, drumla, piszczałki, lira korbowa, gusli, śpiew
Adam Michniewski - lutnia, mandola, gusli, piszczałki, lira korbowa, śpiew
Aleksander Majchrzak - bębny |
|
|
|