|
WIRTU@LNE GʦLE | |
|
| plebiscyt na folkow pyt roku 2007 | |
Jeste: gwna / wyniki / szczegy ЖЭМЭРВА TRADYCYJNE PIENI BIAORUSINW PODLASIA I POLESIA Wydawca: Stowarzyszenie Muzeum Maej Ojczyzny w Studziwodach
Studio folkloru podlaskich Biaorusinw "emerwa" - modzi ludzie, dziaajcy przy Muzeum Maej Ojczyzny w Studziwodach, nie tylko piewaj tradycyjne pieni, ale te dokumentuj stare zwyczaje, zapisuj utwory od mieszkacw Podlasia i Polesia. Zesp dziaa od 2003 r. Od samego pocztku, podstawowym jego repertuarem s pieni, zarejestrowane w biaoruskich miejscowociach na Podlasiu i Polesiu. Z czasem do repertuaru doszy tradycyjne tace, rwnie rejestrowane w terenie.
"Wesoa kompania rozpiewanych, miejcych si dzieci. "Posza emerwa" – mwi si w Bielsku Podlaskim na widok przechodzcego ulic grona modych, a niekiedy nawet nieco starszych ludzi. W 2003 roku moja siostra Anna Fionik stworzya tak rozpiewan grup z uczestnikw odbywajcych si u nas co roku warsztatw letnich. W sowniku podlaskich Biaorusinw, opracowanym przez Mikoaja Wrblewskiego, odnalaza to sowo, wczeniej ani jej, ani mnie nieznane, ale adekwatne do takiej reprezentacji dzieci i modziey. To take jest wana szkoa tradycji. Przewino si ju przez nasze Studio Folkloru Tradycyjnego Podlaskich Biaorusinw "emerwa" ponad 50 osb. Do dzi dnia s z nami w kontakcie, cho niektrzy z nich ju robi co na wasn rk i na stae nie uczestnicz w naszych koncertach czy wystpach.
Wrd ludzi "emerwy" s osoby, ktre si ze sob poeniy. Jak odbywaj si ich wesela, to reszta zespou daje im w prezencie piknie haftowane koszule. Tak, jak kiedy obdarowywao si mod par wyszywanymi rcznikami – zreszt ta tradycja obrzdowa znowu si u nas odradza (...)
Uczymy si piewania pieni wedug wzorca przedstawianego nam przez nierzadko sdziwych ju wykonawcw. Zapisujemy ich pieni, opowieci czy wiedz o tradycyjnych tacach. Najcenniejsza jest taka wanie bezporednia nauka. Jeli s zapisy archiwalne, to te dobrze. Uczymy si take jzyka w postaci osobliwoci gwarowych danej miejscowoci."
(Doroteusz Fionik, dyrektor Muzeum Maej Ojczyzny w Studziwodach)
"V rukuj movi puodliaskich Bielorusuv je vemi hoy slova dlia nazvanija liudi v ich siemiejnych reliacyjach - diveryk, zolovka, jatroka. Je toe slovo, kotore nazyvaje hrupu diti, vesioluj molodioy. Ne vsiudy vono huyt odinakovo. V Verpoliovi to bude rujcia, Rudutach - emrava, Chmelievi - emorot́, a v Studzivodach i Chrabolach emerva. Molodomu lokolieniu slovo toje ue odnak neviadome. Tomu ne divo, to nazvati nau hrupu dopomuoh slovnik movy vioski Chraboly Mikolaja Vrublievskoho, Bylo to naperedodni peroho fiestyvaliu „Tam po majovyj rosi" (2004), koli na horyje muziejnoho budynku odbyvalasia repetycyja. Perehliadajuy slovnik zatrymalisia na slovi emerva. Vsijem toje slodobalosie. I tak zostalosie." (transpozycja z cyrylicy)
|
- Oj, jasna, krasna (kolda piewana modoecom)
- Czyj to synoczok (kolda piewana chopczykowi)
- Wasylowa Maty (na Hohotuchu)
- Panna Maryja (na Wodochryszcza)
- Czerez nasze selce (rohulka)
- Idi doszczyku (ohulka)
- Dola, moja, dola (prowodnaja)
- Tam po majowuoj rosi (wesnowaja)
- Oj, huknem, huknem (niwna)
- Oj, czyja to wooka (niwna)
- Oj, werbo kuczerewa
- Oj, seom malinnickim (rohulka, Nadzieja Sacharczuk, Malinniki)
- Oj, huk, tam huk (prowodnaja, Maria Dmitruk, osinka)
- Kupaasia Kasia u mory (wesnowaja, Katarzyna Tichoniuk, Zbucz)
- Oj, u Iwana czereszeka zysza (ohulka, Krywczanki, Krzywiec)
- Oj, pujdu ja daj u czystoje pole (borodajka, Nowa Popina, Polesie drohiczyskie)
- Na wulyci tooka (niwna, Zozuleka, Miedno, Polesie brzeskie)
- Oj, skotyasa jasna zoroczka (ose, Dobrosawoczka, Polesie piskie)
- Oj, u mene czorny browy (Demenicze, Polesie abinkowskie)
- Czyrwonaja wysznia s-puod kamenia wyszla (Oreszki, Orzeszkowo)
|
|
|
|